advies aantal pk's 4 meter sloep

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Samz11, 16 aug 2014.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zoals de titel al zegt, wij hebben sinds vandaag een visboot gekocht welke wij gaan ombouwen tot sloep en daar moet natuurlijk een buitenboord motor achter. het bootje moet met de max rond de 20 km/u zitten vanwegen het nog niet hebben van een vaarbewijs. dus, hoeveel pk zou de motor ongeveer moeten hebben voor dit resultaat?
    heb je toevallig nog een buitenboord motor met afstandbediending en dat hij met een stuur kan worden gestuurd, voor een leuk prijsje, houden wij ons ook aanbevolen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2014
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een 9.9 Pk zou genoeg moeten zijn.
    Voor het mooie zou je een 15pk 4 takt kunnen nemen, zuinig en stil.
    En je moet even kijken of er een kort of langstaart achter moet.
    Bijna elke motor is tegenwoordig geschikt voor afstandbediening en ik zie dat je al een monobesturing op de boot hebt zitten, die kan je ook vrij makkelijk op de BBM aansluiten.

    En maak je niet te veel zorgen over de snelheid en het vaarbewijs.
    Al zou hij 25 km/u lopen, zolang er geen registratie opzit en je niet per ongeluk planerend naast een politieboot gaat varen zal niemand zien dat je over de 20 gaat.

    GJ
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    kijk hier kunnen we wat mee, bedankt! er moet een kortstaart op. weet u toevallig ook hoe dat ongeveer in zijn werking gaat, een gashendelmotor met vooruit en achteruit, ombouwen tot afstandbediending?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vroeguh.. toen ik nog een speedboot had, was het allemaal onderdelen bij elkaar zoeken en dan passend maken.
    Tegenwoordig zijn er gewoon setjes te koop voor het merk en type motor.
    Iemand die eerlijk en niet te duur is Wiep Torenvliet in Amsterdam.
    Die zal je niet belazeren.
    Yamaha Webshop Contact Information

    Gewoon zeggen wat je wilt, dan komt hij wel met een oplossing.
    En niet bang worden van zijn voorkomen of zijn amsterdamse accent.
    Doe hem de groeten.

    Gert-Jan
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ah bedankt voor het adresje! altijd handig iemand die er wat van af weet ;) ik zal van tijd tot tijd ook wel wat foto's van de vorderingen posten voor de liefhebbers. het word een langdurig project waarvan we steeds een klein stukje verder komen en het doel is om volgend seizoen (volgendjaar zomer) de boot helemaal klaar te hebben. bootje is van polyester, daar kan je het beste weer polyester op gebruiken denk ik? of hecht epoxy ook prima? het is de bedoeling om er een rondzitting in te maken van hout en dan eventueel te bekleden met een laagje polyester en lak.
    deze boot word onze richtlijn:
    [​IMG]

    Gr. Sam
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Epoxy hecht goed op polyester, polyester hecht niet op epoxy.
    De hechting tussen polyester en polyester is slechter dan die van epoxy op polyester.

    Nog een adresje voor epoxy en weefsels, stukken goedkoper en beter dan de harsen van bijvoorbeeld Polyservice:
    HP-Textiles | Ihr Partner für Verbundwerkstoffe!!

    Wiep Torenvliet heeft vroeger raceboten ontworpen en gebouwd.
    Torenvliet - fastonwater
    Ik heb ook nog een T850 racer van hem gehad en de thuisbasis van de racers was toen Holland Sport in Schellingwoude, daar lag ook mijn Piranha Miura.
    Wiep heeft me destijds nog geholpen om de motor op de juiste hoogte te hangen zodat ik nog wat harder kon en een mooie roostertail kreeg.

    Hij kan je, als hij tijd en zin heeft, ook wel van tips voorzien hoe je iets moet verwerken.
    In zijn winkeltje in Amsterdam stonden ze gewoon racers te soppen van polyester.
    Je rook het al van verre als er weer 1 gebouwd werd.


    GJ
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik wist dat er zo iets met epoxy en poly was, maar wat het was wist ik niet meer, dit dus :). bedankt voor de linkjes! je helpt ons erg goed op weg!

    EDIT: wauw die site is eigenlijk overal de helft goedkoper!!
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    het plan is nu om een dragende houten frame te maken voor de banken en dan de complexere en ronde vormen te bekleden met schuim en daaruit de vormen te snijden/schuren. de schuimen delen en het hout worden dan nog als laatste laag bekleed met 2x 390gr/m2 keper geweven glasweefsel:pim:
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uitkijken met schuim, op den duur gaat het toch water opnemen.
    XPS schuim gaat nog het beste (Roofmate, Jackodur).

    GJ
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    vandaag de 2 visstoeltjes uit de boot gescroefd, het consolepaneel met het stuur en elec. start er af geschroefd en de stikkers aan de buitenkant eraf gehaald. er zitten een hoop onnodige gaten in de romp die we zullen moeten herstellen met ingedikte epoxy m.b.v. microballoons. gelukkig geen enkel gat onder de waterlijn ;)
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Een tweetal opmerkingen.

    Als je een dergelijke boot met een wat zwaardere motor er achter hebt hangen moet je niet raar staan te kijken als je wordt aangehouden en je even moet testen. Het niet hebben van een vaarbewijs kost je ruim 500 euro en dan heb ik het niet over de overage benodigdheden als reddingsvest, brandblusser, dodemanskoord. Vergis je niet, de controles zijn dit jaar sterk aangescherpt.

