Advies bedrading groundstation & wat vragen

Hoi allemaal,

Een tijd terug heb ik besloten om eens te 'proeven' aan het FPV vliegen. Eerst simpel met mijn tricopter en later verder gaan door het spul op mijn Easystar 2 te bouwen. Het lijkt me super leuk en handig om hier een simpele groundstation voor te bouwen in de vorm van een aluminium koffertje. Ik heb veel en vaak gesoldeerd, maar dan voornamelijk al uitgetekende schema's door anderen. Zelf iets uitdenken is toch andere koek en daarom zou ik graag van jullie kennis gebruik maken!

Wat ik wil gaan maken is het volgende:
Simpel Ground Station in een aluminium koffer. In de koffer moet in beginsel het volgende komen:
-Plaats voor een lipo (3s 2200mAh)
-een schermpje (7 - 9 ")
-mijn nog te ontvangen 5,8Ghz receiver (Foxtech 5.8G 8CH RX)
-Voltmeter
-Eventueel een temperatuurmeter en een 12V computerfan

Voor later wil ik de mogelijkheid openhouden om er een video versterker bij te kunnen zetten en een DVR, en bijv een 12v out en een 5v out.

Ik wil het geheel kunnen schakelen met een hoofdschakelaar en "subschakelaars". De hoofdschakelaar zet de batterijspanning op het geheel en de subschakelaars schakelen vervolgens het scherm/receiver/voltmeter etc.

Ik heb al de volgende schakelaars gekocht: 10PCS NEW 12V ROUND ROCKER TOGGLE SWITCH BLUE LED SPST FOR ALL | eBay

Hoe kan ik de schakelaars straks het beste gaan bedraden, het liefst met zo min mogelijke warboel aan draden? Ik had zelf even het volgende bedacht (hierin heb ik overigens niet meegenomen dat de schakelaars van twee keer Plus draden voorzien moeten worden i.v.m. het oplichten van de led, het gaat me er alleen even om of dit een goede manier is om het geheel te schakelen):

Verder vroeg ik mij af of het scherm en de ontvanger een stabiele 12V nodig hebben (d.m.v. een volt regulator?), of dat de Lipo hier (via de schakelaars) gewoon rechtstreeks aan kan? Weten jullie toevallig nog een leuke lcd voltmeter die je niet van aparte spanning hoeft te voorzien? Ik zag dat je de lcd voltmeters van conrad.nl meestal galvanisch moest scheiden...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!:o

voor voltmeter gewoon zo een onboard lipo voltage/alarm dingetje kopen. gaat ie meteen piepen als je spanning te laag is.
m6-Yt-qRDB3Lh211e3Vvhqg.jpg

een fatsoenlijke lipo kan met gemak een scherm en ontvanger voeden en stabiel blijven..
een ontvanger verbuikt slechts milliamps en een scherm niet veel meer als je de speakers uit laat..

Bedankt voor je antwoord! Ik zou idd zo'n voltmeter kunnen gebruiken (heb ik zelfs al liggen), maar vind het wel leuk om er een mooie koffer voor te gaan maken waar ik een LCD voltmeter wil inbouwen:-) Ik heb wat standaard 3s1p turnigy 2200mAh liggen die ik ervoor wil gaan gebruiken, volgens jou zou dat dus gewoon moeten gaan zonder gestabiliseerde 12V, scheelt weer een step-up-down regulator!

Zou iemand mij kunnen vertellen of het door mij getekende schema voor een main switch met sub switches gaat werken zoals ik het bovenstaand getekend heb?

Schema ziet er volgens mij prima uit, ik heb zelf ook zo een kofertje in elkaar gestoken, had ook de ontvanger er ingewerkt, zag er prima uit dat wel, maar dat had ik niet moeten doen.

Steek beter een videosignaal splitter/versterkertje in je koffer, en maak gelijk de aansluiting naar buiten toe, mijn versterkertje en splitter heeft 1 ingang, en 4 uitgangen.
Aan de externe video ingang sluit je de (gekozen)ontvanger aan, intern maak je verbinding met het schermpje en je versterker/splitter, en de overige drie aansluitingen heb ik naar buiten toe gebracht.
reden 1:
Je kan nu elke ontvanger aansluiten, zowel 1.2ghz, 2.4 ghz, 5.8 ghz enz aan je video ingang aansluiting.
reden 2:
Deze ontvanger kan je hoger op een statief of paal plaatsen terwijl je koffertje mooi op een tafeltje kan staan, dus veel betere ontvangst.
reden 3:
Iedereen die zelf een viedo bril, en/of zelfs een extern schempje heeft kan nu bij je inpluggen en meekijken.
Ook een externe video recorder kan extern aangesloten worden.
Mogelijkheden genoeg dus.

