Accu's parallel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Goof, 21 apr 2002.

  1. Goof

    Goof Guest

    heeft iemand schema's om accu's (netjes) parallel te gebruiken en te laden?
    het gaat mij vooral om loodaccu's.
     
  2. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    accu laden

    het is niet verstandig om accu's paralel te laden want als 1 van de accu's kapot is houd deze de laadspanning laag zodat de andere accu('s) niet volledig op geladen worden

    het in serie laden van accu's is wel mogelijk waarbij de capacitijd gelijk moet zijn bv 2 6V accu's op een 12V lader
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je kan inderdaad een schakeling maken om accu's parallel te gebruiken, maar dit is m.i. niet zo nuttig. Ikzelf heb twee afzonderlijke accu's in een model die ik via een teleruptor in of afschakel het werkt perfect en ik vaar dubbel zo lang. Is de ene accu leeg dan schakel ik over op de andere ...
     
  4. Goof

    Goof Guest

    wat is een teleruptor?

    klinkt of als een remote bediende schakelaar of een hele enge dinosaurus...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Een teleruptor is een bistabiel relais. dwz dat als je een puls of een stroompje geeft die relais schakelt en in die positie blijft staan (terwijl een normaal relais naar zijn positie terugkeert als de spanning/stroom wegvalt). Op www.conrad.de vindt je goedkope schakelingetjes om vanuit je ontvanger een voldoende spanning te genereren om de teleruptor te laten schakelen. :idea:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hou er ook rekening mee dat je het aantal AH vermeld op de loodbatterij nooit mag opgebruiken. Ik zal een voorbeeldje geven: een loodaccu met 8 AH kun je niet gedurende een uur 1 A laten leveren. Reken even uit hoeveel stroom uw motor trekt (of meet de stroom). En ga beslist niet verder dan 50 % van uw accuwaarde. Doe je dit wel, dan zal de accu zeer snel stuk gaan en snel aan capaciteit inboeten. Hoe lager de afgenomen stroom hoe meer energie de loodbatterij kan leveren en hoe langer hij zal meegaan. Idealiter neem je 5 à 10 % stroom af, dit is wel een waarde die in de modelbouw niet haalbaar is ...
     

Deel Deze Pagina