Achterste banden vervangen voor vintage Nikko, wie weet raad?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Nol zetec-s, 4 nov 2019.

  1. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Hoi allen,
    Laat ik mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Arnold, 40 lentes jong, getrouwd 3 kinderen en woonachtig in het mooie Zeeland (de provincie welteverstaan).

    Ik ben geen die-hard modelbouwer, al heb ik sinds een aantal dagen wel weer mijn oude Marklin trein van zolder gehaald.
    De reden van aanmelden is dat ik van het weekend een oude Nikko rc gekregen heb. Een Nikko Top Eagle Turbo. Een hartstikke geinig ding, waarvan de achterste banden helaas versleten zijn. De oude accu heb ik even opgeladen en na 2 nieuwe 9 volt batterijen werkt alles goed. Ik dacht even andere bandjes achter te kunnen vinden maar dat blijkt ontzettend lastig te zijn.

    De bandjes zijn 30mm binnen, 40mm breed en 70mm hoog. Weet iemand welke bandjes hier op passen? Of is het anders mogelijk de wielen te vervangen? Ik heb al gekeken (en gezocht op internet), maar het lijkt alsof deze niet zonder de wielen te slopen eraf kunnen. En als ik deze eraf heb, hoe kan ik andere monteren?

    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt!
    Groetjes, Arnold kapotte_band.jpg TopEagle.jpg TopEagle_velg.jpg
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nokko zit in Breda, je kunt ze een mailtje sturen of ze die banden nog in een hoekje hebben liggen.

    Het loshalen van de velg wordt lastig, die zit geklonken, je kunt alleen even de velgdiameter opmeten en kijken of je banden voor die diameter kunt vinden, dan is jet alleen een kwestie van zoawl de band als velg even schuren, ontvetten en goed lijmen.
     
  3. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Bedankt voor de tip Roelof! Ik zal Nikko een mailtje sturen.
    Ik kan nog niets vinden met dezelfde diameter. Op internet kwam ik wel tegen dat de banden van Team Associated 18mt, artikelnummer #21064, zouden passen.
    Het enige nadeel... , deze zijn ook niet meer te vinden.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Bedankt Roelof voor het meedenken!
    De afmetingen van de banden van een Hornet zijn:
    Tamiya Hornet:
    SPECIFICATIONS
    Inner Diameter: 1.4" (35mm)
    Outer Diameter: 3.75" (95mm)
    Width: 1.75" (45mm)

    De inner diameter die ik heb is 30mm. Breedte 40mm, hoogte 70mm.
    Ik denk dat, zelf met lijmen, het niet gaat werken.

    Ik ben wel banden tegengekomen voor een Wpl b-1. Deze hebben de juiste hoogte en binnenste diameter. Echter de breedte is 1,5 cm minder breed.
    Ik denk dat deze wel passen, gezien de afstand van de randen op de velg iets meer dan 2 cm is (foto 2). Echter de velgen zullen dan wel uitsteken, dat lijkt mij ook niet mooi.

    Merk: WPL
    Item: Banden
    Buitendiameter: ongeveer 70 mm
    Binnenste diameter: ongeveer 30mm
    Breedte: ongeveer 25 mm
    Geschikt voor: WPL B-1 1/16 RC Car
     
  6. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Toch maar gegaan voor de Tamiya Hornet banden.
    Met een beetje passen en meten zou dit redelijk moeten gaan. Hier is het ook gemonteerd: http://autolich.com/lobo/

    Morgen ga ik nog een andere accu bestellen en andere lampen.
    Weet iemand hoe de body eraf gaat? Er zit een schroef aan de bovenkant bij de 'motorkap', maar de schroeven aan de achterkant kan ik niet bij. Edit: gevonden, zitten gewoon schroeven aan de achterkant (over het hoofd gezien).

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
  7. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Helaas, helaas ook de Tamiya Hornet banden waren niet meer te leveren...
    Ook na vele dagen marktplaats ook geen tweedehands banden gevonden. Er waren wel een paar advertenties langsgekomen van een Nikko Black Fox, maar dat betroffen oude banden met de rc-auto erbij. Te duur en waarschijnlijk net zulke oude (en verteerde) banden.

    Kortom weer terug naar internet, op zoek naar banden die met wat geknutsel zouden kunnen passen. De band dit de juiste binnendiameter heeft is voor de WPL-B1. Op Aliexpress heb ik een band voor deze rc gevonden die iets breder en hoger is dan het standaard exemplaar. Het betreft de volgende afmetingen: 70mm hoog, 30 mm breed (en 30 mm binnen). Helaas heeft de achterkant (of voorkant?) van de band een andere diameter. Ik heb deze niet gemeten maar ik denk ongeveer 50mm.
    Link: https://nl.aliexpress.com/item/32878508863.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5f7b4c4d6OBldQ

    Ik heb van een plastic potje een schijfje gemaakt om de achterkant geschikt te maken voor de grotere diameter.
    Vervolgens heb ik pur in de band gespoten om het stevig te krijgen. Als laatste de pur restjes aan de achterkant van de band schoongemaakt.
    Het ziet er best aardig uit, natuurlijk passen de originelen beter (zijn met name iets breder) maar het oogt niet verkeerd. De accu was leeg dus helaas heb ik het niet uit kunnen proberen.
    IMG_20200120_205726.jpg
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  9. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook eens kijken bij conrad, ik had daar een mooi setje wielen voor mijn Tamiya mad fighter. Ook een oudje
     
  11. Nol zetec-s

    Nol zetec-s

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Heb ik ook al gekeken ( ik heb echt veel en lang op internet gezocht). Wel een goede tip voor anderen die ook een vintage RCauto hebben.

    Voor mij is het niet meer nodig, want zoals ik eerder schreef heb ik banden gevonden die, met een kleine aanpassing, goed passen. Ik hoop met dit te delen, dat anderen hier ook iets aan hebben.
     

Deel Deze Pagina