Wel zorgen dat je ook een ext. 12v aansluiting voorziet voor je 12v aansluiting van je video ontvanger.

Bedankt voor je antwoord! Ik zou idd zo'n voltmeter kunnen gebruiken (heb ik zelfs al liggen), maar vind het wel leuk om er een mooie koffer voor te gaan maken waar ik een LCD voltmeter wil inbouwen:-) Ik heb wat standaard 3s1p turnigy 2200mAh liggen die ik ervoor wil gaan gebruiken, volgens jou zou dat dus gewoon moeten gaan zonder gestabiliseerde 12V, scheelt weer een step-up-down regulator!

Zou iemand mij kunnen vertellen of het door mij getekende schema voor een main switch met sub switches gaat werken zoals ik het bovenstaand getekend heb?

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, maar is natuurlijk veel handiger! Bedankt voor ´t advies. Ik ga zeker een video booster aanschaffen en inbouwen:-) Hartstikke leuk als er ook nog mensen met je mee kunnen kijken...had ik nog niet eens aan gedacht.

Heb jij toevallig deze: 1 to 4 Car DVD LCD TV Video Monitor Amplifier Booster Distribution RCA Splitter | eBay

Welke kabel kan je het beste gebruiken om de video booster te verbinden met een Cinch/tulp RCA plug? En toevallig nog suggesties voor redelijke en betaalbare (lees goedkope) RCA inbouw pluggen?

Ja, die heb ik inderdaad ook ingebouwd, werkt uitstekend.
Nog een advies welke ik je wil meegeven, pas op met de goedkoopste cinch/tulp RCA pluggen en stekkers die je op bijvoorbeeld op ebay vind voor een paar cent, deze zijn niet echt stevig van uitvoering, heb het aan de lijve ondervonden, niet doen! de draad die er aanzat was wel bruikbaar ;o)
Wat ik wel doe, is die dingen slopen uit afgedankt spul zoals cd, dvd video enz.
Deze vind je op elke hoek van de straat!

Als draad heb ik gewoon de gangbare draad genomen, ik had namelijk nog wat spul liggen van wat ooit bij een nieuwe hifi, video, playstation enz bijgeleverd werd, ja, ik gooi alleen iets weg als het niet meer bruikbaar is hè ;o).
Rommelmarkten zijn hiervoor ook een goede bron van inkomsten hi hi hi.
suc6 !

Ik heb inderdaad ook een kist vol met oude snoeren etc liggen, altijd handig en komt altijd van pas!

Ik heb vandaag mijn foxtech 200mw 5.8G setje ontvangen. Ziet er goed uit, alleen werkt helaas het snoertje niet om de ontvanger van stroom en spanning te voorzien. Even gemeten met de multimeter; De plus maakt keurig verbinding in beide stekkertjes, maar de min helaas niet. Nog even een ander snoertje voor maken dus.

Voor in de koffer heb ik gisteren de volgende spullen gekocht op ebay:

- 0-20V lcd meter (3½ DC 20V Blue LCD Digital Volt Panel Meter Voltmeter | eBay)
- Video booster (1 to 4 Car DVD LCD TV Video Monitor Amplifier Booster Distribution RCA Splitter | eBay)
- Digitale thermometer (Digital Thermometer Temperature Meter Gauge C/F PC MOD | eBay)
- Schakelaars met blauwe LED (10PCS NEW 12V ROUND ROCKER TOGGLE SWITCH BLUE LED SPST FOR ALL | eBay)

Ik heb nog een aantal displays liggen, zowel 7 als 8 en 9 inch. Daarvan ga ik de beste uitkiezen en inbouwen.

Het geheel ga ik inbouwen in een simpel koffertje die ik nog heb liggen van 34cmx28cmx12cm. Nu nog 20 tot 30 dagen wachten en ik kan gaan beginnen met het koffertje!

Back