Acromaster prop afgescheurd tijdens vlucht

• Topicstarter Topicstarter Billy Ray Blackwood
  • Startdatum Startdatum
B

Billy Ray Blackwood

Guest
Hoi,

Excuses indien dit al eens gevraagd is, ik vind er niets over terug.
Ik heb vandaag de eerste vlucht met mijn acromaster achter de rug.
Hij maakt nogal veel lawaai (zoals een brommer of lichte motor).
Na enkele minuten vliegen is de prop eraf gescheurd.
Het model vliegt voor de rest zeer goed. Ik vlieg met een 3 cell 2200 lipo en de Himax 3516-1130. Iemand enig idee wat er scheelt?
Hier is de link naar het filmpje van het voorval.
Ck2MNhjNYts[/media] - Acromaster prop broke off in mid-air
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een hele groep gebruikers van de Acromaster die last hebben van trillingen in de neus, de neus gaat dan resoneren. Dat kan het geluid verklaren en ook waarom je prop is gescheurd, als de hele handel echt wild gaat trillen dan kan een APC-E dat niet meer aan.

De oplossing is je neus verstevigen, als je wat zoekt op het forum, vind je daar wel voorbeelden van.

De prop was wel gebalanceerd neem ik aan?

onbalans, heb zelf ook de acromaster, en als de motor ophanging niet helemaal totaal goed verlijmt is, dan trilt de hele handel er zo weer uit, grootste probleem veroorzaker is de prop, waneer je de motor ophanging goed versterkt, ben je van het probleem af...

Bedankt voor de snelle antwoorden.
De motor mount heb ik verstevigd met glasvezelmatjes en epoxy.
De prop uitbalanceren heb ik niet gedaan, dit was me ook niet gezegd in de winkel.
Zijn die niet standaard in balans? (excuses als dit een domme vraag is)
Kan iemand mij uitleggen hoe je dit best doet? Ik heb een 11x5,5 prop van het merk ACP.
Bedankt!

Op zich valt het vaak wel mee met de onbalans als ze 'uit de verpakking' kopen, maar na-balanceren is zeker altijd aan te raden, er zitten soms toch wel tussen die behoorlijk uit balans zijn. Het is sowieso altijd verstandig je props te balanceren.

Hiervoor zijn meerdere manieren, varierend van een simpel hand-balancertje, tot bv. deze van Great Planes:
http://graphics.hobbypeople.net/gallery/534600.jpg

Het komt er op neer dat je je prop hierin klemt en dan moet hij horizontaal blijven hangen. Doet hij dat niet dan kun je met een schuurpapiertje voorzichtig wat afschuren aan de achterkand van het laaghangende blad. Dit net zo lang tot hij wel in balans is.

Controleer ook even of het gat wel goed in het midden geboord is, APC wil zo af en toe wel eens een prop leveren waarbij het gat niet in het midden zit. Bij het pas maken van de prop ook zorgen dat het gat echt 'pas' is, er mag geen speling op zitten. Zit er wel speling op dan is de oplossing het gat iets verder uitruimen en een passend vulbusje te gebruiken.

Hartelijk bedankt,

Ik ga langs de shop voor een nieuwe spankop, want de binnenkant is verwrongen (toen de eerste helft van de prop eraf vloog denk ik). Daar zal ik eens vragen naar een dergelijk toestelletje.
Ik had de spinner? (witte conus van elapor) eraf gelaten bij deze vlucht, dat kan er toch niets mee te maken hebben hoop ik.

Nee hoor, de ontbrekende spinner kan hier geen oorzaak van zijn.

Controleer ook even of je motoras nog goed recht is. Dat kun je op het oog doen, maar als je het niet vertrouwt, kun je 'm ook demonteren en de as even over tafel rollen.. als ie krom is zie je dat gelijk. Controleer sowieso ook even de hele motor op rechtheid in z'n algemeen.

Ok,
bedankt voor alle uitleg.
Ik hou jullie op de hoogte.

gr

Ik denk nog aan iets wat er ook mee te maken kan hebben:
Bij het manueel spinnen van de prop kon je zien dat de spankop niet 100% recht stond.
Ik begrijp nog steeds niet hoe dit kon en zag dus geen oplossing. Wanneer ik hem traag spinde zag ik een kleine afwijking tov de motoras. De spankop draaide niet 100% rond zijn midden. Hopelijk krijg ik de nieuwe spankop beter geïnstalleerd.

Nou, dan hoef je niet verder te zoeken, dat was dan het probleem.

De spankop MOET in het midden zitten.. anders krijg je een wel heel erge onbalans, met het bekende resultaat.

Je hebt eigenlijk nog geluk gehad, die prophelften hadden je ook op de grond al om de oren kunnen komen vliegen, en reken maar dat daar wat energie in zit..

De volgende spankop laat ik in de winkel monteren, misschien doe ik iets mis...
Bedankt nogmaals

Ik heb nu gemerkt dat veel van die trillingen bij de MPX modellen komt door het niet goed monteren van de motordragers in combinatie van het instelbare motor spant.

Je dient die motordragers perfect te verlijmen en het motorspant echt vast te trekken met de schroeven. Bij een van mijn clubgenoten bleek dat een van die schroefjes bij de Mentor niet goed vast zat. Hierdoor trilde de hele neus bij gasgeven. Dit resulteerde in een gebroken motoras. OHja, voor de geintereseerden, de propmeenemer combi vloog weg bij ongeveer volgas. De weg die de prop aflegde was schuin naar rechtsvoor.

De reden dat die schroefjes niet goed vast zaten was dat de bouwer bang was dat hij het plastick waar de boutjes in gaan kapot zou draaien. Daar hoef je eigenlijk niet bang voor te zijn, die plastick is sterk genoeg en zul je niet snel dol draaien. Het boutje moet er zelf de schroefdraad insnijden. Gebruik daar ook geen locktide, ik ben bang dat die locktide het plastick aantast. Beter is dan een druppel secondenlijm in het gaatje te laten lopen, zeer zeker als je het boutje al meerdere keren los gedraait hebt.

en je hebt een 11X5 prop apc....wel een electro prop?

Jazeker, deze hebben ze me bij de Himax motor verkocht.
APCe_110.jpg

Heb de motoras grondig onderzocht en hij is niet verbogen.
Morgen naar de shop voor een nieuwe spankop.

Back