Advies bij gereedschapskeuze

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Ronald Vis, 24 mrt 2021.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo, ik wil graag even wat aan jullie voorleggen....
    Ik ben voornemens om een keer een nieuw project op te starten, namelijk een galjoen van 1,6m die ik van eikenhout wil maken, natuurlijk een scratch-project. Nu ben ik aan het twijfelen over het juiste gereedschap.
    Mijn eerste insteek was, de microfrees van proxxon (mf70), de tafelcirkelzaag van proxxon (micromot FET), een lintzaag en de schotelschuurmachine van proxxon, tzt aangevuld met een draaibank van proxxon FD 150/E...
    Alles bij elkaar is dit een behoorlijk bedrag maar je denkt: proxxon, goed spul daar kan ik alles mee...
    Toen zat ik te denken... De tafelcirkelzaag is 200W en ik ga voornamelijk eikenhout gebruiken. Dikte ongeveer een cm of zo. Dat houdt in vermogen niet veel over... Daar kan ik beter een wat sterkere voor nemen. En die lintzaag, wanneer ik een tafelcirkelzaag koop van ong 800 tot 1200W, heb ik dan nog wel een lintzaag nodig?
    Oftewel, ga ik wel zoveel meer kunnen met de proxxon tafelcirkelzaag aangevuld met een lintzaag ipv bijvoorbeeld de HS80 van Scheppach?
    En daarnaast, wat voor meerwaarde heeft de proxxon schotelschuurmachine tov de combi schotel-bandschuurmachine zoals bv de HBM 100 Band en schijfschuurmachine?

    Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn....

    Groet, Ronald

    ps: de mf70 heb ik reeds in mijn bezit, de rest moet nog
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zou eens een pb naar @Hoosterw sturen, die doet ook scratch in eikenhout, dus die kan je daar een hele hoop over vertellen denk ik :):)
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank voor de tip!
     
  4. G. Vrooland

    G. Vrooland

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb met de tafelcirkelzaag van proxxon eigenlijk alle soorten hout gezaagd en nooit problemen gehad. Het werkt altijd. Voor schuren gebruik ik de delta van proxxon. Ook zo,'n topper.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 1 jul 2021

Deel Deze Pagina