Accus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arjen, 20 feb 2021.

  1. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo lezers

    Ik ben momenteel bezig om de reddingboot Alida aan het bouwen. Ik loop alleen tegen het feit aan dat ik geen idee heb wat voor accus ik erin moet leggen.

    Er liggen 2 brushless motoren in van elk 2700 KV die de waterjet gaan aandrijven. Op de foto is degene onderstreept welke ik heb.
    IMG_20201218_191142.jpeg

    Per motor heb ik een motor regelaar hiervan heb ik niet veel info
    IMG_20201218_190928.jpeg

    Nog wat gegevens over de Alida: ze wordt bijna 1 meter lang, ongeveer 40 cm breedt en zou als schaal gewicht ongeveer 7,5 kg moeten wegen

    Nu is mijn vraag wat voor accus ik hier het beste in kan leggen?

    Mochten jullie mij kunnen helpen heel graag.

    Groeten Arjen
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerste vraag is, hoeveel toeren moet die waterjet gaan draaien?
    Als je naar een 4S accu gaat dan draait ie ruim 38000 rpm, lijkt mij wat veel.
    Bij 3S zit je rond de 26000.

    En dan is de vraag, hoe lang wil je kunnen varen.

    GJ
     
  3. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Rucphen
    Hoi,
    meer dan 50000rpm propsnelheid is meestal niet echt effectief.
    Hieruit zou 5s optimaal zijn.

    esc en motor zou 6s aankunnen, mijn voorkeur zou dan een 6s lipo zijn.
    Dit is om het maximale vermogen van de motoren te kunnen benutten.

    6s lipo x 3,7V celspanning x 75A max motor x 2 motoren = 3300 Watt max vermogen. is ruim voldoende.

    Hoe hoger de celspanning des te minder stroom je nodig heb, daarom voorkeur voor 6s lipo
    Vaar je rustig heb je meer vaartijd uit een 6s lipo.
    gr Arjan
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De regelaar kan maar 4S aan.
    Dus daar zit al een beperking.
    Plus dat, stel je zou hoger gaan in spanning, de stroom enorm toe gaat nemen.
    Dus de bovenstaande bewering klopt niet, dat je stroom lager zou worden.
    Dat is pas als de prop kleiner zou worden en/of het KV van de motor lager.
    Wat heb je voor jet?
    Misschien zijn er al mensen die het draaiend hebben.

    GJ
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Welke waterjets ga je gebruiken? Kijk eens in de specificaties van die waterjets welk toerental en welk vermogen er wordt geadviseerd. Dan pas kan je samen met de te gebruiken accu bepalen welke kv waarde de motoren moeten hebben.
    Je hebt nu een regelaar die maximaal 4S aan kan en 100A door kan laten.

    Een voorbeeld stel:
    Je hebt waterjets die maximaal 20000 toeren per minuut mogen draaien en dan ongeveer 800Watt aan vermogen opnemen. Dit is een redelijk gebruikelijke waarde voor de wat "grotere" waterjets.

    Een 4S accu levert nominaal 14,8V. Net van de lader is dat 16,8V.
    De benodigde k
    v waarde van de motor is dan 20000 / 14,8 = 1351 tpm/V. De motor zal altijd wat langzamer draaien dus zal je een iets hogere kv waarde moeten kiezen om op die 1351 uit te komen. Meestal zal je op ongeveer 80% uit komen dus zal je een kv waarde van 1352 / 0,8 = 1690 tpm/V nodig hebben. Je kan dan het beste een motor kiezen die daar het dichtst bij in de buurt komt.

    Daarna ga je kijken naar een motor die het gewenste vermogen kan leveren. Om bij 14,8V 800Watt te leveren zou de motor ongeveer 800 / 14,8 = 55A mogen trekken. Dat kan de regelaar makkelijk leveren dus daar geen probleem. Nu moet je zoeken naar een motor die 4S aan kan, ongeveer 55A mag trekken en met een kv waarde van ongeveer 1700 tpm/V.