    Hoewel ik zelf een fan ben van epoxy zou ik je boot met polyester repareren. Het is veel goedkoper en eventueel kun je daarna met een reparatie er overheen. Gaatjes niet zomaar volstoppen maar schuin afslijpen en met matjes weer opvullen. Kijk maar eens op het forum van www.sportbotenforum.nl

    Veel kennis en voorbeelden aanwezig.
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hoi Martin,

    -er komt heel waarschijnlijk een 9.9pk motortje achter te hangen en denk dat we zo prima rond de 20 km/u blijven.

    -als wij toch epoxy gaan gebruiken, dan zou je daar later toch weer met epoxy overheen kunnen gaan? dan is het probleem van repareren ook opgelost.

    nu nog een vraag, we werken liever met weefseltjes(keper geweven) omdat je die makkelijk over bochten en bollingen heen kan leggen zonder luchtbellen. ik neem aan dat deze ook met polyester prima te gebruiken zijn?

    verder snap ik nog niet helemaal wat u met dat uitslijpen van de gaatjes bedoeld. bedoeld u gaatje met een verzinkboor opruimen en dan dichtmaken met wat stukjes mat? het gaat over boorgaatjes van ongeveer 5mm in diameter..

    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2014
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Als je het echt netjes wilt doen dan slijp je het gat inderdaad uit. Maar een dergelijk klein gaatje kun je ook opvullen. Als er hout in zit dan zou ik in ieder geval even met G4 voorbehandelen zodat er geen vocht in kan trekken.
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    de boot is geheel van kunststof en er zit nog niks aan hout op. de boot heeft een dubbele bodem gevuld met schuim. de kleinste gaatjes vullen we op en de grotere pakken we wat beter aan.

    inmiddels is de boot echt helemaal gestript alleen de rubbere rand rondom zit er nog op, deze gaat ooit vervangen worden door een kabelaring. nu is het tijd om het dwarsliggende bankje in het midden van de boot los te zagen, en dan kunnen we beginnen aan de zitbankjes.

    Gr. Sam
     
  15. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zoveel mensen met verstand en een vaarbewijs en niemand die ziet dat meneer pas 14 is ??
    Hoe hard mag je dan maximaal kunnen varen ??

    Vaarbewijs.nl | Vanaf welke leeftijd mag ik een motorboot besturen?


    Dus wat ga je doen ?? je motor zo afstellen dmv een gasblokkering dat ie niet harder kan dan ... , dat lees je maar even in de link hè .

    Succes met t bootje , t is een heerlijke bezigheid t varen .
     
  16. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Dit is mijn speelgoedje overigens .

    [​IMG]
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eddie... een Piranha Miura?
    Heb ik ook gehad, begonnen met een spitfire, toen een Bagheera, een Espada en geeindigd met een Miura, die ik moest verkopen omdat de RCD langskwam en Buma Stemra en de belastingdienst geld wilden hebben.


    Ervan uitgaande dat de gegevens kloppen die onder de avatar staan...
    Onder begeleiding (ouder persoon met vaarbewijs naast je) mag je er gewoon mee varen.
    Ook ligt het er nog een beetje aan waar je vaart.
    Als je op de vinkeveense of loosdrechtse plassen gaat varen kan je wachten tot je gecontroleerd wordt.
    Als je ergens in een rustig gebied vaart zal je weinig last hebben van oom agent.
     
  18. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zolang de bestuurder 18 is en de bijvaarder een vaarbewijs heeft , ja dan mag t .
    Iemand onder de 18 , nee .
    In mijn boot dan hè .

    12 jaar is minimum leeftijd voor motorbootje (tot 7 meter dacht ik) en max 13 km p uur .



    En ja t is een miura , wel een niet veel voorkomend model , ik heb de spiegel tot boven en een soort zonnedek achterop .
    Met de 175 V6 red ik net de 100 km niet op de gps .
    Maar ach , dat is een serieuze snelheid op t water waar ik me niet voor hoef te schamen .
    Heerlijke boot , gaat als een kogel .
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    meneer is idd 14 jaar, mijn vader echter 45 wie van plan is een vaarbewijs te gaan halen. bovendien zal de "kapitein" meestal mijn vader zijn, al wil ik soms ook wel aan het roer, in de gezellige slootjes van bijvoorbeeld giethoorn. op groot water zal mijn vader aan het roer zijn en als we in de verte een waterpolitieboot aan zien varen neemt mijn vader het roer over die dan naast me zit.
    hele kanteltrailer uit elkaar gehaald en we zetten er een nieuwe as onder, verder is hij nog in topstaat!

    Gr. Sam
     
  20. luuk rijd traxxas bandit

    luuk rijd traxxas bandit

    Lid geworden:
    6 jan 2012
    Berichten:
    139
    Locatie:
    berlicum ( vlakbij den bosch )
    Hey,
    Even terug komen op het vaarbewijs.
    Ik heb nu het certificaat vaarbewijs 1.
    Ben 3 maanden met het lezen van het boek bezig geweest.
    en het was alles behalve makkelijk!
    Maar het is het zekers waard.
    Ook omdat er wellicht een praktijk aan komt!

    Vooral sinds deze regel!
    Eerst was het zo dat er iemand aan boord moest zijn met een vaarbewijs.
    Nu moet diegene die achter het stuur zit een vaarbewijs hebben.

    En neem er je tijd voor! brommer rijbewijs duurde me 4 weken het vaarbewijs nog 10x zo lang!
    Just my 2cents,
     

Deel Deze Pagina