Acromaster ontploft steeds !!

Ik heb een poosje geleden een Acromaster gekocht en lekker mee gevlogen.,
Alleen laatst hoorde ik een raar geluid en toen ineens BOEM geen kist meer maar een hoop stukjes :?

Daarna de hele neus weer gelijmt en verstevigd alles er weer op gezet, even testen .....en BOEM weer aan stukken..

Heeft iemand dit ook al gehad?

Nu weer een nieuwe bestellen en dan met een andere prop houder proberen ( zonder die gammele spinner ) denk ik maar....

Ba®t

Flutter misschien? Prop in onbalans?

Is een beetje een onduidelijke omschrijving. Wat gebeurd er precies mee in de lucht? Gaat hij zwabberen of zoemen.......

succes!

gr,

niels

Volgende keer rustig gas geven en kijken naar onbalans. As krom, bell scheef, slechte spinner, prop in on balans, kan van alles zijn :)

Ik heb iets dergelijks gehad met mijn Alfa Model P51D.
Bij mij sloopte de motor de motorsteun; ik vermoed niet door initiele onbalans, maar doordat de motor op hoge toeren raar ging doen, wat onbalans veroorzaakte. Ik ben zelfs in de lucht de spinner, prop en canopy verloren! Na heel veel speurwerk heb ik de timing van de regelaar aangepast, zodat ik het volledige toerenbereik kon draaien. Dit, met een nieuwe, stevigere, motorsteun loste het probleem in 1x op.

Ontploffende acromasters? Filmpjes? :D

Welke motor, propellor, regelaar, packs enz gebruik je?

Alles goed gelijmd met gewone dikke CA lijm?

Lijkt me geen onbalans als ik lees: "Daarna de hele neus weer gelijmt en verstevigd alles er weer op gezet, even testen .....en BOEM weer aan stukken.." Klinkt alsof de boel op de grond in de hand al weer stuk is ;) Bovendien krijg je een epp kist niet snel kapot door fluter, zeker geen langzame acromaster ;)

Ik zal hem vanavond weer plakken en nog een keer testen .,, en natuurlijk filmpje maken dan voor het (leed)vermaak.

8)

Ba®t

Welke motor en hoeveel vermogen en hoe trek je het gas open.

Zou het kunnen dat de motor teveel vermogen heeft en je het gas ineens volopen gooit waardoor het koppel van de motor ervoor zorgt dat de neus uit elkaar breekt?

Ik weet ff niet zo uit mijn hoofd welke motor het is Axi nog iets :oops:

Gas doe ik altijd normaal open zeker met testen ..

Prophouder is wel later afgebroken hier moet ik een andere voor halen met een knel systeem ipv imbus ellende...

Prophouder afgebroken? Is daarbij misschien de as van je motor ook krom geworden?

Ik denk dat die acromaster jou al kent Bart, en je een dienst bewijst door vlakbij je stuk te gaan ipv dat je ver moet lopen;-)

Laurens :mad: Als die Acromaster mij kent had hij ook ver weg kunnen neerstorten.,
Had ik het klere ding gewoon laten liggen. :lol:

PS tot vrijdag.

Ba®t

Bart, ik denk echt dat je een andere prop adapter moet hebben, zoon ding met imbusjes bij deze vermogens wil gewoon niet. Een met spankop of "collet". Zo iets.

ps: was je motor niet een himax?

Hey Nando,

Nee de motor was een Axi ( dat staat er op tenminste )

Ga deze alleen nog een keer plakken om heel hoog proberen te komen en dan vol gas te geven ( filmpje :lol: )
Daarna bestel ik wel een nieuwe ., het vliegt toch wel erg leuk..

Mzzl Ba®t

Hallo,

Ik en mijn vriend hebben hetzelfde probleem met de acromaster, we hebben er reeds verschillende gehad, onlangs met een splinternieuw toestel even laten draaien op volgas en de neus van het vliegtuig lag er bijna af.
Dit is een contructiefout van multiplex volgens ons.
Het probleem zit hem in de motorsteun. De twee kunststof latten die langs de zijkant gemonteerd zijn waar de frontplaat met motor op geschroefd begint te vibreren en vernielt de neus van het vliegtuig.
Wij hebben dit probleem opgelost door de neus van het vliegtuig intern te versterken met triplex, ook de 2 kunsstof delen in de zijkant beter ingeklemd met hout zodat ze in positie blijven.

Als je dit doet zijn de problemen van kapottrillen opgelost.

Greetz,

Johan

johandc zei:
Het probleem zit hem in de motorsteun.

Awol had dit ook bij zijn Acro. Nooit echt tot schade gekomen maar wel vreemde resonanties.
Volgens mij was dat ook over toen hij er wat glasmat in had gelijmd..
Motorsteun lijkt te weinig contact-oppervlak met het elapor te hebben.

Back