Action spuitbussen interactie.

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door pompebled, 23 okt 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb vorige week de neus van mijn zwever wit gespoten met de verf van de Action, de boel een paar dagen laten drogen en het neusje rood gespoten met verf van de Action.
    IMG_7026.JPG
    Deze week het wit overgespoten met hoogglans wit, die de week ervoor niet beschikbaar was en een paar dagen later de hele handel van een laagje transparant voorzien om de onvermijdelijke beschadigingen van landingen zoveel mogelijk uit te stellen.

    Terwijl de romp in het zonnetje hangt te drogen, zie ik geleidelijk een grijs waas over de neus trekken en wordt het rood vlekkerig:
    Grijze neus 02.JPG
    Met name de bovenkant van de neus gaat de witte kant op. De foto laat het goed zien, dit is niet de reflectie van het licht:
    Grijze neus 03.JPG
    Wat heb ik fout gedaan?

    Groeten, Jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een hoge luchtvochtigheid gespoten?

    GJ
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gezien de weersomstandigheden van de laatste weken, zou dat best eens het geval kunnen zijn.

    Er is dus vocht ingesloten door de spuitnevel. Iets dat alleen opvalt bij transparant...
    Hmm, dat wordt dus wachten tot beter/droger weer en dan schuren, ontvetten, afplakken en opnieuw proberen.
    Bedankt GJ!

    Groeten, Jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, het is gissen.
    Als ik met de compressor in vochtige omstandigheden spoot wilde het ook wel eens dof worden.
    Ook al zat er een ontvochtiger voor de spuit.

    GJ
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.003
    Locatie:
    Brugge
    Probeer eens lekker op te wrijven met een zachte doek. Mogelijks gaat de doffe schijn daarmee weg.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Van het opwrijven gaat het oppervlak meer glimmen, een doekje met aceton lijkt meer effect te hebben, mogelijk haal ik een deel van de transparant er mee vanaf.

    Groeten, Jan.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Het mat worden van lak kan komen door de temperatuur maar ook als er niet dik genoeg gespoten wordt.
    Spuiten is toch wel een fingerspitzengefuhl......te dun , en de spuitnevel vloeit niet mooi in elkaar, en de lak wordt dof.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnoud,

    Gevoelsmatig heb ik niet te dun gespoten; meerdere laagjes, met een paar minuten droogtijd er tussen.
    De lak was in eerste instantie ook gewoon hoogglans, het dof worden gebeurde pas tijdens het drogen in de zon...
    Met een beetje aceton op een doekje kon ik een paar dagen later het doffe grotendeels weg poetsen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina