Adolph Bermpohl

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door addy, 10 jan 2021.

  1. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Hallo allemaal,

    Door een gelukje ben ik aan een Adolph Bermpohl gekomen inclusief de bijboot Vegesack.
    Er zal echter wel wat werk nodig zijn voordat hij weer vaart, nagenoeg alles zit erbij alleen de schoorsteen ontbreekt.
    Er mist ook wel het e.e.a. aan relingwerk maar dit is vrij makkelijk zelf te maken van messing.

    Weet iemand of er nog een mogelijkheid is om aan de schoorsteen te komen of zal ik die zelf moeten produceren, dat moet ook wel kunnen maar als ik hem ergens vandaan kan kopen dan is dat wat makkelijker.
    Daarnaast ben ik op zoek naar de tekening, als er iemand is die hem heeft of digitaal heeft dan zou ik graag een kopie willen, kosten voor eventueel kopieren zijn uiteraard voor mij.

    Alvast bedankt

    Addy
    8A99D50A-78C2-4CE9-8C1F-8D4100F184D3.jpeg
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    daar is wel heel veel werk aan , succes.
    kan je helaas niet verder helpen met het gevraagde.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voorstel:
    Vraag aan de Mods of zij jouw draadje kunnen verplaatsen naar : Bouwverslagen Schepen.
    Hier zijn personen actief met een gelijksoortig schip.
    Het aanvragen doe je door onderaan in de linkerkant op het woord "Meld" te klikken en dan in het nieuwe blad het verzoek te doen.
    Succes Henk.
     
  4. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    De tekening heb ik ondertussen via ebay.de, daar is nog wel het nodige te vinden. Mocht er nog iemand suggesties hebben voor de schoorsteen hoor ik het graag.

    Addy
     
  5. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Nou, het begin is er.
    De romp is voor een groot gedeelte kaal, het achterschip moet nog verder kaal geschuurd worden maar het gros van de (met een grove kwast) geverfde romp is kaal.
    C24870FB-87EA-4F58-A8A8-73EA5AA10DC5.jpeg

    Via een duits forum aan de benodigde tekening gekomen en heel veel info.
    Ik wil proberen er wat schaal details in te maken maar hoever dat gaat lukken weet ik nog niet.
    Ik ben i.i.g. begonnen om de steunen voor de schroefassen iets meer schaal te maken i.p.v. de originele oplossing van Graupner. De schroefassen zitten vast met, ik dacht dat het stabilit heet. er werd mij i.i.g. op het duitse forum geadviseerd deze te laten zitten omdat het weghalen meer sloopt als goed doet.

    73F2B2D8-C975-4A8A-9800-75030DA88090.jpeg

    Aan de binnenkant heb ik een nieuw steuntje gemaakt voor de schroefassen, ik ben er nog niet helemaal tevreden over maar eerst maar eens kijken, mocht er hier iemand een idee hebben hoe dit beter te doen hoor ik het graag.

    58BE4D9F-5A85-4E4B-8484-392A5C33C7F5.jpeg

    Langzaam aan verder bouwen en kijken hoe ver we er mee kunnen komen:thumbsup:

    Addy
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ziet er best goed uit. Hoop alleen niet dat je mdf hebt gebruikt, want dat zwelt al op van 1 druppel water.
    Succes met het vervolg.
     
  7. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Hoi Marc, dat is uiteraard geen MDF, gewoon triplex. het schotje zit ook nog niet vast, ik zet hem i.i.g. nog even in de primer dat als er water op komt het minder snel aangetast wordt.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    sorry, daarstraks op de gsm leek het net MDF nu op het grote scherm zie je duidelijk dat het multiplex is :)
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stabelit Express kan je met beleid uitstoken met een soldeerbout. Niet een te zware, maar een lichte.
    Maar je moet echt zorgvuldig werken wil het lukken.
    Ik heb zo jaaaaaaren en jaren terug de romp weer schoon kunnen maken van mijn Robbe Flugsicherheidtsboot FL-8

    En onlangs weer eens getest op een oude ABS romp van een afgeschreven modelvlieger. Spul kwam keurig los.
    Hoe ouder het is, des te makkelijker dat lukt.
    Modelrompen hadden wel keurig dikte. De romp ban de Bermbohl is niet de dikste dieptrek. Blijft oppassen.
    Kan ook met een Proxxon of Dremel met een schuurtonnetje. De laatste restanten moet je dan weg aaien.
    Een flink middagje ben je er wel mee zoet.


