acryl verf verdunnen???

Ik heb sinds tijden mijn vlieghobby maar weer eens opgepakt.
FF een piepschuim tuigje aangeschaft en maar gelijk ook een airbrush-setje om het witte schuim wat op te leuken.
Bij dit setje (evolution dual action twin-set) natuurlijk ook wat verf gekocht. Speciale acryl verf voor de airbrush.
In één woord geweldig allemaal... maar.....
Voor dat stukje tuig gaat er behoorlijk wat verf door heen. Zo wordt het stukje schuim behoorlijk wat duurder.
Twee flesjes a 4 euro nogwat is niks.

Dus nu mijn vraag.
Als ik acrylverf bij de gamma ofzo haal en die wil verdunnen tot een spuitbare verf, waar verdun ik deze dan mee? Uiteraard kan ik de verf verdunnen met water, maar is deze dan nog spuitbaar. Of heb ik een beter verdampbaar oplosmiddel nodig zoals alcohol?
Mochten er andere oplossingen zijn om aan wat goedkopere verf te komen... dan hoor ik het graag. Een search door dit forum levert niet veel op.
Alvast bedankt.

grt,
accw

Water werkt prima, zal wel iets langer duren om uit te drogen dan gewone niet verdunde verf maar het resultaat is pal het zelfde. Zelfs in de autoindustrie gebruiken ze de dag van vandaag verven op basis van water dus zo slecht kan het dus niet zijn. Ook bij het reinigen van de spuitkop geen rommeltoestanden met white spirit en andere troep, wederom gewoon water en klaar is kees. Geen Aceton, thinner oid gebruiken bij het spuiten op piepschuim of depron!

Stevo

isopropylalcohol

Geen idee of dit piepschuim aantast, even een proefje doen zou ik zeggen.

Ps. water werkt ook goed, maar droogt wat langzamer.
Meer kans op druipers dus. :wink:

Of een mengsel van isopropylalcohol met water. Gewone gedenatureerde alcohol (ethylalcohol) van de drogist schijnt ook te werken.

isopropylalcohol en water zijn trouwens voor 99,9% de ingredienten van ruitesproeiervloeistof (zomerversie, de goedkoopste die je vinden kan). Restant is antischuimmiddel.

Bedankt voor de tips.
Zeker die van ruitenwisservloeistof ga ik proberen.
Als ik aan de standaard verf snuffel, dan ruik je ook iets van een soort alcohol en ik meen idd ergens gelezen te hebben dat dit isoprpylalcohol was... dus eens kijken of ik goedkope ruitenwisservloeistof kan vinden.
Zou anders spiritus werken. Dat is volgens mij een combinatie methyl-alcohol en standaard alcohol (ethyl-alcohol)??? iemand geprobeerd?

En nu heb ik van die tubes met acryl verf voor standaard schilderwerk, als ik die nu verdun met een van die oplosmiddelen.... dat moet toch ook lukken?
dan heb ik voor een paar euri lekker veel kleurtjes....?

Nog andere tips of goed kope alternatieven?

thanx.
grt,
accw

Of je haalt gewoon even isopropylalcohol bij de bouwmarkt voor €2 per liter

Back