Acromaster ontploft steeds !!

Het is van dit alles een beetje.
Het gaat er gewoon om dat de acromaster slecht ontworpen is wat de neus betreft en in de helft van de gevallen de benodigde motorisatie zonder versteviging gewoon niet aankan.
Een schroef,motor enz uitbalanceren kan inderdaad verschil maken maar iets 100% juist maken bestaat niet,er zijn altijd toleranties,dit is gewoon de wet van de natuur of fysica of meetkunde gelijk je het wil noemen
Bv iets van 5mm lang kan nooit exact 5mm zijn er is een tolerantie +- als is het maar een duizendste mm,toch is er een afwijking.
En als men inderdaad slechts beperkte verstevigingen aanbrengt is het probleem opgelost,2 triplex plaatjes op de dunste elaporwanden lijmen en nog een verbinding kleven tussen de 2 kunstof latten is meestal voldoende.
Zeg nou asjeblief niet meer dat er geen problemen meer zijn met (sommige) acromasters :lol:
Greetz

Christiaan Vis zei:
Of komt het uit dat de motor de krachten op de romp niet goed kwijt kan en de motormount als het ware tordeerd en weer terug veert en op deze wijze vibraties introduceert?
Deze opmerking verdient misschien extra aandacht.
Want als er, zoals eerder in dit topic te lezen valt, al verschillende (uitgebalanceerde) props zijn gebruikt, en ook verschillende (nieuwe) motoren, hoe komt het ding dan aan het trillen? Dat is volgens mij de hamvraag.

Natuurlijk, als het trilt en de neus is solide, dan hoeft er niks mis te gaan. Als het gaat trillen in een te zwakke neus, dan kan het kapot gaan. Maar of het wel of niet trilt, ligt niet aan de constructie van de neus, toch?

Ik neem aan dat iedere electromotor enigzins trilt, waardoor wordt bepaald of de éne meer trilt dan de andere.. het aantal magneten?

Ik ben zijdelings geïnteresseerd want ik lonk ook een beetje naar een AcroMaster...
Bart

Iedere motor en schroef draaid in onbalans hoe perfect ge hem ook uitbalanceert,ge hebt altijd een afwijking hoe miniem ook
Hoe zwakker de neus,hoe rapper dit tot uiting komt.
Allez,monteer ne set up op een blok staal van 100kg,breek een kant af van de propellor en geef volgas,de motorlagering zal misschien kapot gaan maar zal de staalblok trillen denkt ge?Doe dit met bv de acro en.....ge hebt er twee.

Een brushless motor met zijn sterke magneten en lage toerentallen zal altijd iets trillen, niet genoeg om een neus eraf te doen gaan.
Volgens mij grebruiken veel teveel mensen een VERKEERDE meenemer een conische menemer die goed werkt zal perfect mindden in de prop zitten en precies om de motor as. Zoon meenemer met inbusjes die je moet vast zetten zal altijd onbalance veroorzaken in meer of mindere mate.

Daarnaast vind ik het ongelovelijke onzin om te zeggen dat mpx een verkeerd product heeft afgeleverd. Dit simpelweg omdat een arobatics toestel erg goed moet vliegen en dat doet de acromaster, de vliegeigenschappen zijn geweldig te noemen, niks mis mee iig.
of hij ook heelblijft tijdens dat vliegen is een 2e dat kun je zelf aanpassen, de vliegeigenschappen zijn VEEL moeilijker te veranderen.
Omdat er met veel verschillende motoren word gevlogen kun je hem niet perfect erop laten aansluiten maar met een beetje inzicht kun je die neus MAKKELIJK onbalance proof maken (binnen het redelijke, zeg 1g op de tip wat VEEL is), tikkie glas/koolstof en epoxie en je bent helemaal de man.

Als de acromaster was heelgebleven met maar een kant aan de propellor dan had mpx een slecht product afgeleverd, veel te stevig en DUS veel te zwaar!!!
Het is geen trainer hé die heeft eisen aan stevigheid die je absoluut niet in een kunstvlucht vliegtuig wilt.

nando zei:
Daarnaast vind ik het ongelovelijke onzin om te zeggen dat mpx een verkeerd product heeft afgeleverd.
Hoe goed een product ook is, er kan altijd wel wat op afgedongen worden hoor... zelfs bij MPX blijft het mensenwerk...
En bovendien, zoals je zelf al schrijft is het altijd een compromis tussen soliditeit en gewicht.
Wat je zegt over meenemers, dat snijdt hout... maar ik kan me niet voorstellen dat als er zoveel soortgelijke ongelukken met de AM zijn, dat allemaal slecht passende propmeenemers zijn geweest?!
Bart

