advies bij stabilisatie (auto pilot)

ik heb sedert deze week de General Laser "stabilizer
op mijn raptor 30V2 vertoont hij raar gedrag, hij wenst telkens in de lucht af te wijken naar rechts en duikt naar beneden.
ik heb reeds de gain ingesteld en uitgeprobeerd op verschillende settings namelijk :op 10 -15 -25 %
Bij 0% vliegt hij normaal zonder hulp van de Stabilizer.
Ik denk (maar kan verkeerd zijn) dat de afwijking die hij toont te maken heeft met het feit dat de Stabilizer werkt op infrarood (warmte) en daardoor de uitlaat warmte detecteert als een object en ervan weg wenst te sturen.

De winkel waar ik hem gekocht heeft is bereid hem terug te nemen omdat ik nu denk om de Robbe Helicommand aan te schaffen.
I meen te weten dat Robbe Helicommand niet werkt met infrarood (warmte detectie) en daardoor beter is om op een Nitro heli te bouwen.
iemand die hier bevindingen (ervaring) mee heeft?

Hij detecteerd wel degelijk warmte !
De grond is altijd warmer dan de hemel en zo heeft ie zijn horizon goed in de gaten.
graag reacties van mensen met kennis en know how ter zake ;-)

Hey,

de truk bij de general laser infrarood stabilisatie zit hem volledig in de kalibratie. De bedoeling is dat hij de tijd krijgt om te kalibreren, maar dat gaat nooit echt goed lukken. Of de heli staat te laag bij de grond, of je kan zelf niet snel genoeg wegkomen. Waarschijnlijk loop je nu zelf weg van de staart van de heli, als je kalibreert en je loopt weg van de neus van de heli, dan zal die waarschijnlijk langzaam omhoog willen gaan.
Soortgelijk met het zijwaarts wegdrijven. Als je kalibreert, dan staat de heli op de grond... dus recht. Terwijl een heli schuin hangt om op zijn plek te blijven.
Kalibreren op een hogere pilaar, en snel van de neus van de heli wegrennen gaat al stukken beter (is maar eenmalig), en vervolgens tijdens een goede hoover de "invlucht" kalibratie iedere volgende start van de vlucht uitvoeren. Dan gaat het overigens super!
Voer de kalibratievlucht niet uit boven water, en ook niet boven kleddernat landbouwgrond of drassig grasland. Pas ook op met kalibreren naast een partij hoge bomen.

Succes, het moet lukken, ik vond hem mits goed ingesteld en gekalibreert, werkelijk goed zijn werk doen!

Greetz, Aldert

Al die systemen werken minder goed op brandstof heli's vanwege trillingen.
Daarnaast hebben twee leden een Helicommand geprobeert.
Muuoaah....

Het kost VEEL tijd om het goed te krijgen.
Hij stabiliseerd redelijk, met lichte drift.
Maar ik zie er geen voordeel in.
Als juist het mis gaat moet je de stick (behalve pitch) volledig loslaten.
Dit gaat zo tegen je gevoel in dat dit wel eens fout kan gaan.

Het is ook niet zoooo mooi stabiel dat je er volledig vertrouwen in hebt.
Maar dat kan ook aan mij liggen.

ik heb hem zeker al 10 maal gecalibreert,
steeds zelfde resultaat, heli duikt naar voor en rollt naar rechts.
Ik calibreerde hem op de grond met20 meter geen obstakels in het zicht in een straal erond.
Men verteld mij dat Robbe helicommand beter zou zijn op brandstof heli's omdat General Laser (infrarood = warmte) beter werkt op electro heli's.
Zoals reeds eerder gezegd zou het kunnen zijn dat de Stabilizer de warmte van mijn uitlaat als hindernis ziet en er zichzelf wenst van af te wenden in volle vlucht.
Tweede puntje is dat ik hem niet in hover mode kan calibreren, ik gebruik de zender die bij de raptor rtf kit zat, heb maar 6 kanalen en die zijn allemaal gebruikt, ik heb geen enkele meer vrij :(
nu sta ik wel voor een dillema, de winkel wenst de stabilizer over te nemen als ik bv de robbe helicommand aankoop maar dan moet ik wel zeker zijn dat deze zijn werk beter doet.

ik heb een stabilizer nodig voor luchtfoto's

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb voor een leerling een week of drie geleden een helicommand ingebouwd en ingesteld in een SkyFox (.60 brandstofheli).

In het begin is de gebruiksaanwijzing even lastig door te spitten, maar het loont wel de moeite even te studeren, want daarna is inbouwen niet heel veel meer dan een kwartiertje werk. de "droge" instelling is ook nog eens een kwartiertje werk, en daarna op naar het veld. Opmerking: we hebben de ingebouwde hekrotorstabilisatie niet gebruikt, de GY401 is goed genoeg. Dus van de ingebouwde gyro kan ik geen oordeel vellen.

