advies accupack voor speedboot

Hallo Foppe,

Lopen de schroeven wel tegengesteld?
Je verhaal doet me denken aan een enkelschroefs boot, die door het moment van de aandrijving op één oor wordt gedrukt.

De hoek van de assen spelen hier ook in mee, evenals de afmetingen van de roeren, die hevelen boven een bepaalde snelheid de romp uit het water, als je moet tegensturen om de boot rechtuit te laten lopen. Hoe kleiner de roeren, hoe kleiner het hefboom effect.

Ik ben benieuwd naar de video!

Groeten, Jan.

ja hoor, ik heb een linkse en een rechtse schroef. Die fout heb ik jaren geleden al eens gemaakt.
Dat ie nu scheef trekt, komt door het vele beschikbare vermogen en de minimale verschillen tussen de 2 aandrijvingen.

Hoi Jan,

Hier zijn een paar filmpjes, zoals ik al zei met 36mm props. Hij is slecht bestuurbaar en moet steeds corrigeren, ene keer een beetje links en soms ook rechts.

[URL="
- Binnenwerk Tiger C42[/URL]
[URL="
- en GAS[/URL]
[URL="
- Hij stuitert over de golven[/URL]
[URL="
- En nu met oude NIMH-pack[/URL]

Ik heb ook nog een keer gevaren met alle 2 accupacks achterin liggen, maar daar heb ik geen filmpje van, want de camera was leeg. Ik heb de boot verzwaard met 385 gram en dat vaart nog het beste. Ik denk dat ik ergens nog wat lood opsnor en daarmee de boot ga verzwaren.

In ieder geval kan ik nu wel concluderen dat al mijn oude NIMH-Packs naar de kloten zijn. De lipo blijft gewoon koel cq handwarm. de NIMH is flink heet, 45-55 graden, de inwendige weerstand is te groot geworden waardoor de spanning teveel zakt...

Ik moet wel zeggen dat de LIPO effe teveel power heeft. Het is een 4000mah C25 en de motoren stinken na het varen. Koeling is nu geen overbodige luxe meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Foppe,

Tjonge, wat in alderferskoarende gang!
De boot komt zover vrij, dat je problemen krijgt met sturen; met zoveel lucht onder de romp staan je roeren in het niets te roeren...

En dat voor twee 540 motoren.
Als de boel begint te stinken, ben je bezig om de boel langzaam af te fikken, zowel de koolborstels/kollektoren als de wikkelingen krijgen het zwaar voor hun kiezen.

Ik zou beide motoren minimaal voorzien van borstelkoeling, liefst ook nog een koelmantel om de can, om de magneten voor demagnetisatie te behoeden.

Zoiets:
full

Ik zou met de Lipo de Ø 33 mm schroeven gebruiken, dan gaat het nog wel hard, maar leven de motoren langer.

Als je info over, en foto's van de koeling wilt, pb me dan even je mailadres, dan stuur ik dat toe.

Groetnis, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja gaaf he Jan,

Hij loopt nu zo ontzettend snel, het is een genot om naar te kijken. Ik zal je even PB'en.

Die 33mm propjes monteren is een goed idee van je. Ik begin er geloof ik al een beetje inzicht in te krijgen:
De props worden kleiner en daardoor gaat het toerental omhoog en wordt de stroom minder.
Het toerental wordt hoger en dus zal hij misschien iets sneller varen. Misschien ook niet want de slip is natuurlijk wel wat groter.

Mijn gevoel zegt me dat met deze lichte boot ik niet zo veel van de slip merk, maar of ik het bij het rechte eind heb, dat moet nog blijken.

Back