ALs ge een acromaster koopt met aanbevolen setup meegeleverd door mpx,alles vakkundig afbouwt als ervaren en zeer goede bouwer,(gebruik uiteraard conische klemmingsprophouder) u dan op de startbaan begeeft en volgas geeft om op te stijgen.....tspel begint te daveren en vliegt in tslechtste geval uiteen,Ja wie dan nog beweert dat de acromaster geen fout treft....... :roll:
Ik heb er 2 gehad waarvan nog een in dienst,is een goed en leuke kist afgezien van de CONSTRUCTIEFOUT mooi 3D te sturen,toch is dit men laatste,er komt geen derde meer,ga op zoek naar ietsje groter en wat solider.
Ben zeker voorstander van mpx (ga vanavond mijn GEMINI MAIDEN) en de acro is nog steeds een aanrader om eens te proberen maar vind wel dat het fair is dat we de forumleden wijzen op gebreken die trouwens goed op te lossen zijn en vindt het oerstom om die te ont kennen en willen afschuiven op mensen die zogezegd niet kunnen vliegen of bouwen :evil:
Voor mij persoonlijk is deze topic gesloten,aan allen die een acro hebben of willen veel plezier ermee
greetz

Misschien een beetje erg voor de hand liggend hoor, maar heeft 1 van de "slachtoffers" wel eens een mail richting MPX gestuurd ?
Misschien erkennen ze het probleem....misschien ook niet. Maar niet geschoten is altijd mis :wink:

René

Ondertussen is dit topic al 4 pagina's groot en diverse mensen hebben dit probleem dus gehad.
Het is niet bij een enkele acromaster gebleven.
Er staat hier genoeg info waar MPX waarschijnlijk wel wat mee kan. (link misschien even meesturen ?) Alles is zo een beetje besproken.

Ik hoop dat er wat positiefs uitkomt, Succes !

René

hunterduck zei:
) u dan op de startbaan begeeft en volgas geeft om op te stijgen.....tspel begint te daveren en vliegt in tslechtste geval uiteen

Digitaal gasgeven dus. Als ik dat bij enkele van mijn toestellen doe vliegt ook de neus van het model uit elkaar. Die acromaster heeft helemaal geen volgas nodig om los te komen. Geef eens een keertje rustig gas en laat de vleugels hun werk doen en niet de motor.

Er zal hier ook niet snel iemand beweren dat je met jullie 20 vliegjaren geen ervaring hebben. Wel is het zaak om bij "nieuwe" technieken en modellen eens te kijken hoe al die anderen de spullen gebruiken en dat je echt meegaat met de tijd. Ik ken jullie niet en heb jullie ook nog nooit zien vliegen dus daar kan ik ook niet over oordelen, ik moet het ook maar doen zoals de meesten hier en dat is met de info die jullie hier aandragen.

Toen men ineens allemaal met die diablotin moest vliegen crashten er ook zeer velen omdat ze in horizontale vlucht dachten volgas te moeten vliegen. Het stabilo was hierop niet berekend en brak dan ook vrij snel af met als gevolg een crash. Velen gaven de fabrikant/ontwerper de schuld terwijl de schuld eigenlijk bij hun zelf gezocht moest worden.

Ik vond dit Duitse bouwverslag van de AcroMaster. Dit is deel vier daarvan. Lees bij foto 2 en 3 over vibratieproblemen... volgens de schrijver waren de oorzaken een niet symmetrische propmeenemer, en een te zware prop! Hij is op een andere prop overgegaan (zijn oorspronkelijke was eigenlijk voor een brandstofmotor) en vliegt nu, tot volle tevredenheid, met een klapprop. Waarvan het klapmechanisme stevig is vastgedraaid, want klappen hoeft-ie alleen nog als de AM voorover duikt bij de landing...
http://www.wherzog.de/eflug/acromaster4.htm
Misschien zit hier voor Nederlandse en Belgische AMpiloten nog wat wetenswaardigs bij...

Bart

hoi lees toevallig dit bericht, heb zelf ook een acromaster met orginele setup, vloog 1 jaar prima , toen zonder wijziging ineens vibraties in de neus, prop adapter, prop , spinner, alles gecontroleerd, niets hielp.
uiteindelijk de binnenkant van de neus versterkt met glasmat en 2 koolstof staven van neus naar landinggear block geplaatst, probleem over.
vorige week een club lid precies hetzelfde probleem , altijd goed gevlogen , plotseling zonder verandering aan toestel zelfde probleem, neus is gewoon te zwak voor de torsie van de motor.
gr rinie

@raptor

Wel een beetje "over datum" met het aanbieden van een oplossing. Draadje is al 4 jaar dood:rolleyes:

Stevo

zo'n probleem wat de acromaster had dat had ik ook met de magister van mpx
bij de eerste vlucht bleek het plastic motorschot ook niet bestand te zijn tegen een 500w brushless motor :o
maar daarna er gewoon een 5mm massief carbon motorschot op 8) later ook de verstevigingsarmen gewoon in de aluminium gelegd en nu gaat i als een zonnetje en zit er een 700w motor op 8)

Back