Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Als het ooit bij een model belangrijk was om het gewicht laag te houden, dan lijkt me dit een goede kandidaat.

    Succes!


    jan.
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb de GeeBee Z gehad van Page.
    Vloog geweldig en lande inderdaad met een beetje snelheid.
    succes met de bouw.
     
    Vale Ouwe en bipeflyer vinden dit leuk.
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Dank je. Grappig om te lezen dat er toch meerdere Page Gee Bee’s in Nederland gevlogen hebben. Ik had de indruk dat Adrian Page nou niet zo’n hele bekende ontwerper was aan deze kant van oceaan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dat is 'ie ook niet.


    jan.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Het volgende moeilijke klusje is het maken van de mallen voor de wielkappen en motorkap. Ik ben begonnen met de mal voor de wiel kap. Mijn idee is om de mal deelbaar te maken zodat ik tegelijkertijd de negatieve mallen kan maken. Ik heb in mijn CAD programma de contouren en wat van de profielen van de wielkappen overgetrokken en uitgeprint. Deze heb ik op 3 mm triplex geplakt en uitgezaagd. Met behulp van drie deuvels kan men de twee helften aan elkaar bevestigen.



    Vervolgens de profielen op de twee helften geplakt. Hierbij heb ik wel goed opgelet dat ik een linker en een rechter helft maak. De tussenliggende ruimtes heb ik opgevuld met isolatie schuim dat ik ooit eens bij een huis bij mij om de hoek waar ze een uitbouw aan het maken waren uit de container heb gevist. Ik heb geen idee wat voor een schuim het is, maar het laat zich er makkelijk en mooi schuren. Helaas is het nu op. Vervolgens heb ik de contouren van de wielkap grof uitgezaagd.


    De deuvels door de gaten in het schuim gedrukt en de twee helften samen gevoegd.



    Toen kon het grote schuurfestijn beginnen. Niet bepaald een van mijn favoriete bezigheid. Wat een rotzooi geeft dat! Ik had eerst toch mijn bedenkingen dat hier iets fatsoenlijks uit te voorschijn moest komen, maar zoals ik al zij laat dit schuim zich er makkelijk schuren. Na een half uurtje schuren of zo heb je toch ineens iets voor je staan dat op een wielkap lijkt. En het ziet er nog enigszins symmetrisch uit ook.





    Toen leek het mij een goed idee om wat onperfectheden te plamuren (extra allesvuller van Alabastine). Achteraf was dit deels plamuren toch niet zo'n goed idee. Het schuim dat in aanraking met het plamuur is geweest is toch iets harder geworden dan het kale schuim, waardoor je het "kale" schuim makkelijk tussen het geplamuurde schuim wegschuurt. Hierdoor ontstonden toch wat platte kantjes. Verder schuren had nu geen zin meer, maar toch tevreden met het tussen resultaat.


    Als volgende stap maar een laagje 25 grams glasmat met behulp van wat Glitsa aangebracht om een wat steviger ondergrond te krijgen.


    Toen dit droog was alles voorzien van een laag plamuur en een nachtje laten drogen.


    Vandaag alles mooi glad geschuurd. Het is niet perfect. Hier en daar zit nog wel een deukje en zo. En ik heb ook niet de illusie dat het 100% symmetrisch is, maar ik ben toch erg tevreden met het resultaat zo ver. Het ging toch gemakkelijker dan ik verwachtte. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat de wielkappen van het origineel naar een paar races ook wel hier en daar een deukje en zo zouden hebben.


    Ik zeg maar dat ik erg mijn best gedaan heb om ook de gebruikssporen in schaal 1 op 5 na te bootsen :D.

    gr kjel
     
    ramses, freekt, bipeflyer en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Puik stukje werk. :thumbsup:


    jan.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ziet er knap uit!
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Bedankt mannen!
     
  9. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Ik heb een tapeje geplakt waar de deellijn van de wielkappen zit. Langs deze lijn is straks de wielkap deelbaar, net zoals bij het origineel, zodat hij om het landingsgestel bevestigd kan worden.


    Dan volgt er een laag spuitplamuur en weer een schuursessie. Dit ritueel heb ik een keer of drie herhaald, toen vond ik het wel mooi geweest.


    Toen kon de opstelling gemaakt worden voor het glaswerk.


    Alle gleufjes en spleetjes dicht gekleid voor een mooi scherpe hoek.


