Advies aankoop Tamiya tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Vincentm, 8 mrt 2016.

  1. Vincentm

    Vincentm

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Venlo
    Hallo, ik ben Vincent uit Venlo. Vroeger heb ik meerdere plastic schaalmodelletjes in elkaar gezet. Eerst zonder te verven, daarna met verven, en uiteindelijk echt vliegende modellen. Na enkele jaren niets meer gedaan te hebben begint het weer te kriebelen. Ik wil lekker kunnen sleutelen, lijmen en verven. Een tank spreekt me aan omdat hier ook wat gesleuteld kan worden zoals bij de onderbouw. Een tankbattle hoeft van mij niet, maar het moet wel kunnen bewegen en realistisch zijn. Ik ben zo'n persoon die na 1 keer rijden het ding op zolder zet, maar het ding wel dusdanig afstelt dat alles soepel moet lopen. Nu heb ik eventjes rondgezocht op internet en ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen Tamiya tanks levert die leuk zijn om te bouwen (de techniek en dergelijke). Voor de hand liggend is natuurlijk de Sherman M4 tank die je voor 430 euro al thuis hebt staan. Op het forum hier vond ik ergens een bouwverslag van het onderstel waar ik enthousiast van werd.

    Maar nu mijn vraag: is de Sherman M4 van Tamiya wel de leukste tank om te bouwen? Zijn er tanks die dicht bij de Sherman in de buurt komen wat betreft prijs, maar op het gebied van bouwen leuker/meer onderdelen/ uitdagender zijn? Zo zag ik ergens dat je zelf je versnellingsbak in elkaar kunt zetten terwijl die bij de Sherman al kant en klaar is (voor zover ik weet).

    Ik ben benieuwd naar jullie meningen. :) En alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. Johan van den Hoven

    Johan van den Hoven

    Lid geworden:
    26 nov 2006
    Berichten:
    9
    Zover ik weet hebben alle Tamiya tanks behalve de nieuwe Leopards pre-assembled gearboxen.
    Die Leopard is qua bouwen wel ingewikkelder dan een Sherman.

    Zie ook www.battletanksnederland.nl
     
    Vincentm vindt dit leuk.
  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Mijn eerste tank was ook de Sherman, vooral vanwege de prijs.

    Sinds een jaar heb ik ook de Leopard en daar moet je inderdaad ook zelf de gearboxen in elkaar zetten. de Leopard is qua bouw wel wat uitdagender, maar je betaald er ook bijna 2X zoveel voor.

    Ik vond de Sherman goed te doen qua bouw. De Tamiya tanks houden je wel een paar weekjes zoet ;)
    Bij de Sherman adviseer ik wel een metalen loopje dat staat een stuk mooier dan de standaard plastic loop.
    http://www.axels-modellbau-shop.de/...amiya/105mm-Aluminium-Barrel-Sherman::41.html
     
    Vincentm vindt dit leuk.
  4. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Bij de Leopard en de nieuwe type 10 tank moet je ook de gearing zelf in elkaar steken... dit klinkt interessant maar het is niet meer dan de bouwbeschrijving volgen, het is niet zo dat het een karwei van 2 weken is.
    Zelf heb ik de leopard gebouwd en de Super sherman, ik vind de constructie van de Sherman beter... bij de Leopard worden nogal veel delen gelijmd en zijn veelal van kunststof... vooral de steunwielen lijden hier nogal onder (of het moet inmiddels verandert zijn door Tamiya).
    In verband met de zwakke constructie heb ik toen mijn Leopard verkocht, de constructie van de Super Sherman is een stuk beter er is ook nog niets van af gekomen.
    Als je het spuit- en bouwwerk goed wil doen kan je best wel een tijdje bezig zijn met bouwen.

    Ps de loop van de Super Sherman is wel van aluminium ipv plastic... ;)
     
  5. Vincentm

    Vincentm

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Venlo
    Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben me versterkt in mijn vermoedens. Mijn eerste tank zal een Sherman worden. Nu nog eventjes de vrouw overtuigen. :friends:
     
  6. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Nou suc-6 ermee.... met het overtuigen..:koud:...haha btw bestel gelijk ook de kogellagertjes voor de loopwielen... dat werkt beter dan de standaard glijlagers die tamiya erbij levert...
     

Deel Deze Pagina