    Schoorsteen is zelf te maken. Uit dunner balsa of styreenplaat, als je de profielvormen maar hebt.
    Spantvorm, gelijk een vleugelprofil. Op de voorganger van dit model, de Theodor Heuss, een modelkit dat in de markt werd gezet in 1963
    onder Graupner, werd de schoorsteen uit dun vliegtuigtripex opgezet, met een voor en achterlijst uit balsa vierkant.
    Het daarna te modelleren tot de gewenste rondingen. Zo heb ik het ooit op mijn 13e gemaakt, vroeg jaren 70. Staat hier op zolder
    en is nog steeds patent.

    De originele Bermpohl schoorsteen is uit twee diepgetrokken helften ABS gemaakt. Ruwbouw en steeds bewerkelijk om netjes op te
    trekken.

    Bij de DGzRS kan je werftekening-pakket aanschaffen. Krijg je een behoorlijke tekening.
    En een fotovel + kleurenkaart. Het betreft de Georg Breusing klasse. In Emden binnenhaven in Duitsland,
    niet zo heel ver over de grens van Groningen ligt nog een vaarklaar museumschip. Dat is te bezoeken.
    Zal nu effe anders zijn. Maar op de trefwoorden van Georg Breusing, Adolph Bermpohl en Arwed Emminghaus in google
    komt er veel inzichtelijke beeldinformatie boven water.

    Componenten voor Bermpohlen tref je bij de vleet. Model is in zeer grote oplages verkocht.
    Met een aantal wrakken is een prima schuit te bouwen. Of slechts een paar componenten.
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-modellbau/bermpohl/k0c249


    Men restauratie draadje van de Theodor Heuss tref je hier.
    Mijn aloude is weer terug in casco. Een latere ben ik een ruim jaar geleden opgestart met een restauratie.
    Na enig overwegen toch maar gedaan. Je komt echter dieper in het herstel dan een touch-up, dus moest grenzen
    gaan verleggen. Het geeft enig inzicht in het scheepstype. Zelf heb ik het een en ander kunnen verzamelen.
    En gaf de draad ook aanvullende zeer waardevolle bijdragen van mede enthousiastelingen.

    De Bermpoh is een fase in die ontwikkelingen geweest. Nu heeft het een vloot van zeer moderne schepen.
    Het culturele besef in Duitsland heeft er voor gezorgd dat een aantal gewaardeerde schepen en museum status hebben gekregen.
    En in het ergste geval tot vakantiewoning zijn omgebouwd... ook dat bestaat...
    Die constante verbeteringen bij de DGzRS ging met vallen en opstaan overigens...
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ie-van-een-theodor-heuss.268191/#post-3990963

    Groet Bas
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stil hier?
     
  11. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Ik ben bezig :koud:, ik ben ondertussen ook met de keuken (eigenbouw) bezig dus soms loopt het allemaal wat vertraging op. Het zou fijn zijn als er wat meer uur in een dag zou zitten.

    Ik ben bezig met de achterklep, die gaat een heel beetje meer schaal worden. fotoos komen binnenkort :thumbsup:
     
    Marc w en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... in die achterklep kan je je behoorlijk verliezen. Ik heb hem geheel overgebouwd. Spant voor spant aan de hand van foto’s. De hele schaal is eigenbouw geworden. Maar het is slechts een suggestie tot ‘echt’.
    Dat had met de toegang tot bronmateriaal, tijd, kwaliteit en semi-schaal van doen. Geen hond komt dat checken.
    Dan stel je je maar grenzen, mooier dan het
    model kan worden hoeft het niet. Beetje in lijn met de rest.

    Succes met de keuken. Met halve kookmogelijkheid is het slecht modelbouwen.

    Alleen al om het appèl dat je constant wordt aangedaan
    ‘Is de keuken al klaar?’ Nee... dat bouwt niet lekker.

    Hou je haaks, en bouw haaks!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2021
  13. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    gelukkig heb ik daar geen last van aangezien ik de kok thuis ben. Mijn vrouw heeft alleen een magnetron nodig en als die op het nachtkastje staat is ze al tevreden :D.

    Bedankt i.i.g.

    Grtz Addy
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Vandaag een paar uurtjes tijd gehad om te knutselen. Naar voorbeeld van een duits forum waar er ook één in detail word nagebouwd. Het is een heel gevogel maar het word wel mooi

    BF215F36-1A5B-4E2E-B530-88E04701446F.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah! Aan de bak! Van zo een bewerking gaat dat ding ook een beetje leven...
    In de kit is het maar een amorf ding...

    IMG_4733.jpg

    IMG_4731.jpg


    Bij deze nog een heel gezoek hoe het nu wekelijk zat... en de hele klep is nieuw gemaakt uit epoxy.
    Maar een voorbeeld voor de Bermpohl ligt in Emden binnenhaven... vraag me af of die Heckklap al
    gefixt is. Ze hadden er een kleun mee gemaakt bij machine uitval dacht ik... zonde.

    Die van mij hierboven is echter compleet anders... kleiner schip... de oerboot...
    Ben er wel effe zoet mee geweest... :) Moeite waard om te doen.

    Succes met de bouw!

    Groet Bas
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  16. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat klopt. Veel foto’s. Heb die link ook en lid ervan. Het is een complex samenstelsel. Heb eerst kartonnen pasmalletjes gemaakt, overgetrokken, vorm bijgesteld en daarna in dunne bijna knipbare epoxyplaat. Uren en uren...
    Pffff... Bermpohl heb ik ook nog. Maar nog handen vol aan de Theodor Heuss. Genoeg te doen.

    Heb je nog wat met de schoorsteen kunnen aanvangen, of ga je eerst maar hekklapperen?
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2021
  18. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Ik heb de originele schoorsteen erbij gekregen, ook daar zit wel weer werk in om hem acceptabel te krijgen. Dat is voor later zorg, eerst hekklapperen en dan vanaf de romp verder. Dit gaat nog wel even duren voordat hij vaart.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    de klep begint een beetje model te krijgen, er zit nog zat werk in maar het begin is er.

    27C7CCFE-2534-4DCA-BADE-992C244E7EBA.jpeg
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Druk in de weer geweest. Zeer dapper. Nu zie ik wel dat je het meest moeilijke en zware materiaal hebt gekozen om in model te dwingen.
    En dat wil gewoonweg niet goed als je dat met een figuurzaag moet dwingen.

    Weliswaar kan je het solderen, maar dat is weer niet altijd een pre voor detaillering. Vaak verre van?

    Zou je dunne styreenplaat nemen 0,5 mm, laat zich dat met een hobbymes in behoorlijk detail al modelleren. Vooral veel zuiverder.

    Ultra sterkte hoeft het niet te hebben. De houten poort van het Muiderslot wint altijd. Roep ik altijd.

    Maar in detailuitwerking is styreenplaat veel beter te sturen. En.... de optelsom van een in elkaar gestoken spantenframe wordt altijd wel sterk. Zie een modelvliegtuig. Verlijming gaat goed met secondenlijm. Id doe een dot op een doppie, met een tot L gebogen stevige speld in een houdertje weet ik de lijm als spot-welds aan te brengen voor provisorische hechting.

    Het bijbootje weegt eigenlijk niets, zal ook niets aan het klepje beschadigen.

    Om de membraan structuur van het stalen geraamte te benaderen, de boorgaten, kan je stansen met hete messing buis, inboren met puntige houtboor maar met beleid wil ook wel. Eindafwerken en uitmodelleren met sleutelvijl/rattestaart.

    De boorgaten zaten daar om gewicht te besparen, water vlotter af te voeren.
    Ik weet niet of de gaten omgestuikt waren zoals je wel eens in autoplaatwerk tegen komt om het plaat sterkte te geven.

    Stans uit messing buis?
    Scherp maken?

    Steek een stukje in de accuboor en slijp op volle toeren met iets dat slijpt er een scherp randje aan... het heeft daarna een mooi mespuntje... stansen maar, eventueel iets heet gestookt.

    Stem de bouw van de heckklappe af op het mechanisme dat het moet gaan bedienen. Anders loop je bijkans vast.

    Door diep te zoeken op het internet naar foto materiaal krijg je wel inzicht hoe het ineen zit.

    Werftekeningen kan je bestellen bij de DGzRZ. De klep staat er echter weer niet in detail in. Zit wel fotosheet en kleurkaart bij. Pakket is verder leut. Meer ook niet.


    Om dat ding van mij te maken ben ik wel even zoet geweest. De hele klep van de grond af aan nieuw. Van plug tot en met eindresultaat. Blij dat het klaar is.
    Mallen maken, af lamineren, spanten inmeten met contour sjablonen uit karton.

    De ABS kuip is gelukkig daarin veel constanter en zuiverder in wanddikte.

    Een manier om af te tekenen is om het vol te sorten met boetseerklei of tactisch met gips. Wel maskeren waar nodig opdat je kunt lossen.

    Maar de gips of klei kan je in repen zagen, snijden, en je hebt een contour van de vorm.
    Werk je systematisch en zorgvuldig zal de aftekening beter zijn.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2021

Deel Deze Pagina