accu's sneuvelen bij bosjes in summit

hallo allemaal

Ik vrees dat ik een open deur intrap en met allerlei links om mijn oren gemept wordt, maar ik wil hier toch even een vraag stellen.
Ik rij nu 2 maanden met een stock traxxas summit, met 2 stuks 7,2 v 4000 mah nimh accu's.( GM powerpack 6-n 4000)
vorige week werd er van 1 accu, tijdens een rit een cel opgeblazen
gisteren had ik weer een kapotte accu .
Deze laade zeer snel op en na het opladen daalt de spanning in no time (+/- 15 min) van 8,4 naar 7 volt.
de specs van de summit staan hier
http://www.traxxas.com/products/electric/summit5610/trx_summit5610_specs.htm

mijn vraag

heb ik hier te maken met kwalitatief slechte accu's of vraagt de auto gewoon te veel van de accu's

oja , ik laad met "gewone" delta peak laders met een laadstroom lager als 1C.

mvg peter

Laatst bewerkt:
@ Ron

Het is zeker nuttige informatie met hoe accu's te be/mishandelen
Mijn vraag is eigenlijk of de motor / regelaar niet te veel eisen van de accu's , waardoor deze de strijd voortijdig opgeven.

de stromen die er lopen tijdens rijden zijn best wel hoog
volgens de fabrikant :
Rated Current–FWD/REV: 180 amps /180 amp
Braking Current: 360 amps
Continuous Current (@100°F amb.): 30 Amps
Ik kan helaas niet terugvinden hoe zwaar de accu's belast mogen worden.
Volgens graupner mogen ze zwaar belast worden, maarja wat is zwaar.

desalniettemin bedankt voor het meedenken

MVG peter

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk bepaalt de motor de stroom die loopt wanneer regelaar 100% openstaat, regelaar doet alles tussen 0 en 99%.

Je delta-peak slaat op sommige cellen te vroeg af schrijf je, daarom is het nodig om NiMH cellen eerst te formeren. Over de belastbaarhs eid van de cellen kan ik je ook niets zinnigs vertellen.

Anderzijds, je laadt met 1C. Is dat wel genoeg zodat de lader een delta-peak kan detecteren?

Dit zijn de gegevens van de regelaar. Rijkelijk overdreven als je het mij vraagt maar dat gebeurd nogal vaak in de auto wereld.
Rated Current–FWD/REV: 180 amps /180 amp. Dit is met 100% zekerheid de piekstroom die er mag lopen gedurende een hele korte tijd. Hoe kort geven ze niet op maar je moet rekenen met slechts millisecondes!
Braking Current: 360 amps. Hier geldt hetzelfde, dit is een piekstroom die maar gedurende een heel korte tijd mag lopen.
Continuous Current (@100°F amb.): 30 Amps. Dit is een meer reële waarde. De continu stroom die de regelaar mag leveren als je er voor weet te zorgen dat hij niet warmer wordt dan 100°F (dat is ongeveer 38°C).
Het probleem is alleen dat dit nog niets zegt over welke belasting de motor nu vormt voor de accu. Het zal duidelijk zijn dat de maximale continu stroom niet meer zal zijn dan 30A. Wat de accu kan leveren is inderdaad een beetje vaag. Ik kan het ook niet vinden. Wel vreemd dat men deze toch wel essentiële gegevens niet vermeld.
Toch lijkt het wel te meevallen want uitgaande van die 30A is dat voor deze accu nog geen 8C dat soort stromen kunnen de meeste accu's vrij makkelijk leveren. Wat dan de oorzaak van je problemen is blijft ook voor mij een beetje duister. Misschien is de kwaliteid van de accu's toch minder dan verwacht. Maar wat mogen we er dan wel van verwachten? Dat blijft dus duister. Stuur Graupner er eens een e-mail over, zij horen daar alles over te weten.

Het lijkt mij dat je slechte accu`s gebruikt, worden ze erg heet tijdens gebruik ? En hoe presteert de auto ? Het is namelijk erg ongebruikelijk dat accu`s tijdens de rit de geest geven, tenzij er sprake is van sluiting of iets dergelijks waardoor de accu veel te zwaar wordt belast.

Ik ga er inderdaad maar eens een mailtje richting graupner aan wagen.
Als ik van de week tijd heb breng ik maar eens een bezoek aan mijn lokale modelbouw winkel en leg daar ook het probleem voor.
Zijn connecties met graupner zijn waarschijnlijk beter als de mijne.

@ ernst , die 8 C mag inderdaad geen probleem zijn
als van de 4 accu's , er na +/- 25 keer laden er 2 kapot zijn gegaan , dan ben ik benieuwd hoe lang ik de andere 2 nog kan gebruiken

In ieder geval bedankt voor de reacties

WORDT VERVOLGD MVG Peter

Laatst bewerkt:
Vandaag langs RC world geweest met 2 defecte accu's ( de accu's daar ook nieuw gekocht) kreeg gewoon 2 nieuwe mee en de eigenaar gaat ermee richting graupner :worship::worship::worship: super service.
Volgens hem moeten de accu's het gewoon aankunnen

so far so good

MVG Peter

Back