Hallo,
Ik heb voor een leerling een week of drie geleden een helicommand ingebouwd en ingesteld in een SkyFox (.60 brandstofheli).
In het begin is de gebruiksaanwijzing even lastig door te spitten, maar het loont wel de moeite even te studeren, want daarna is inbouwen niet heel veel meer dan een kwartiertje werk. de "droge" instelling is ook nog eens een kwartiertje werk, en daarna op naar het veld. Opmerking: we hebben de ingebouwde hekrotorstabilisatie niet gebruikt, de GY401 is goed genoeg. Dus van de ingebouwde gyro kan ik geen oordeel vellen.
Eerst gevlogen met de helicommand op nul, de heli vliegt zoals het hoort.
Daarna de helicommand instellen op "positie mode" bleek letterlijk niet veel meer dan voorzichtig de gain opdraaien tot de heli actief op zijn plek bleef. Deze gaininstelling kwam op mij niet over als erg kritisch.
Hier viel mij een ding op: de helicommand interpreteert trimverstelling als "ik moet langzaam een bepaalde kant op" dus als je de heli trimt met actieve HC, dan moet je daarna met afgeschakelde HC de heli trimmen d.m.v. verstellen van stangetjes, anders krijg je het rare verschijnsel, dat je hoovert met neutrale heli, de HC inschakelt, en de heli begint uit zichzelf te driften. Alles bij elkaar heb je dit binnen één tankje voor elkaar. Oordeel: als je kijkt wat Robbe beweert dat de HC doet, dat klopt!. Je kunt letterlijk met alleen pitch de heli in de lucht brengen, met de trim de heli neutraal trimmen, en na vijf minuten trek je rustig de pitch dicht, en de heli staat op vrijwel dezelfde plek als waar je opgestegen bent. Ofwel: het ding houd een heli min of meer in positie, zelfs bij wat wind. Hoe hoger je komt, hoe meer hij gaat driften, en boven de 5 meter houd hij gewoon geen positie meer. Robbe waarschuwt niet rond te gaan vliegen in positiemode, en dat klopt. Je stuurt de heli bijv. naar voren, en zelfs als je de stick vasthoud, zal de HC op een gegeven moment oordelen dat je te hard gaat, en actief de heli achterover halen om af te remmen. Ofwel, je vlieggevoel is volledig weg...
De andere mode (alleen stabiliseren) hebben we ook geprobeerd, maar daar was ik niet van overtuigd. De heli gaat wel erg driften, en ik kon niet echt zien dat hij de heli actief recht legt. Ook niet na wat spelen met de gaininstelling. Het was óf te weinig reaktie, of de heli begon te schudden (overcorrigeren)
Mijn oordeel: het ding doet grotendeels wat Robbe beweert, en dat lijkt fantastisch als je er nog nooit mee gevlogen hebt. Maar als je er mee vliegt, blijkt dat dat in werkelijkheid niet is wat je eigenlijk wilt.... Ik vind persoonlijk met zo'n ding het hele vliegen geen reet meer aan. er is namelijk geen vloeiende overgang tussen zelf vliegen en autostabilisatie. Het ene moment vlieg je de heli volledig zelf, na inschakelen vind de HC jouw maar een vervlend mannetje wat zich met zijn werk (de heli op een plek houden) bemoeit, en begint alles wat je als piloot doet, heftig tegen te werken. Doe je zelf niks, tsja, dan hangt de heli daar maar..... Ongeveer net zo spannend als je heli thuis op de plank zetten en er naar kijken....
Als je echt een dergelijk systeem wilt hebben om luchtfoto's mee te maken, koop dan een Carvec of zo, dan heb je een volledig autonoom vliegende heli. Geen zak aan om mee te vliegen, maar het doet wel wat je wilt. De Helicommand en aanverwante zie ik al leuke stukjes automatisering, maar veel minder bruikbaar dan je zou verwachten.
Maar ja, iedereen moet zelf weten wat hij in zijn heli bouwt...
Groet, Bert