    Toen kon het glas feest beginnen. Eerst alles vier keer in de was gezet, gevolgd door twee lagen PVA. Nadat de PVA droog was de gelcoat aangebracht en dit twee uur laten drogen totdat het nog wat pikkig was. Daarna een lekker papje gemaakt van epoxy en glasvlokken om alle scherpe hoeken mooi af te ronden zodat de glasmat zich niet in al te moeilijke bochten hoeft te wringen.


    En zo ziet het eruit na zes lagen 160 grams glasmat. Alles nu rustig laten uitharden en dan kan ik morgen middag als ik uit mijn werk kom kijken of het allemaal gelukt is. Ik ben benieuwd.


    groeten kjel
     
    ramses, freekt, MadRay66 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    En toen was het dondermiddag het moment aangebroken. Komt de boel los? Ik vind dat toch altijd weer spannend. Doen de lagen was en de PVA hun werk? En ja hoor, gelukkig, het zaakje wilde lossen. Al kostte het wel wat moeite om de mallen van de wielkappen eruit te krijgen zonder dat ik ze zou mollen, want ik had ze nog nodig.


    Vervolgens het overtollige glasvezel weggezaagd. De twee helften van de positieve mal weer samengevoegd. Die heb ik namelijk nodig om de twee helften van de negatieve mal goed te kunnen uitrichten voor het boren van de gaten voor de bouten.


    Positieve mal in de negatieve mal en gereed om de bout gaten te boren.


    En dan is dit het resultaat. Er zaten een paar schoonheidsfoutjes in. Vier luchtbelletjes en een hoekje die niet goed gevormd was, maar dat was met behulp van wat polyesterplamuur gauw verholpen. Ook heb ik de randjes van de openingen (wiel en "pants") wat bijgevijld om het iets gladder te maken, maar verder ben ik zeer tevreden met het resultaat.




    groeten kjel
     
    ramses, FStrating, freekt en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    mooi gedaan,
    Mag ik vragen welke grondlak je gebruikt ( groenig) voor het kapje dat uit de mal komt.
    ik blijf het alvast volgen, mooi kistje. :thumbsup:
     
  12. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Dat is spuitplamuur van Motip.
     
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Na al dit voorwerk kon dan eindelijk de eerste wielkap gemaakt worden. Eerst de mal weer vier keer in de was gezet, gevolgd door twee lagen PVA en een transparante gelcoat. Als opbouw voor de wielkap heb ik twee lagen 80 grams en twee lagen 110 gram glasvezel gebruikt. Voor het knippen van het glasvezel heb ik nu een echte glasvezel schaar en een rolmes aangeschaft. Ik moet zeggen dat werkt toch een stuk makkelijker dan een standaard schaar. Met name het rolmes is toch erg makkelijk om de toch wat ronde stukken glasmat voor de wielkappen te snijden.


    Ik had 's avonds de lagen glasvezel in de mal gesopt. De volgende ochtend is de epoxy halverwege het uithardingsproces en nog een beetje zacht, zodat ik voor dat ik naar het werk moest nog even het overtollige glasvezel makkelijk langs de rand van de mal weg kon snijden.


    Bij het wegsnijden van het overtollige glasvezel beschadigt de laag PVA. Ik durf dat niet zo te laten voor het samenvoegen van de twee helften van de wielkap. Dus haal ik de helften uit de mal om daarna de mal schoon te maken en weer opnieuw in de was en PVA te zetten. Kan ik gelijk zien of het een beetje gelukt is. Ik ben niet ontevreden. En natuurlijk de twee helften even met een tapeje aan elkaar gezet om te kijken hoe het er uit gaat zien.




    Nadat de mal weer was voorzien van de lagen was en PVA de helften van de wielkap weer in de mal gedaan en de mal gesloten. De twee helften heb ik met behulp van glasvezelband en epoxy aan elkaar gemaakt. En dan is dit het resultaat na een dagje uitharden. De eerste wielkap.





    Hier en daar moet ik nog een beetje schuren en wat plamuren, maar verder een prima kapje. Nu nummer twee.

    groeten kjel
     
    ramses, strutter, Vale Ouwe en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Mooi gedaan, :thumbsup:
     
  15. j.schipper

    j.schipper

    Lid geworden:
    8 jan 2011
    Berichten:
    12
    Heel leerzaam om te volgen! Begin je in de mal met de twee lagen 110 grams en dan de twee lagen 80 grams zodat de fijnere structuur aan de buitenkant komt?
     
