Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heel herkenbaar!
    Ik heb de gewoonte voordat ik met een nieuw project start, mijn hobbyruimte op te ruimen, maar vaak komen er allerlei dingen tussendoor......
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik was ooit bij een clubgenoot om wat op te halen.
    Hij zei, loop maar even mee naar mijn hobbyhok, maar let niet op de bende, want ik ben aan het bouwen.
    Ongelofelijk, geen stofje of houtsnipper te zien, alleen een mesje en een schuurplankje.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Ik zal toch voordat ik met de romp begin wel weer even opruimen. Heb ik ook gedaan toen ik klaar was met alle mallen en glas delen maken. Was toch weer goed voor anderhalve vuilniszak. Af en toe kom ik wel eens een bouwdraadje tegen waar je iemand ziet bouwen in een altijd smetteloze bouwruimte. Ben ik stiekem toch wel een beetje jaloers op. Maar ik heb inmiddels die illusie al opgeven dat ik dat ook kan.
     
    Arnold 85 en nico v kooten vinden dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    O gelukkig, ik ben niet de enige! 1041475671.jpeg
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels is de bovenkant van de vleugel ook geglast. Ik denk dat ik het maar bij een laag epoxy houd. Ik moet ook een beetje aan het gewicht denken. Ik vind het niet erg als je nog wat weefselstructuur op de vleugel ziet. Op zich was het in de jaren dertig niet ongebruikelijk om een vleugel die volledig was ingedekt met triplex ook nog te bekleden met linnen (of wat het materiaal waar ze vleugels mee bekleden ook was). Ik heb alleen nog niet kunnen vinden of dit bij de Gee Bee R2 ook het geval was. Vervolgens heb ik ook de busjes voor het landingsgestel ingelijmd.

    [​IMG]

    En toen was het tijd om van twee vleugelhelften één vleugel te maken. Dus het verbindingsstukje met v-stelling wat ik heb mee laten vrezen in de ruimte tussen hoofdliggers gelijmd en de twee helften met epoxy aan elkaar gelijmd. Na uitharden van de epoxy nog een 105 grams glasmatje over de verbindingsnaad geglast.

    [​IMG]

    De vleugel is nu voorlopig even ver genoeg. Voordat ik met de romp begin maak ik eerst het stabilo en het richtingsroer. Dan heb ik alle onderdelen die op de romp moeten passen gereedliggen als ik met de romp begin.

    groeten kjel
     
    ramses, Arnold 85, bipeflyer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dat ziet er weer keurig uit! Je kunt het weefsel ook vullen met een vullende primer, dit is een stuk lichter als epoxy.
    Hoe ga het model uiteindelijk afwerken?

    Mvg,

    Bart
     
  7. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Voor nu heb ik het idee om de romp geheel te bekleden met Oratex en dan delen die bij het origineel bekleed waren met metaal of triplex te behandelen met een vullende primer om de weefselstructuur weg te werken en paneellijnen aan te kunnen brengen. Verder wordt het gehele model gespoten met autolak. Ik zit er nog aan te denken om in plaats van te spuiten te gaan rollen met acrylverf, net zoals ik bij mijn Fokker F.VIIb ook heb gedaan, maar rood lijkt me een klote kleur om mooi dekkend te rollen. Voorlopig houd ik de vleugel nu voor spuit klaar afgewerkt, maar dat hangt ook nog een beetje af van wat de romp gaat wegen.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Verder met de staartdelen. Ik ben begonnen met het richtingsroer. Alle benodigde gevreesde delen losgesneden en geschuurd en dan past het mooi in elkaar. Het is een dik richtingsroer!

    [​IMG]

    En toen was het stabilo aan de beurt. Hiervoor had ik ook de meeste delen laten vrezen. Het is een mooie legpuzzel geworden. Van deze stukjes...

    [​IMG]

    wordt dan uiteindelijk dit. Hier nog ongeschuurd.

    [​IMG]

    En hier is het stabilo en hoogteroer geschuurd en voorzien van scharnieren. Het stabilo is eigenlijk gewoon een plank en niet geprofileerd. Bij het origineel is het stabilo en hoogte roer en richtingsroer volledig ingedekt. Ik laat het zoals Adrian het ontworpen heeft en ga ze niet meer schaal maken. Ze blijven open en worden bekleed met Oratex. Ze zijn nu lekker ligt, ik moet tenslotte toch een beetje aan het gewicht denken. Dan kan nu toch echt begonnen worden aan de romp.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    ramses, Henri Kaper, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    En toen was de romp aan de beurt. Vind ik toch meestal het leukste onderdeel van een vliegtuig om te bouwen. De romp bestaat uit een basisframe van 6x6 mm latjes. Hier omheen worden de spanten opgebouwd. Eigenlijk het zelfde principe als bij de echte. Toen ik hout bestelde bij Hobby-in had Dennis nog maar 1 latje 6x6 mm balsa. Toen maar een plankje 6 mm middelhard balsa besteld en met mijn tafelzaag daar 6x6 mm latjes uit gezaagd.

    [​IMG]

    Toen eerst alle latjes op maat gezaagd en de eerste romphelft op de bouwplank gespeld en verlijmd. De latjes voor de tweede helft liggen al klaar.

