Voordat ik de onderkant kon indekken eerst nog de blokjes in de vleugel gelijmd waar strakst de spandraden door gaan komen. De spandraden komen vanaf het landingsgestel, gaan dan door de buisje in deze blokjes naar de bovenkant van de vleugel en worden dan aan/in de romp bevestigd. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Dat bedenk wel als de romp gebouwd is.
Toen kon de onderkant ingedekt worden. 3 plankjes 1,5mm balsa op de juiste lengte gesneden en aan elkaar geplakt. Eerst alleen de neuslijst voorzien van houtlijm en de beplanking daarop vast getaped en met de foliebout vast gestreken. Daarna de rest van de vleugel voorzien van houtlijm en de beplanking over de vleugel gedrukt en vast gestreken. Met 0.4mm triplex gaat dat vast strijken makkelijker, maar met wat geduld lukt het hier ook. Voor de zekerheid alles nog wel een nachtje laten drogen onder een beetje gewicht.
Vanochtend de vleugel van de bouwplank gehaald en omgedraaid. De indekking was overal netjes verlijmt!
De steuntjes voor de juiste tipverdraaiing van de vleugel op de bouwplank bevestigd. Dit keer ook een steuntje in het midden tegen het doorbuigen.
Na het trimmen van de liggers en de indekking de vleugel op de steuntjes gelegd voor verdere verwerking.
Ik dacht laat het iets nieuws proberen. Ik dek nu eerst alleen het rolroer in, dan kan ik makkelijker zien waar ik moet zagen en dan kan ik al de aansturing en scharnieren goed maken met nog een open vleugel. Dan kan ik overal goed bij en alles makkelijk zien. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst de blokken voor de scharnieren en "torqtube" gemaakt en verlijmt.
Vervolgens de boven beplanking van het rolroer op maat gemaakt en verlijmt en vast getaped. Daarna met de foliebout na gestreken.
Vanavond de tape verwijderd en het rolroer uitgezaagd.
Tevens een begin gemaakt met de torqtube voor de aansturing van het rolroer. Bij het ontwerp van Adrian zat de rolroerservo onder tegen de vleugel aan geschroefd waarbij de bovenkant van de servo onder de vleugel uit stak. Eenvoudig en doeltreffend, maar dat vind ik toch niet zo mooi. Ik heb daarom de servo's verplaats naar een positie binnen de romp. Het rolroer gaat nu door een torqtube aangestuurd worden. De torqtube bestaat uit een 6mm dikke koolstof staaf, die door twee stukjes messing buis als lager loopt. Haaks op de uiteinden van de koolstof staaf komen nog 3mm bouten voor de aansturing.
Dat was het weer voor vandaag,
groeten kjel