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Precies andersom. De eerste laag die je in de mal legt is de laag die aan de buitenkant zit. Dus ik leg eerst de twee 80 grams lagen, zodat inderdaad het glasvezel met de fijnere structuur aan de buitenkant zit. Maar verder ben ik hier ook geen expert in. Dit mallen maken is nog een betrekkelijke nieuwe bezigheid voor me. Zoals ik het nu doe werkt voor mij om acceptabele resultaten te krijgen, maar het zal vast ook nog wel op andere manieren kunnen.
     
  17. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    ramses, mac, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ik gebruik 25 grams aan de buitenkant. Moet er bij 80 grams nog geschuurd etc worden?
     
  19. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    In principe niet. De gelcoat zorgt voor een mooie gladde afwerking aan de buitenkant ongeacht de zwaarte van het glasweefsel. Nu moet ik wel nog schuren, maar dat ligt aan de imperfecties van mijn mal en niet aan het glasweefsel. Aan de buitenkant kun je de weefselstructuur niet voelen.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Om de wielkappen om het landingsgestel te krijgen moeten deze, net zoals bij het origineel, gedeeld worden. Ook moet er iets gemaakt worden zodat de wielkappen weer aan elkaar geschroefd kunnen worden. Hiertoe heb ik in de mal van de wielkappen twee lagen glasband gelamineerd. Dit moet een lip vormen. Deze lip word in het achterste deel van de wielkap gelijmd en het voorste deel schuift hier overheen. Aan de binnenkant van de lip heb ik blokjes van 3mm triplex gelijmd zodat de schroeven wat vlees hebben om in te schroeven.




    Dan is het moment aangebroken om de wielkappen in tweeën te zagen. Toch wel spannend om te doen, als ik het verpruts kan ik weer nieuwe kappen maken. De deellijn had ik in de kappen mee gelamineerd. De plek van de deellijn voorzien van wat tape en de deellijn geaccentueerd met potlood. En dan kan ik het moment toch niet langer meer uitstellen en moet de zaag erin. Voor het zagen heb ik een klein, dun en fijn vertand kapzaagje gekocht.



    Dat kapzaagje werkte zeer goed en ik kon mooie rechte zaagsnedes maken.


    Vervolgens heb ik de lippen uit de mal gehaald en bijgetrimd. Het lijmvlak opgeschuurd en de lippen met secondelijm in het achterste deel van wielkap gelijmd. Voor de schroeven gebruik ik dezelfde schroefjes die ik ook gebruikt heb om de scharnieren van de Fokker F.VIIb vast te schroeven. Mooie kleine schroefjes van 1,4mm dik en 4mm lang.



    En dan ziet de wielkap er zo uit. Gedeeld.


    En aan elkaar geschroefd.


    En na alle voorgaande stappen herhaald te hebben, heb ik nu twee deelbare wielkappen. Ik ben blij met het resultaat.


    Voor zover de wielkappen. Ze moeten nog wat bij bijgeplamuurd en geschuurd worden, maar dat komt later wel. Ook moeten de sleuven voor de spandraden er nog in gemaakt worden en een bevestiging van de wielkap aan het landingsgestel, maar dat kan pas als het landingsgestel met bekleding aan de vleugel zit zodat ik de juiste positie kan bepalen.

    Nu verder met de motorkap. Dat wordt ook nog wel een uitdaging. De Gee Bee heeft een flinke motorkap. De doorsnede is 29,5cm. Ik zit er aan te denken om maar een mal van de helft van de motorkap te maken. Dat maakt de mal iets handelbaarder. Dan wordt de uiteindelijke motorkap in twee helften, die symmetrisch aan elkaar zijn, gemaakt en later aan elkaar bevestigd. De motorkap van het origineel bestaat ook uit een linker en rechter helft die aan elkaar geschroefd worden, dus dit is nog schaal ook. Alleen zal ik de helften niet aan elkaar schroeven maar, voor de stevigheid, net zoals bij de wielkappen met glasband aan elkaar lamineren. Als iemand nog ander suggesties heeft voor het maken van de motorkap, dan hoor ik het graag.

    groeten kjel
     
    ramses, mac, M.l.v.Doesburg en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina