Activator - Allergie

Hallo,

Heeft iemand enig idee of er een secondenlijmversneller (activator) bestaat waarvan de dampen milder zijn voor de longen. Dit ter voorkoming van bronchitus bij het gebruik van dit spul.

Groeten Urlien.

:zon:

Nog een idee is om een gasmaskertje te dragen met actieve koolpatroon erin. Kan je kopen bij bijna elke goede gereedschapzaak. Hoeft niet duur te zijn dacht ik. Aangezien je bij het lijmen meestal dicht boven het object zit werkt dit m.i. beter dan afzuiging. Tenzij je afzuigt direct boven werkplek.Maar hoe vaak gebeurt het dat je een vaste plek hebt om iets met 10 sec lijm te lijmen? Overigens las ik ""ergens"" op deze site nog een paar tips als versneller. Zo ook iets wat gemaakt was van water en bakpoeder. Is serieus hoor! Water zal niet zo gauw kwalijke dampen afgeven.

Succes!

Bij de industriekrachtlijm die je kan bestellen via modelbouwlijm.nl heb je in bijna alle gevallen GEEN activator nodig

osmin zei:
Zo ook iets wat gemaakt was van water en bakpoeder. Is serieus hoor! Water zal niet zo gauw kwalijke dampen afgeven.

Succes!

Water niet, maar de ca die op het mengseltje reageerd dus WEL.

Ik heb de zelfgemaakte versneller geprobeerd, maar die werkt niet zoals ik dat zou willen. Het word een nat zooitje en verharden gebeurt helaas niet.

Ik vind dat gasmasker wel een goede tip, ik moet alleen even uitzoeken waar ik zo'n ding zou kunnen kopen. Ik denk dat het inderdaad wel slim is om op die manier dampen te voorkomen. Aangezien er niet altijd op dezelfde plek gewerkt word, is een vaste afzuiginstallatie niets voor mij.

Dat de lijm van modelbouwlijm.nl waarschijnlijk prima is, dat wil ik best geloven, maar ik vind het nu eenmaal prettiger werken met activator.

In ieder geval bedankt voor de reacties. :yes:

Graag gedaan, gasmaskertjes kan je meestal wel bij een gereedschapzaak kopen. Er zijn er met losse patronen en ik heb ze ook gezien als weggooi masker wat dan een zekere tijd gebruikt kan worden. Succes ermee!

Urlien:

CA-lijm en de activatoren zijn (plat gezegd) rotzooi voor je gezondheid. Zeker als je al last van je luchtwegen hebt. Een masker is wellicht een oplossing, maar... dan moet het filter wel geschikt zijn voor de stoffen waar je mee werkt. En helaas: een actief koolstofmasker is in dezen geen remedie. (Bovendien wordt je ademhaling nog meer beperkt...)
Even een kort lesje veiligheidkunde:
Als er gevaar dreigt van dampen, gassen of stof, adviseert de 'arbeidshygienische strategie' om op de volgende manier naar een oplossing te zoeken:
1 gebruik een ander productieproces (andere lijm, andere activator)
2 Als dat niet lukt: Scheidt mens en bron (dus grotere afstand of een tussenwand plaatsen - is geen optie bij modelbouw.
3 Als dat niet lukt: Afzuiging ter plekke, liefst ONDER of opzij van je modelbouwtafel (kom ik op terug)
4 Als ALLERLAATSTE REDMIDDEL: een filtermasker, geschikt om de stoffen te filteren waar je mee werkt.

Ik denk dat in jouw geval optie 3 de beste zou kunnen zijn. Moeilijk te maken is het niet.
De grootschalige manier: ouwe stofzuiger, de opening van de slang omwikkelen met een doek (anders ben je je kleine onderdelen kwijt!!) en die naast het te lijmen object plaatsen. Stofzuiger aan, uitblaasopening naar buiten of in een andere ruimte. Wellicht een slang eraan knutselen.
De kleinschalige manier: Een kruimeldief. Daar zit vaak zo'n opzetstuk bijgeleverd, lang en smal, waarmee je in de 'kleine hoekjes' kan komen.
Dat op je kruimeldief plaatsen, weer omwikkelen met een doek tegen onderdelenverlies, en je hebt een (wat kleinere) afzuiging. Probleem bij de kruimeldief is echter: de uitblaasopening zit nog steeds vrij dichtbij.
Gebruik geen NIEUWE stofzuiger/kruimeldief; de dampen van CA-lijm en accelerator zijn niet zo best voor electronica.

Als laatste: kijk ook uit voor je huid! (Ja, natuurlijk, het spul plakt)
Niet voor het plakken, maar op den duur kunnen mensen een huid-allergie voor CA-lijm ontwikkelen. Jeuk, vlekken enz, zodra je met het spul in contact komt.

