Adolph Bermpohl

Door een foutmelding zojuist mijn topic leeg :-) Dus even een nieuwe.
Vandaag via de welbekende verkoopsite een prachtige Adolph Bermpohl opgepikt. Wilde hem graag even showen.
De boot zelf
full

Nog een foto
full

Close up, details
full

Binnenwerk, de boot is voorzien van een 12v accu, marx decaperm motor en een R114F ontvanger, aangestuurd door een grauper profi speed 40r.
full

Vegesack, maar liefst 2 stuks. 1 achter op de boot maar wel voorzien van motor en as. De andere 100% vaarklaar met Navy V15r regelaar, varend op 4.8v met een nog onbekende motor. Nog even uitzoeken.
full

Vegesack vooraanzicht.
full

Ben er erg blij mee :-) Vandaar wat foto's voor een ieder die het interessant vindt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met dit soort bootjes heb je snel mijn aandacht. Reddingsboten zijn helemaal "mijn ding" en helemaal deze sierlijke serie DGzRS schepen. Ik zie wel hier en daar wat "dichterlijke vrijheid" in beide boten. Heeft de Bermpohl maar 1 motor, zie ik dat goed? Ik vraag me af of je daarmee een beetje "reddingssnelheid" zal kunnen ontwikkelen. Een bluskanon voorop de Bermpohl is ook niet helemaal zoals het origineel was, maar als je hem werkend maakt, is het wel een leuke functie.

Is bij die "Vegesack 1" de opbouw verlijmd met het dek? Hoe kom je dan bij de binnenkant?

Mocht je het interessant vinden om foto's en wat filmpjes van mijn Vegesack te bekijken, dan kun je die hier vinden: gevraagd-suggesties-voor-weer-opknappen-kleine-boot-graupner-vegesack-7

Hoi Henk,

Je voorliefde voor reddingsboten is me niet ontschoten nee :-)

De dichterlijke vrijheid viel mij ook op ja. Echter wel in positieve zin. Ik kwam nog meer brandspuitfoto's tegen op google. Ik kan er wel van genieten. De enkele aandrijving klopt ook. Ik hoop van het weekend lekker te kunnen varen en dan zullen we het zien. Ik denk dat het wel meevalt, de decaperm moet meer dan genoeg kracht opleveren. Sommigen gaven aan dat het op snelheid komen iets sneller gaat (door de kleinere schroeven) maar op het stroomverbruik na weinig merkbaar is :-) We gaan het zien.

Je draadje van de vegesack heb ik toendertijd ook gevolgd. Vond het toen al een leuk bijbootje. Beantwoord deze foto je vraag? Lijkt me voldoende ruimte voor onderhoudstechnische werkzaamheden...

full

Inderdaad wel slim om eerst te kijken hoe het vaart. Slopen kan altijd nog.

Ik dacht dat de opbouw bij die Vegesack gelijmd zat, maar gelukkig is dat niet zo. Is die 9V batterij voor de motor?

De 9v batterij fungeert via een omvormer als ontvangeraccu. Op zich vreemd aangezien er een BEC in de navy v15r zit voor zover ik weet (5v,5a) maja, alles even nakijken en daarna eens het water op. Bij de vegesack kreeg ik ook een (antieke) zender mee dus dat zou niet heel lastig moeten zijn.

hallo

die lusterklemmen(kroonsteentjes)zijn ook een bron van ergernis
eventueel vervangen door ontvanger stekkertjes
die motor in de vegesack verbruikt toch niet zoveel en zo een stekkertje kan gerust 1 a 2 amp verdragen

mooie aanwinst hopelijk ook voor een mooie prijs aangekocht

gr raf

Hoi Raf,

Dank je voor de toevoeging. Ik heb inderdaad nog wat van die kleine ontvangerstekkertjes liggen. Ziet er fijner uit dan kroonsteentjes. Komt ook helemaal goed.

Mooie prijs hoor, heb het geheel voor 200 aangekocht. Wat de elektronica al kost dus :-) Mooie aanvulling op de collectie.

Laatst bewerkt:
hallo

die lusterklemmen(kroonsteentjes)zijn ook een bron van ergernis
eventueel vervangen door ontvanger stekkertjes
die motor in de vegesack verbruikt toch niet zoveel en zo een stekkertje kan gerust 1 a 2 amp verdragen

mooie aanwinst hopelijk ook voor een mooie prijs aangekocht

gr raf

Goed idee, kroonsteentjes zijn leuk om even wat te proberen, maar daarna wel iets meer degelijks er tussen. Of BEC stekkers, werken ook prima voor deze wat lagere stromen.

hallo lennart

das niet gekocht voor die prijs maar dat is weg gegeven
die boot was vroeger niet goedkoop en daar koop je nu nog niet eens de motor meer voor

gr raf

Ik zal maar niet zeggen wat ik voor mijn Vegesack heb betaald... maar ik ben er desondanks zeer blij mee. Als je ziet wat voor mooie plaatjes dit bootje op het water oplevert, dan vergeet je dat geld.

Gefeliciteerd met je aanwinst! Mooi model met mooi vaarbeeld.
Snelheid... het zal met de Decaperm best wel meevallen. 6v of 12v uitvoering.
Ik heb de complete set hier thuis nieuw in doos staan. Koste idd een veelvoud van wat jij aan ATR hebt staan.