    Bovenstaande geldt natuurlijk alleen voor de waterjet die ik als voorbeeld heb gegeven. Jij zal de berekeningen opnieuw moeten doen voor de waterjet die jij hebt (of gaat kopen).
    Vergeet die 6S accu want dat kan de regelaar die je laat zien niet aan. Als je wel met een 6S accu wilt gaan werken kan je met de hierboven aangeven methode berekenen wat voor motor en regelaar je dan nodig hebt. Je zal dan inderdaad minder stroom nodig hebben om aan die 800W van mijn voorbeeld te komen maar je hebt dan ook een heel andere motor en regelaar nodig. De motor die je aan geeft is echt niet geschikt. De kv waarde is zo goed als zeker veel te hoog en zoals aangegeven zal de regelaar die je laat zien nooit met een 6S accu kunnen werken. Dat zal vrijwel zeker "vuurwerk" opleveren.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, je vergeet ook nog dat de nominale spanning nooit gehaald wordt onder belasting, dus je moet rekenen met 3,5 Volt per cel.
    Als je lipo's zou gebruiken.
    Er zijn ook andere accu's die bruikbaar zijn.
    Ik zit te denken aan LiFePo4 cellen van 10Ah of zo.
    Zijn iets zwaarder dan een lipo maar je kan ze echt helemaal leeg varen.

    GJ
     
  7. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Eerst wil ik jullie bedankt voor alle reacties, ik zal de vragen proberen te beantwoorden.

    De maximale toerental van waterjet zijn 20000 rpm volgens de site van kehrer. Volgens hun site trekken ze dan 800 watt. Het werkgebied van de jet ligt tussen de 8. 000 rpm tot de 20.000 rpm
    Screenshot_20210220_152111_com.android.chrome.jpeg

    Ik zou er ongeveer 45 min tot 1 uur mee willen varen (als dat haalbaar is). Ik kan natuurlijk ook kiezen voor een set van 2 accus. Dan zou ik op 1 accu 30 min willen varen, en dan wisselen van accu.

    Kun je ook de lipo accu's gebruiken voor verlichting? Of kan dit beter met een andere externe accu?

    Groeten Arjen
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.655
    Een accu met 4 cellen heeft een onder belasting een spanning van 3,5 volt. Kan iets hoger of lager zijn, maar veel maakt dat niet uit. Met 4 cellen kom je zo op ongeveer 14 volt voor het hele accupakket. Als je daar 800 watt vermogen mee wilt genereren dan zal dat een stroom van 800 : 14 = 57 ampère opleveren. Je hebt twee jets, dus dat wordt 2 x 57 = 114 ampère.

    Wil je dat een uur volhouden, dan heb je een accu met een capaciteit van ten minste 114 Ah nodig. Dat is volkomen onrealistisch. Er moet ergens iets mis zijn. Het eerste waar ik aan denk is of dat vermogen van 800 watt per jet realistisch. Dat hangt in de eerste plaats af van de afmetingen van de boot en de noodzaak om op vol vermogen te varen. Kan daar niets zinnigs over zeggen. Maar in de modelbouw toegepaste Li-Po's hebben een capaciteit die een fractie is van de capaciteit die uit de berekening komt.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok, ik ken de jet, ooit wel eens gezien in een boot.
    Je moet dus ongeacht de spanning op zo'n 20000 rpm uitkomen.
    Als je de motor wilt houden die je hebt dan zal je op 9 a 10 Volt moeten gaan varen.
    Dat is lastig, dat is minder dan 3S lipo.
    Je stroom is dan extreem hoog, ergens in de 80 Ampere.

