(accu's) Wat betekent SCHR en HV?

Ik ga een racingpak kopen om in een 1:10 2wd buggy te gebruiken en ik had nog een vraagje.
Ik ga deze bij Conrad bestellen en ik twijfel nog tussen de GP 3700 SCHR HV-pack 7.2 v en de GP 3900 HR HV-pack 7.2 V.

Nu vroeg ik me af wat die SCHR en HR en HV betekenen?

De 3900 kost 5€ meer dan de 3700 is dat de moeite?

Alvast bedankt

SC staat voor Sub-C wat de maat van de cel is.

HV staat voor High voltage wat niets anders betekent dat de cellen iets meer volt geven dan de standaard versie, je praat dan over misschien 0.1 tot 0.2 volt meer.

Om hierop verder te gaan, ik heb gezien dat een winkel in de buurt 4200 accu's van Intellect
verkoopt voor dezelfde prijs als de GP 3700, die van Intellect zijn wel een stukje beter zeker?

Maar er is een probleem ik was van plan om als lader een Graupner ultramat 5 te kopen maar ik zag
in de handleiding ervan die ik gedownload heb dat die lader maar accu's tot 4Ah kan laden. Kan ik daar
dan helemaal geen 4200 accu's mee laden?

Mvg

De firma Intellect claimt zelf heel goed te zijn.....

Met een 4A lader kan je rustig "4200" accu's laden het duurt alleen wat langer ......

Dirk zei:
De firma Intellect claimt zelf heel goed te zijn.....

Met een 4A lader kan je rustig "4200" accu's laden het duurt alleen wat langer ......

Ik bedoel dat in de handleiding staat dat de lader NiCd/NihM accu's kan laden met een capaciteit van maximum 4Ah
en minimum 0.5 Ah. De laadstroom gaat tot 5A.

Dit is de link naar de handleiding: http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6419.pdf

Ik vind het raar dat er op geen enkele site iets vermeld word over de max. capaciteit van de te laden accu, alleen in de handleiding.

Mvg

Ondertussen heb ik me al een Nosram 3300 NihM accu aangeschaft en een Graupner
Ultramat 10 lader.

Werkt allemaal heel goed maar ik ben nog een beetje nieuwsgierig, in de handleiding
van de Ultramat 10 staat het volgende:

NiCd & NiMH-accu’s:
aantal cellen 1 - 10 cellen
capaciteit vanaf 0,1 tot 4,0 Ah

Hoe zit dat nu met die capaciteit, kan je er geen accu's mee laden die een capaciteit groter als
4000 mAh hebben?

Alvast bedankt

thibaut zei:
Hoe zit dat nu met die capaciteit, kan je er geen accu's mee laden die een capaciteit groter als
4200 mAh hebben?

Alvast bedankt
Je kan er wel accu's mee laden die een grotere capaciteit hebben DAN 4200mAh. Het enige "probleem" dat optreed is dat het laden dan langer gaat duren. Als er een time-out timer in de lader zit kan die ingrijpen als het laden "te lang' duurt en de lader afschakelen. Helaas is de dan nog niet vol en moet je hem gewoon nog een keer aan de lader hangen om hem wel vol te krijgen. Een beetje complex maar het kan werken.

Hij kan laden met een stroom tot 5A en de timer kan ik zetten op max. 300 minuten
dus een 4200 mAh accu kan wel in 1 keer geladen worden zeker? Of zie ik dat verkeerd?

Accu's laden met een timer werkt alleen veilig als je de laadtoestand van de accu's weet voor je goed laden. M.a.w. voor laden de accu's leegtrekken, anders heb je kans dat je accu's met te grote stroom overlaadt.

De Ultramat 10 is een delta peak lader.

Veel computerladers hebben als extra veiligheid een timer of een capaciteits teller die bij het ontbreken van de delta peak detectie alsnog ingrijpt. Ik stel die capaciteitsbeveiliging in op 10% meer dan wat de accu heeft.

ron van sommeren zei:
Accu's laden met een timer werkt alleen veilig als je de laadtoestand van de accu's weet voor je goed laden. M.a.w. voor laden de accu's leegtrekken, anders heb je kans dat je accu's met te grote stroom overlaadt.

En heb je daar een ontlaad apparaat voor nodig of is het genoeg om je accu's leeg te rijden? En de Delta Peak, zal die het
laden dan niet stoppen?

Back