Je hebt de ruimte om er nog twee motoren bij te zetten.
De buitenste twee motoren dienden voor normale vaarsnelheden. De middenmotor werd ingezet om de 21 tot 24 knoop te kunnen halen (bij vlakke waterspiegel in diep water), De Bermpohl had 2400 PK aan totaal vermogen.

De mannetjes aan boord zijn schaal 1 op 44... dus een je hebt een behoorlijk kleuterklasje serieus geklede pups aan boord :)
Aan deck is de kajuit manshoog.

In de binnenhaven van Emden ligt de Georg Breusing, zusterschip van de Adolph Bermpohl 26 meter klasse, als museumschip. Het is te bezoeken. Je kan je digicam er helemaal leeg op laten lopen. Prachtig schip... en Emden is een alleraardigst stadje.

Hier kun je mooi zien hoe groot de Vegesack is vergeleken met de bemanning (let er wel op dat de kuip bij de echte wat dieper is dan in het model, omdat anders de roerservo er niet meer onder zou hebben gepast):

vlcsnap-2012-03-23-19h02m34s164.png

Meer foto's in mijn topic op dit Duitse forum, waar iemand zo aardig was een paar screenshots van een film over de Bermpohl en Vergesack te plaatsen: Fahrverhalten Vegesack - SchiffsModell.net

Vanavond eens een eerste proefvaart maken om te kijken hoe ze nu vaart. Daarna eens rustig orienteren op aanpassingen.

De ruimte voor de 2 motoren extra zijn er inderdaad, vrees alleen dat ik me onnodig veel schade op de hals haal. Eerst dit eens bekijken.

Zal er even een filmpje van maken.

Daar is de video

Was wel heel erg plug en play, kristalletje erin en gaan. Durfde niet al te ver aangezien ik maar 1 boot bij me had en geen natte voeten wilde..

Vaarde erg stabiel, mag wel iets sneller ;-)

Ziet er goed uit op het water. Snelheid zal waarschijnlijk net op schaal zijn, in pure km/u, maar een beetje meer pit zou wel mogen. Je merkt het goed aan het vertragen in de bochten, met maar 1 schroef die water over de roeren stuwt.

Ik schat dat het model net iets boven rompsneheid vaart. Je kan het zien aan het golfdal tussen steven en hek.
Maar je kan het meten...

Door over een gemeten afstand te klokken met timer en dan om te reken van m/s naar km/u en knoop.
Of door bijvoorbeeld een SmartPhone/IPhone aan boord mee te nemen... met daarop de App RunKeeper. Die is behoorlijk nauwkeurig, registreert op google maps het parcours.
Die meet snelheid. Het bereik van de zender is over 1 km. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je stuurt hem nog buiten het gezichtsveld...

Het bij bouwen hoeft geen gesloop op te leveren. Beide assen zijn eenvoudig in te lijmen met Stabelit Expres of twee componenten acrylaat.

Om ze netjes te richten gebruik je een mal, waarbij je de centrale schroefas als center gebruikt. Kwestie van goed meten en een beetje technisch tekenwerk. en wat kaarsrechte draadeinden of rondstaf materiaal.

gaat idd traag

decaperm omdraaien en rechtstreeks aan de as zetten ( dan 8000 rpm)met een schroef met redelijke spoed , als je hem dan tot 42 watt belast zal het al wel wat sneller gaan , als het geluid je stoort haal je de motor uit zijn houder en ben je van de tandwielen(geluid) verlost
ik vermoed dat de schroef die er nu onder zit eerder iets zal zijn dat past bij een reductie op de decaperm wat zit er eigenlijk onder?

als dat nog te traag is en je wilt geen assen bij plaatsen : een speed 700 type zal hier wel snelheid in krijgen , dan zit je vlot boven de 8000rpm en 42 watt van de decaperm
best dan even uitkijken of je regelaar dan nog geschikt is

mvg
Ben

@HB Busking, het probleem is meer dat er geen ruimte in het achterdek zit. Die zou ik dan open moeten maken voor het plaatsen van 2 extra assen. In tegenstelling tot mijn dusseldorf zit er bij de adolph standaard geen "luik".

Met het "slopen" bedoel ik dus eigenlijk het achterdek open te maken, om de huidige steun uit te breiden voor nog 2 assen en te kunnen verlijmen. Ik heb best lange armen maar om zo naar de achterkant van de boot te gaan :-) Ik neem tevens aan dat het aantal roeren ook uitgebreid moet worden, dan moet je toch wel even makkelijk achter in de boot kunnen voor de aansluiting ervan. Snelheid meten met de iphone gaat me wel lukken ja :-) Runkeeper gebruik ik soms voor sportieve doeleinden (heel soms ;-) )

@Ben
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zal de schroef eens opmeten vanavond. De graupner regelaar maak ik me niet zo'n zorgen om (40A continu, peak 200a). Ook goede ervaringen mee in mijn dusseldorf. Vanavond meer details dus.

Als het aantal assen aanpassen een stap te ver lijkt, dan inderdaad aan motorzijde en gebruikte schroef wat knutselen/opvoeren. Meer toeren, of een schroef die meer water verplaatst, bijvoorbeeld een messing 4 blad. Wat voor schroef zit er nu onder?

Back