Succes ermee!

Roel van Essen
Arbo-coordinator Combat Support Command
Veiligheidskundige

Je kan natuurlijk ook gewoon een slang op het gasmasker zetten (als het goed is heeft het masker een aparte uitlaat zodat je niet je eigen adem na het uitademen weer in ademt.)

Maar ik vind het wel drama dingen hoor. Erg benauwd, daarnaast zijn ze erg duur.

pas op voor die allergie, datzelfde kun je krijgen met epoxy. en ik heb in mijn voorgaande modelbouwjaren iets teveel met dat spul geklooid en moet nu dus zeker handschoenen aan doen. anders word ik gek van de jeuk :( het ergste is dat het volgens de dokter niet met allergie te maken had, maar de jeuk en bultjes komen heel snel te voorschijn als ik epoxy op m'n handen krijg. :?

voor de secondelijm dampen zou ik ook voor een afzuiging gaan. ik denk aan een oude bureau lamp waar je dan een slang aan knoopt met wat verderweg een luchtpomp (kruimeldief of zo) met daaraan een slang naar buiten. deze kun je dan meteen gebruiken tegen soldeerdampen en wat allemaal niet meer.

Groeten Halmar

Had voor paar jaar geleden ook bultjes en jeuk na veelvuldig gebruik van Epoxy. Bleek na test toch allegie. Gevoelig voor Ethyleen bromide. Kreweg keurig briefje mee om bij (auto)papieren te bewaren. Schijnt ook wel eens in medicijnen gebruikt te worden. Dus ............ even handschoenen gebruikt en...........voor het kleinere werk....niet lachen.........vinger condoomjes!
Had ik toevallig gezien op beurs in Dortmund.
Werken heel goed.

Overigens na poosje weer eens geprobeerd en nu geen last meer. Dus gewoon weer zoals vanoud.

Succes verder. Deze boy en girl hier gaan morgen voor een paar weken op vacantie naar Vietnam. Veel warmte en zon voor jullie gewenst:-))

Ik kreeg na een avondje lekker plakken en sprayen moeite met ademhalen, het leek wel of ik door een rietje ademde. Ik heb die nacht nauwelijks geslapen van de kriebel en het benoude.
Ik heb geen bronchitis of andere aandoening maar voor dat spul ben ik een beetje bang geworden. Als ik een paar druppeltjes CA ergens voor gebruik heb ik nergens last van maar een hele avond doorplakken doe ik niet meer met dat spul.
Ik gebruik nu 5 min. witte houtlijm, het gaat niet zo snel maar wel een stuk gezonder.

Ik wil hier ook best wel een "eng" verhaal aan toevoegen, die nog steeds in mijn geheugen "geplakt" staat!! Op een dag werd ik zeer zwaar verkouden, was ik niet verstopt dan niesde ik om de 20sec tot dat bijna zwart voor de ogen werd en dan raakte ik vervolgens weer verstopt, dit hield ongv. 2 weken aan!!! Een half jaar later [midden in de zomer 30graden] het zelfde maar nu ongv. 1mnd lang. allergie testen ondergaan, niks gevonden!!! De derde keer was scheepsrecht, nu werd ook nog mijn gezicht dik, later mijn nek en keel en moest naar de noodarts omdat ik zo weinig zuurstof binnen kreeg dat ik ging hyperventileren :oops: !!! Alles was zo opgezwollen dat sprayen en dat soort geneesmiddelen niet naar binnen konden!! Ongv. 2mnd zwaar verkouden, en plots drong het tot mijn door dat dit fenomeen enkele dagen na het verlijmen van rubberen banden op velgen zijn intrede deed!! Ondanks ik al jaren "Jamara reifenkleber" gebruikten was ik er nu ineens zwaar allergie's voor!!! Het hoeft trouwens niet altijd de lijm te zijn die dit veroorzaakt het kan ook het matriaal zijn die deze 'linke" gassen afstaat!! Als u dit herkend onmiddelijk stoppen of anders gebruiken!! Nu doe ik het buiten met de wind in de rug, en waarom nog steeds deze lijm omdat het niet zo snel kristalliseerd en breekt als het in aanraking komt met water, en dat gebeurd nu eenmaal met rally rijden!! En dan nog een tip: je neus insmeren met "zuurvrije vasiline" dit neutraliseerd en voorkomt aanhechten van bp gassen op je neusharen, is mij wijs gemaakt!! Ik doe dit nu ook [of het werkt probeer ik niet uit, als je het niet erg vindt :wink: ] en zorg tevens voor goede ventilatie [buiten, wind in de rug], een beetje trek is altijd nog beter dan dat ze "mij" moeten "ventileren" :lol: Veel succes!!

m.vr.gr Per

Back