Eerst gevlogen met de helicommand op nul, de heli vliegt zoals het hoort.
Daarna de helicommand instellen op "positie mode" bleek letterlijk niet veel meer dan voorzichtig de gain opdraaien tot de heli actief op zijn plek bleef. Deze gaininstelling kwam op mij niet over als erg kritisch.
Hier viel mij een ding op: de helicommand interpreteert trimverstelling als "ik moet langzaam een bepaalde kant op" dus als je de heli trimt met actieve HC, dan moet je daarna met afgeschakelde HC de heli trimmen d.m.v. verstellen van stangetjes, anders krijg je het rare verschijnsel, dat je hoovert met neutrale heli, de HC inschakelt, en de heli begint uit zichzelf te driften. Alles bij elkaar heb je dit binnen één tankje voor elkaar. Oordeel: als je kijkt wat Robbe beweert dat de HC doet, dat klopt!. Je kunt letterlijk met alleen pitch de heli in de lucht brengen, met de trim de heli neutraal trimmen, en na vijf minuten trek je rustig de pitch dicht, en de heli staat op vrijwel dezelfde plek als waar je opgestegen bent. Ofwel: het ding houd een heli min of meer in positie, zelfs bij wat wind. Hoe hoger je komt, hoe meer hij gaat driften, en boven de 5 meter houd hij gewoon geen positie meer. Robbe waarschuwt niet rond te gaan vliegen in positiemode, en dat klopt. Je stuurt de heli bijv. naar voren, en zelfs als je de stick vasthoud, zal de HC op een gegeven moment oordelen dat je te hard gaat, en actief de heli achterover halen om af te remmen. Ofwel, je vlieggevoel is volledig weg...

De andere mode (alleen stabiliseren) hebben we ook geprobeerd, maar daar was ik niet van overtuigd. De heli gaat wel erg driften, en ik kon niet echt zien dat hij de heli actief recht legt. Ook niet na wat spelen met de gaininstelling. Het was óf te weinig reaktie, of de heli begon te schudden (overcorrigeren)

Mijn oordeel: het ding doet grotendeels wat Robbe beweert, en dat lijkt fantastisch als je er nog nooit mee gevlogen hebt. Maar als je er mee vliegt, blijkt dat dat in werkelijkheid niet is wat je eigenlijk wilt.... Ik vind persoonlijk met zo'n ding het hele vliegen geen reet meer aan. er is namelijk geen vloeiende overgang tussen zelf vliegen en autostabilisatie. Het ene moment vlieg je de heli volledig zelf, na inschakelen vind de HC jouw maar een vervlend mannetje wat zich met zijn werk (de heli op een plek houden) bemoeit, en begint alles wat je als piloot doet, heftig tegen te werken. Doe je zelf niks, tsja, dan hangt de heli daar maar..... Ongeveer net zo spannend als je heli thuis op de plank zetten en er naar kijken....

Als je echt een dergelijk systeem wilt hebben om luchtfoto's mee te maken, koop dan een Carvec of zo, dan heb je een volledig autonoom vliegende heli. Geen zak aan om mee te vliegen, maar het doet wel wat je wilt. De Helicommand en aanverwante zie ik al leuke stukjes automatisering, maar veel minder bruikbaar dan je zou verwachten.

Maar ja, iedereen moet zelf weten wat hij in zijn heli bouwt...

Groet, Bert

Dag Brutus,

Bedankt voor je glasheldere beschrijving.
ik had ook reeds schrik door de door jou opgesomde (min) punten.
Nu heb ik daarnet van General laser een mail gekregen.
ik ga het voorlopig even bij hun stabilizer houden (ik heb hem toch al aangekocht) en daar ga ik mezelf eens verder in verdiepen.
Wat voor mij belangrijk is dat ik op grote hoogte (+40 meter en +) stabiel kan rustig toertjes doen en foto's nemen.
Eerst maar even volgende week aan de bouw van mijn Raptor 50 kit beginnen, de electronica inbouwen en verdere testen doen.

Dag Brutus,

Bedankt voor je glasheldere beschrijving.
ik had ook reeds schrik door de door jou opgesomde (min) punten.
Nu heb ik daarnet van General laser een mail gekregen.
ik ga het voorlopig even bij hun stabilizer houden (ik heb hem toch al aangekocht) en daar ga ik mezelf eens verder in verdiepen.
Wat voor mij belangrijk is dat ik op grote hoogte (+40 meter en +) stabiel kan rustig toertjes doen en foto's nemen.
Eerst maar even volgende week aan de bouw van mijn Raptor 50 kit beginnen, de electronica inbouwen en verdere testen doen.

Daar is hij perfect voor, en dat doet hij ook erg goed. Op grotere hoogte (waarbij het model al wat slechter zichtbaar is) houd hij de heli iets beter op zijn plek. Zonder de IR stabilisatie heeft de heli al een behoorlijke "drift" snelheid voordat je het goed opmerkt.

Ik twijfel persoonlijk wel aan een Raptor kit met verbrandingsmotor voor luchtfoto's. Succes!

Greetz, Aldert

Back