    Ik zou voor een lager KV motor gaan, ergens tussen 1500 en 1700 KV.
    Je komt dan op 4S (dan kan je nog steeds je regelaar gebruiken) zo rond die 20000 toeren.
    Je stroom zal zo rond de 55-60 Ampere liggen.
    Oh, dat schrijft NPS ook al zie ik.
    Andere optie is om nog hoger in spanning te gaan maar dan moet je ook een andere regelaar kopen.
    Mooiste zou zijn 10S, dus 35 Volt onder belasting.
    Om die 800 Watt te halen bij 20000 toeren trek je dan rond de 22 Ampere, dat is een mooi laag stroompje.
    Je motor zal dan ergens rond de 650 KV moeten zitten om op 35 Volt die 20000 toeren te kunnen halen.
    Als je steeds volgas vaart dan is een vaartijd van meer dan 15 minuten niet mogelijk.
    Met geen enkele aandrijving of accu.

    Bedenk dus maar even wat je wilt.

    GJ
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Klopt, daar had ik niet aan gedacht maar het is wel zo. Om aan het gewenst vermogen te komen zal je dus nog meer stroom nodig hebben, waarschijnlijk rond de 60A tot 65 A.
    Zoals al aangegeven is dat niet mogelijk. Als je met dit soort hoge stromen werkt zal je een zeer stevige accu nodig hebben om dat te halen. Je moet dan denken aan een 120Ah vrachtwagen accu of zo. Die krijg je niet in je boot, zelfs niet met een schoenlepel. ;)
    Wil je langer varen dan zal je een stuk of 5 accu's nodig hebben om een uur lang te kunnen varen. Elke 10 tot 15 minuten zal je naar de kant moeten komen om de accu te wisselen. Ga je constant, of in ieder geval veel, vol gas varen dan zal je elke 8 tot 10 minuten de accu moeten wisselen.
    Dat kan wel mits de verlichting die spanning aan kan natuurlijk. Naar verhouding gebruikt die verlichting zo weinig stroom dat je wat vaartijd aan gaat er heel weinig tot niets van zal merken.
    Die 800W is (helaas) wel realistisch. Waterjets hebben een heleboel vermogen nodig en het rendement is vrij laag. Pas bij echt hoge snelheden wordt het rendement beter, vooral als de uitgaande waterstraal boven het wateroppervlak uitkomt gaat het rendement merkbaar omhoog.
    Het is niet voor niets dat dit soort aandrijving eigenlijk alleen nog maar wordt gebruikt in de "kleine" vaart. De overheidsdiensten, politie, douane, reddingsboten, loodsen en zo, maken er ook gebruik van maar voor de "vrachtvaart" worden ze zo goed als helemaal niet gebruikt. Het rendement is daar gewoon veel te laag voor. Natuurlijk zijn er ook voordelen zoals de geringere diepgang, hoge snelheden, geen draaiende (en uitstekende) delen buiten de romp en grote wendbaarheid om er een paar te noemen.
     
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Ik snap nu ook waarom alles watergekoeld is, met die hoge stromen.

    Ik snap dat 1 uur varen niet te doen is, 10 tot 15 min is opzich ook wel prima, dan maar een paar extra accu's mee.

    Het toerental mag variëren tussen minimaal 8.000 en maximaal 20.000, dan is de jet effectief. Ik denk als we onder die 20.000 rpms komen is dat niet heel erg.

    Het liefst zou ik mijn huidige setup willen gebruiken. Ik heb namelijk de motoren al ingebouwd. Ik neem aan dat het ook nog voordelen heeft dat zowel de motoren, regelaars en accus (hiervoor heb ik nog koelplaten) water gekoeld kunnen worden.
    IMG_20201223_111612.jpeg

    Is het dan wel wel mogelijk om mijn huidige setup te gebruiken? En dan bedoel ik om mijn setup te koppelen aan de 3s lipo accu.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Die motoren draaien te snel, je zal dan maximaal een 3S accu moeten gebruiken en dan draaien ze al te snel. Om aan de gewenste 800W te komen zal je heel veel stroom nodig hebben (bijna 80A) en dan zijn je accu's met 5 minuten al leeg.
     
  13. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Ik vroeg me dan af op welke momenten zou die 80 Ampére vrijkomen (en die er voor zorgen dat de accus snel leeg gaan)? Is dat als ze vol gas vaart? En hoe zit het dan als je half gas vaart, zijn dan je Ampére even hoog of gaan ze dan naar benenden?

    Dan nog een vraag: als ik naar kleinere motoren zou gaan. Degene die jullie aanraden zou 1700 kv zijn. Moet die dan ook watergekoeld zijn of is dit niet noodzakelijk?

    Ernst hoe snel zouden de motoren (2000kv) gaan draaien op een 3s lipo accu? Ik had even gegoogled:
    Een 3s lipo levert 11.1 volt
    2000 KV x 11.1 = 22.200 rpm (klopt dit?)
    Als mijn berekening klopt komt die mooi uit kwa toerental, maar dan blijf ik alleen nog met hoge Ampéres zitten.

    GJ schreef het volgende:
    Mooiste zou zijn 10S, dus 35 Volt onder belasting.
    Om die 800 Watt te halen bij 20000 toeren trek je dan rond de 22 Ampere, dat is een mooi laag stroompje.
    Je motor zal dan ergens rond de 650 KV moeten zitten om op 35 Volt die 20000 toeren te kunnen halen.
    Voor deze optie wat zou er dan veranderd moeten worden? Moeten er dan andere regelaar op komen?
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Die 80A wordt getrokken bij vol vermogen. Als je langzamer gaat zal er inderdaad minder stroom worden gebruikt. Let op dat dit gemiddeld minder stroom zal zijn. De piek stromen zijn en blijven even hoog.
    Het is een vrij uitgebreid verhaal maar het komt er op neer dat de regelaar de spanning naar de motor niet verlaagd zoals veel mensen denken. De accuspanning wordt door de regelaar in "stukjes gehakt". Dit heet PWM regeling en dat staat voor Pulse With Modulation. Zo'n 8000 tot soms wel 32000 keer per seconde wordt heel kort de volle accu spanning op de motor aangesloten. Neem even als voorbeeld dat de spanning in 10000 stukjes per seconde wordt gehakt. Dat is dus 0,0001 seconde per keer. Als de regelaar de helft van de tijd de spanning aan zet en de andere helft van de tijd uit zal dat voor de motor lijken alsof hij de helft van de accu spanning krijgt. Dus 10000 keer per seconde gedurende 0,00005 seconde aan en 0,00005 seconde uit.
    De motor zal dan op ongeveer de halve snelheid draaien. Wil je langzamer dan zal de regelaar bijvoorbeeld gedurende 0,00002s aan staan en 0,00008s uit. Dan krijgt de motor gemiddeld maar 20% van de accu spanning. Bij 0,00008s aan en 0,00002s uit zal de motor gemiddeld 80% van de accu spanning krijgen.
    Omdat de motor dus wel degelijk steeds met de volle accu spanning wordt verbonden zal er iedere keer een piekstroom lopen die gelijk is, eigenlijk iets hoger zelfs, aan de stroom bij vol gas. Maar omdat dit dus "in stukjes" gaat zal de gemiddelde stroom lager zijn. Je regelaar en de bedrading moeten dus altijd berekend zijn op continu die volle stroom!

    Wat het toerental aan gaat klopt je berekening bijna. De motor zal nooit met het volle berekende toerental draaien. Onbelast, dus zonder iets verbonden met de motor, zal het heel dicht bij komen maar er altijd een paar 100 toeren onder blijven. Wanneer je de motor gaat belasten zal het toerental verder zakken. Meestal zal dat maximaal tot 80% van het berekende toerental zijn. Als het nog verder zakt ben je de motor aan het overbelasten en zal hij te veel stroom trekken. De kans dat er dan iets kapot gaat is vrij goot.

