acrylverf eerst vernissen voordat ik een wash aanbreng?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Pieterdegieter, 22 nov 2021.

  1. Pieterdegieter

    Pieterdegieter

    Lid geworden:
    31 okt 2021
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Veldwezelt
    Hallo allemaal,

    ik heb mijn eerste model (tank) gebouwd en heb ook een laag primer en 'basecoat' aangebracht (acrylverf van Vallejo).
    Nu wil ik graag gaan proberen om de tank wat te verweren ('weatheren') en heb hiervoor een flesje 'wash' van Vallejo aangeschaft (ook o.b.v. acryl).
    Moet ik voordat ik begin eerst een laag vernis (varnish) aanbrengen zodat ik de eventueel teveel aangebrachte wash kan verwijderen zonder de 'basecoat' aan te tasten?
    Ik weet niet of dit topic in statische bouw moet of hier, heb maar voor deze plek gekozen.

    Alvast bedankt voor jullie advies,
    Pieter

    ps: ik heb wat engelse termen gebruikt omdat deze op de flesjes staan en ik niks per ongeluk verkeerd wil vertalen
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Als je vernis aanbrengt zal dat ook acryl zijn vermoed ik? Het kan wss geen kwaad maar het geeft ook geen meerwaarde lijkt me.
     
  3. Pieterdegieter

    Pieterdegieter

    Lid geworden:
    31 okt 2021
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Veldwezelt
    Dank voor je antwoord; ja ik bedoel op acrylbasis.
    De gedachte erachter is dat ik evt ‘foutjes’ weer kan verwijderen met bijv een wattenstaafje oid zonder dat mijn basecoat (of in elk geval de lagen onder de vernis) aangetast wordt. Ik bedoel dus dat de vermislaag een bescherming vormt.
    Klopt dat?
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Brugge
    Tenzij je een expert bent op het vlak van weathering, wordt aanbevolen een "blinkende" vernis aan te brengen, omdat je daarop beter de washes en andere pigmenten terug kan verwijderen of uitsmeren.
    Experts durven dat ook op een semi-gloss of matte vernis te doen, maar allemaal beschermen ze de onderliggende verf met een doorschijnende laklaag.
     
    Nagelbank vindt dit leuk.
  5. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Dat klopt helemaal. Gloss vernis word ook erg glad waardoor de wash veel beter vloeit tussen kleine details zoals nagels , naden en lijnen.
    Wanneer klaar en als alls droog is, weer met 1 of meerdere dunne laagjes matte vernis afwerken tot gewenste resultaat.
    Ik raad je ook aan om altijd Enamel wash te gebruiken. Deze droogd veel langzamer dan wash op acryl basis waardoor het langer bewerkbaar is. En merken zoals AK enamel wash kan ook gewoon op acryl gebruikt worden zonder dat de verf loslaat.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Pieterdegieter

    Pieterdegieter

    Lid geworden:
    31 okt 2021
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Veldwezelt
    Top, dank voor de antwoorden, heel verhelderend!
     

Deel Deze Pagina