    [​IMG]

    Vervolgens de folie over helft nummer 1 teruggeslagen en de tweede helft over de eerste helft heen gebouwd. Zo kun je makkelijk twee exact dezelfde helften bouwen.

    [​IMG]

    Na het verlijmen alle spelden verwijderd en de overtollige stukjes balsa weggezaagd. En dan heb je twee mooi dezelfde helften voor het rompframe. Ik moet ze nog wel even naschuren.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    Bart83, ramses, bipeflyer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Wederom een ontdekking op 't forum gedaan
    Bouwverslag zoals ik t zelf graag zou kunnen
    Moet een genot zijn om deze vaardigheden te hebben
    Volg het verder!!
    Gr,Henk
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Dank je Henk. Maar een groot deel van die vaardigheden is een kwestie van jezelf in de materie inlezen, vervolgens de koe bij de horens vatten en het gewoon doen. Dan zul je zien dat het best meevalt :D.
     
    ramses, Arnold 85, Smokie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    'Doen is het nieuwe leren.'


    jan.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Verder met het basis frame van de Gee Bee. Ik ben begonnen met de zijkanten te lijmen op het motorschot. Dan ben ik ervan verzekerd dat in ieder geval het begin haaks is.

    [​IMG]

    Daarna het geheel met behulp van een winkelhaak vast gespeld op de bouwplank. De tekening van de zijkanten had ik gecorrigeerd voor de schuine zijde van het frame, ze zijn dus langer dan de loodrechte projectie van de romp. Het is dan ook fijn te zien dat het precies met het bovenaanzicht overeenkomt :D. Dan is het een kwestie van latjes op de juiste maat zagen en met behulp van de winkelhaak de boel in elkaar lijmen. In tegenstelling tot het ontwerp van Page heb ik voor de extra stevigheid en vormvastigheid kruislings nog een viertal verstijvers ingelijmd. Dit voegt praktisch geen gewicht toe maar maakt het frame wel veel stijver. En als dan alles verlijmt is is dit het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Herkennen we er al een Gee Bee in?

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    ramses, Bart83, Theo P en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heel goed.

    Hoe heb je dat gedaan?


    jan.
     
  15. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Eerst het bovenaanzicht getekend en toen de schuine zijdes hart op hart tussen de spanten opgemeten en daarna met die waardes het zijaanzicht getekend.

    groeten kjel
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi zo de constructie van de romp. Het latten frame doet me denken aan de 1e empire vliegboot welke ik heb gebouwd.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  17. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Vanmiddag even tijd gevonden om alle onderdelen van de spanten los te snijden en op de tekening te leggen zodat ik ze kon voorzien van het juiste nummertje.

    [​IMG]

    Voor dat ik de spanten op het frame kan lijm heb ik vanavond eerst de accubak met geïntegreerde motorbok voor de elektromotor en servohouders in de romp gelijmd. Het geeft toch altijd weer een hoop voldoening als wat je getekend hebt ook zo mooi en precies in elkaar past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tussen het tweede latjes van links en vierde latje komt het luik voor het verwisselen van de accu's. Het derde latje zal uiteindelijk verdwijnen om een beetje fatsoenlijk toegang tot de accubak te krijgen.

    groeten kjel
     
    jmk1, ramses, Han en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Ik ben weer wat verder met de romp. Eerst begonnen met het plaatsen van de spanten ter hoogte waar het luik moet komen. Aan de buitenkant van de spanten ter hoogte van het luik heb ik een extra 6x6mm laatje gelijmd. Dan heb ik iets om daar de beplanking tegen aan te lijmen. Voor de extra stevigheid heb ik de twee latjes verbonden met een plaatje vliegtuigtriplex. Dit vormt nu een mooi stevig geheel. Ik moet op deze plek ook nog een bevestiging maken voor de spandraden, dus dit moet wel een stevige basis vormen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik verdergegaan met de verlijmen van de rest van de spanten, voor zover de bouwvolgorde dat toelaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het beplanken van de ronding van de romp tussen spant 1 en 2 gaat Page er van uit dat er een laagje van 2,5 mm balsa op spant 2 zit. Maar vanwege mijn acculuik wordt spant 2 bij mij niet beplankt. Ik heb toen maar besloten het luik iets kleiner te maken. Ik heb daartoe de bovenkant van spant twee gekopieerd en twee cm achter spant 2 op de romp gelijmd. Daarvoor kon ik ook mooi het latje van spant 3, die ik inmiddels weggesneden had, gebruiken. Het luik is dan nog steeds groot genoeg om fatsoenlijk met twee handen een accu te kunnen aansluiten. Ook heb ik de eerste gordingen aangebracht. Je begint nu ook goed een indruk te krijgen hoe dik deze romp wordt! De gordingen bestaan uit 3x6 mm latjes die ik uit een plankje 3 mm balsa heb gezaagd. Is toch wel een handig ding zo'n tafelzaag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het idee heb ik even de spanten van de staart er los op gezet. Ik heb een extra spantje gemaakt voor tussen spant 7 en het laatste spant 8. Het gaat denk ik nog best een uitdaging worden om het kielvlak te beplanken.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    MicropropSport, jmk1, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Met allemaal strips, neem ik aan?

    Wordt inderdaad een mooie bak!


    jan.
     
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Ede
    Zoiets gaat het wel worden denk ik.
     

Deel Deze Pagina