    Je blijft inderdaad met die hoge stromen zitten bij een 3S accu. Je hebt 800W nodig bij vol vermogen. Als je een lage spanning hebt betekend dat per definitie een hoge stroom, het vermogen is de stroom maal de spanning. Gaat de één omlaag dan zal de andere omhoog moeten, en omgekeerd. Wil je de stroom verlagen door de spanning te verhogen dan zal je inderdaad een andere motor en een andere regelaar nodig hebben. De regelaar die je aan geeft kan maximaal een 4S LiPo accu aan, meer niet! De elektronica onderdelen die gebruikt zijn zullen kapot gaan als je een 10S accu op die regelaar aansluit. Als je pech hebt is dat binnen een seconde gebeurt!
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik weet niet wat je motoren en regelaar gekost hebben en of ze makkelijk om te ruilen zijn of te verkopen, maar GJ's optie is waarschijnlijk de makkelijkste.
    Het enige alternatief wat ik nog kan bedenken is een 1:2 vertraging zoeken die op je motor past, en dan met 4S varen. Je komt dan met je huidige motor uit
    op 1350 KV, wat met 14V nominaal uitkomt op 19000 RPM. Misschien dat je dan net voldoende haalt netto (17000?).

    Als voorbeeld kun je kijken naar
    https://www.reisenauer.de/aid-221-R...-br-Planetengetriebe-br-o-h-n-e-Assorter.html

    maar let op: je hebt 1:2 vertraging nodig, het moet passen op je setup, de gaten van de motorspant kunnen veranderen en ze hebben smering (onderhoud) nodig.
    Niet ideaal dus! En ze zijn duur.
     
  16. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Allemaal bedankt voor de uitleg en toelichting.

    Wat ik er uit begrijp is dus dat het volgende de beste oplossing is:

    Ik zou voor een lager KV motor gaan, ergens tussen 1500 en 1700 KV.
    Je komt dan op 4S (dan kan je nog steeds je regelaar gebruiken) zo rond die 20000 toeren.
    Je stroom zal zo rond de 55-60 Ampere liggen.(citaat GJ)

    Ik vondt de volgende motoren Amazon
    https://www.amazon.nl/dp/B08S42CYKQ...olid=227FYLN84CBCV&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

    Dit zijn ook water gekoelde motoren dit is denk ik wel nodig.

    Ook was ik nog opzoek naar accus met een lader. Alleen kan ik zo niet iets vinden. Waar zou je zo'n combi of alles in 1x kunnen bestellen?

    Groeten Arjen
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.451
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjen,

    Het accuverhaal is je inmiddels goed uitgelegd, dus daar heb ik niks aan toe te voegen.
    Wat mij rillingen bezorgt, is de manier waarop de motoren aan de jets zijn gekoppeld...
    Bij het vermogen en deze toerentallen zijn kruiskoppelingen uit den boze, je houdt geen lagers meer over.
    Er zitten niet voor niks twee gaten in de behuizing van de jet waar je de motor rechtstreeks aan kunt bouten, de koppeling tussen motor en jet is star.

    De watergekoelde motor uit je link is te klein, te weinig vermogen (Wattage wordt niet eens aangegeven...), dat wordt, zelfs met waterkoeling 'smoke on the water'...

    Een jet aandrijven is 'Schwerarbeit', zoals de Duitsers zeggen, daar kun je geen Ø35mm buitenloper met een korte can aan hangen, dat wordt fik, want de waterkoeling zit alleen aan de voorkant van de motor en koelt de wikkelingen op de stator niet.
    Daarnaast zijn de wikkelingen z.g.n. multistrand en geen enkelvoudige dikke draad, wat de warmtebestendigheid nog verlaagt.

    Een 3660 (of langer) met koelmantel is een betere keus, die koelt rechtstreeks op de can waar de wikkelingen tegenaan zitten.

    Omdat je waarschijnlijk niet de hele lipolading lang vol gas zult varen, zullen motor en regelaar opwarmen, de motor is met een watergekoelde mantel beter bestand tegen het varen in deellast dan een 100A Mystery regelaar zonder waterkoeling, die gaat in de thermische beveiliging, of brandt gewoon door.

