acryl lak speciale grondverf nodig ja of nee?

Cheeta, ik ben geen verf expert, gebruik gewoon spuitbussen (Motip) voor de grote vlakken, en Humbrol voor de kleine. Mijn zeldzame ervaringen met acryl, met de borstel, waren eerst niet zo positief, precies vanwege de slechte hechting. Daarna heb ik ervaren dat op de delen die een onderlaag hadden van Motip (grijze of rode) gronverf, de hechting prima was. Een vernis afwerkingslaag is zeker nodig om de acryl slijtvast te maken. Die vernis is dan best hetzelfde merk van de acryl.
Mijn konklusie, waarom acryl gebruiken, tenzij je goed uit de voeten kunt met airbrush, want het stinkt ook. En je hangt nog altijd vast aan primer en vernis die ook nog altijd even erg stinken.

waarom acryl

A. waterbestendig
b. sterke lak
c. in veel kleuren te krijgen

ik heb de acryl lak al staan en heb nog een primer staan allemaal van motip alleen mijn vraag is of ik de acryl ook op de gewone grondverf van motip kan aanbrengen?

volgens mij gaat het overal overheen, in tegenstelling tot alcyd lak.

let wel op dat je primerlaag goed droog en uitgedampt is.

Zoals Gerard al terecht opmerkte acryl pakt op alles. Dus ook op Motip primer, zoals ik hiervoor, misschien niet te duidelijk, al zegde. Waarom hecht het dan niet op zo schitterend op polystyreen of messing? Omdat we dit op modelschaal waarschijnlijk slecht ontvet krijgen. Ik ben er zeker van dat onderdelen die in de vaatwasser ontvet worden (let op voor de droogtemperatuur!!) beter te beschilderen zijn met acryl zonder gebruik van primer. Een nadeel van acryl met de borstel is de tamelijk dikke laag, die opgebracht wordt.
Een speciale primer in spuitbus, voor acryl, is te koop van Warhammer, het merk van modelfiguren.
Maar het is ook een spuitverf mét oplosmiddel.

oke ik weet genoeg en ik gebruik gewoon de motip primer dan ;)

iedereen bedankt voor de info :proost:

Back