Achteras nieuwe tractor (bijna) klaar

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Micropuller, 4 okt 2004.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik had weer een paar vrije dagen, dus ben ik begonnen aan de achteras voor mijn nieuwe puller..

    Ik heb besloten er een zogenaamd TorSen (Torque Sensing) differentieel in te bouwen. Geen idee of dit gaat werken, maar mocht dat niet zo zijn, dan kan ik deze eenvoudig uitwisselen voor de standaard versie.

    Tevens heb ik een gescheiden remsysteem uitgedacht. Hiermee kan ik hopelijk de tracor sturen terwijl de voorwielen van de grond zijn. Ik zit er nog steeds over te denken om een gyroscoop in te bouwen, die dan zowel de stuur- als de remservo moet gaan aansturen.

    Het enige wat ik nog moet doen is de tandwielen op de steekassen monteren en de extra (stationaire) assen inbouwen waarop de achterwielen worden gemonteerd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. mooi stukje werk micro
    als ik me niet vergis is dit een verkleinde versie van de laatste nieuwe uitvinding van vw al enige tijd terug
    en als ik me het nog goed kan herineren krijgt het wiel met de meeste tractie ook het meeste vermogen dus duidelijk op de goede weg m
    maar heb je de tandworm wielen? ook zelf gemaakt
    petje af niets dan lof
    zon dif moeten we in de 1/5 hebben
    groetjes marcel
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Fantastisch precisie werk! errug mooi! Kan je misschien de werking van zo'n diff eens uitleggen?
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het differentieel heb ik gekocht. Ik had eigenlijk zelf iets willen maken, maar daar ging gewoon teveel tijd in zitten.

    De werking van een TorSen differentieel in het kort (zoals ik het begrepen heb):

    - Op de steekassen zitten wormen
    - Deze staan in verbinding met een set wormwielen (in dit geval 1 set aan weerszijden), welke weer met elkaar verbonden zijn d.m.v. gewone tandwielen.
    - De wormen op de steekassen hebben een andere spoed als de wormwielen ("satelietwielen") Hierdoor onstaat een soort "versnellingsbak-effect"
    - D.w.z. dat het makkelijker is om met wormwiel (de "sateliet") de worm (op de steekas) aan te drijven dan andersom. Denk hierbij aan de versnellingsbak van een auto. Het is makkelijker om de versnellingsbak, als hij in zijn 1 staat, aan de kant van de motor rond te draaien, dan aan de kant van de wielen.

    Wat gebeurt er nu als een wiel begint te slippen?
    - Door het "versnellingsbak-effect" onstaat er weerstand in het differentieel (het slippende en dus sneller draaiende wiel, probeert de "versnellingsbak" aan de kant van de wielen rond te draaien)
    - Als gevolg hiervan zal de kracht (torque) welke op het slippende wiel staat, vermenigvuldigd met de overbrenging van de "versnellingsbak", worden overgebracht op het niet-slippende wiel.

    Ik weet dat het nogal vreemd overkomt (het duurde bij mij ook even voor ik het begreep), maar als je er even over nadenkt is het eigenlijk heel logisch :D
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dank je wel voor de uitleg! Maar dan heb ik nog een vraagje: waar vindt je zulke gespecialiseerde onderdelen? (Dus waar kan je bijvoorbeeld zo'n diff als dit kopen?)
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ah.... Ik dacht dus dat het één geheel was, die alu behuizing en dat diffentiëel... Maar het is een 'standaard' 1:8 torsten diff in een speciale behuizing. Wel slim om dat te combineren! Maar die behuizing, dat ziet er ook uit als iets 'speciaals', heb je dat zelf gemaak of gekocht?
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De enige onderdelen op de foto's die niet zelf gemaakt zijn:
    - differentieel, incl. kroon en pignon
    - lagers
    - schroeven
    - rolletje plakband
    - tafel
    Best veel eigenlijk :wink:
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Sommige producenten van torsen diffs voor 1/8 buggies beweren zelfs dat je er tot 70% meer grip mee kunt krijgen. Dat lijkt mij wel erg veel, maar het geeft wel aan dat zo'n diffje aardig werkt.
     
  10. Green Spirit

    Green Spirit Guest

    Mooi diffje! Ook mooi dat je met schijfremmen wilt gaan werken. Ik heb ook wel eens een puller gezien met een bestuurbare trekhaak maar dit lijkt me ook wel goed werken.

    Ik zit zelf al een tijdje te denken om een micropuller te bouwen. In Breskens zei men dat er misschien een opstartklasse kwam. Weet je hier al meer van?
     

Deel Deze Pagina