    De reden hiervoor is de abominabele assemblage van deze regelaars; ik heb er een stuk of tien in gebruik en stuk voor stuk had maar 30-40% van de FETs daadwerkelijk kontakt met het koellichaam.
    Ik heb de FET's vlak geschuurd tot ze allemaal in één vlak lagen en er toen een waterkoeling op gezet met een dun laagje warmtegeleidende paste en een nieuw stuk krimpkous.
    De meeste werken vandaag de dag nog, de enige reden dat er een paar zijn gesneuveld, is water, dan is het onherroepelijk gebeurd...

    Groeten, Jan.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.401
    Locatie:
    Rotterdam
    accu's en laders zijn in de modelbouw geen optionele setjes.

    Ligt ook een beetje wat je keuzes worden.
    neem je lipo, heb je een lipo lader nodig, eentje met balancer.
    ga je voor loodaccu, heb je daar een passende lader voor nodig.
    dit is belangrijk.. een lipo aan een loodacculader hangen is een vuurbommetje.

    Meestal koop je een losse lader, die de accu's kan laden die je hebt.
    en dan kun je nog kijken hoe snel je deze accu's vol wilt hebben.
    een lipo in 2 uur vol laden geeft een lichte lader, moet de accu in 15 minuten volgeknalt worden, heb je een zware lader nodig
    als voorbeeld, een 3s 2200. wil je deze op 0,5 c laden (1c = 1x de capaciteit per uur), hoeft de lader maar 1.1 ampere te leveren.
    ga je op 4 C laden, moet de lader 8,8 ampere leveren.
    doe dat keer het voltage van de accu, en je komt op de watts.

    Los daarvan koop je de accu's.
    die selecteer je op de zaken die in je boot berekening naar voren zijn gekomen.
    let op dat je de goede verloopstekkers en/of draden hebt om aan te sluiten op de lader.
    en je zult balancerbordjes moeten hebben om te balanceren.
    regelmatig meegeleverd met de lader. maar niet altijd.
     
  19. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Even over de zorgen van Jan met betreffing mijn setup van de motoren naar de Jets:
    Deze motoren passen niet rechtstreeks op de jets vandaar deze setup. Verder heb ik de motoren zo goed mogelijk uitgelijnd maar voor de zekerheid had ik wel kruiskoppelingen er tussen gezet (om het laaste stukje op te vangen).

    Je hebt het over "Een 3660 (of langer) met koelmantel" gaat dit over de lengte van de koelmantel over de motor? Want als ik zoek kan ik geen motoren van 1700 KV vinden met een koelmantel over de hele lengte vinden (of ik kijk op de verkeerde websites).

    Ook schrijf je iets over FET in de regelaars, wat zijn dit? Ik heb namelijk niet veel ervaring met het fijne Electronica. Dat dit blijkbaar warm wordt snap ik wel dat het goed gekoeld moet worden. En om nu als een dwaas de regelaar open te maken lijkt me geen goed plan.

    Groeten Arjen
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.451
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjen,

    Een 3674-1600Kv (Ø36mm 74 mm lang, 1600 toeren per Volt) door de lange rotor voldoende vermogens reserve:
    https://nl.aliexpress.com/item/3287...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Korter zou ook kunnen, maar dan moet je oppassen met de temperatuur:
    https://nl.aliexpress.com/item/3287...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Ik maak de waterkoeling plaatjes meestal zelf, maar ze zijn ook te koop:
    https://nl.aliexpress.com/item/3277...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Krimpkous eraf, FETs vlakken en een passende waterkoeling erop met warmtegeleidende pasta en een verst stukje krimpkous.

    Ik moet er ergens plaatjes van hebben in één van m'n albums: https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/regelaarkoeling.722/
    Zoals je kunt zien bestaat de 100A regelaar uit twee lagen FETs, zijaanzicht (die zwarte vierkantjes), op één van de foto's kun je ook ziet hoeveel er daadwerkelijk contact maken met het koellichaam, toplaag.
    Je kunt je voorstellen dat de warmte van de onderste laag dóór de toplaag heen moet naar het koellichaam (waterkoelblokje), als daar geen contact is, gaat de toplaag in rook op, gevolgd door de onderste laag, stinkt magnifiek, weken lang...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina