accu's veeeeeeeeel te warm

beste,

ik heb vandaag met men pro 6 lader 4 penlites van 2500mah geladen met een stroom van 2500ma.

Nu na het laden waren de accu's zo heet dat je ze niet eens meer kon vasthouden hoe zou dit komen.

men delta peak staat op 7mv/cel

Penlite accu's hebben meestal een hoge inwendige weerstand. Deze weerstand zorgt er voor dat er veel warmte-ontwikkeling in de cel is als deze wordt geladen met een hoge stroom.

Er is maar één goede remedie, laden met een veel lagere stroom.

Hallo Rex,

Dat komt, omdat je de meeste penlights niet met 1C kunt laden, zonder dat de levensduur er onder gaat lijden.
Het staat er vaak wel op, maar de verstandiger is het om met hooguit 500-800 mA te laden, dan worden de cellen ook wel warm, maar niet heet.

Groeten, Jan.

ok zal met wat lagere stroom laden maar met men andere penlites(graupner 800mah) heb ik dit niet en die laad ik ook met 1c

welke regel is er dan voor het laden van penlites??

Dat staat op de betreffende cel. Als er op staat dat ze geschikt zijn voor snelladen kan dat met 1C maar mijn ervaring is ook dat ze dan erg warm worden. Ik laad ze meestal met 1/4 of 1/2 C, dat gaat een stuk beter.

ik laade een keer 4 2700 mah penlite,s en toen waren ze zo heet dat ik ze niet meer vast kon pakken.
ik had ze met 1C geladen dat doe ik dus nooooooit meer.

Back