Advies gevraagd: 65 grams, 2900 kv inrunner versus speed 400

Ik heb dit motortje liggen, eigenlijk bedoeld om binnenkort met een klein CAM-propje in m'n Swift te zetten: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4211

specs:
KB20-40L-20L
Shaft Size: 2.3mm
Motor Dimensions: 20mm x 40mm Weight: 65g
Kv: 2900
Idle current: .7A
Resistance: .1075
Max Amp: 12
Het motortje is gelijk aan de iets meer bekendere ELE EB20

Nou komt de maatvoering qua montage en de asdiameter overeen met een speed 400 borstelmotor en ik wil eigenlijk in Dortmund kijken voor een Easyglider die standaard met een vertraagde speed 400 wordt geleverd.
Een Easyglider flink opvoeren met een outrunner is een klein beetje lastig qua montage (neus moet een stukje af, motorschotje maken etc.) en als je kiest voor de makkelijke weg wordt 't weer vrij prijzig, want dan moet je een dikke inrunner zoeken met vertraging; het originele opvoersetje met Himax-inrunner, esc, stevige kogelgelagerde vertraging en klapprop van MPX kost dik over de 100 euro!

Alternatief zou dit motortje zijn op de originele vertraging, maar gaat dat wat worden?
Het is met recht een drop-in, maar in hoeverre zal dit motortje beter presteren dan de originele speed 400?
Er zijn trouwens ook versies te koop van dit motortje met een hoger Kv, die ook iets meer ampere mogen trekken; welke zal het meest geschikt zijn?
Oh ja; ook niet onbelangrijk: ik heb 2S1P en 3S1P beschikbaar, beiden 1800 mah!

Ik heb in mij E.G. een 3800 KV binnenloper zitten. Trekt op de originele prop zo'n 70° omhoog. Rond de 16 amps op 2S lipo.
Gelijkaardig van uitzicht, maar als ik de KV's vergelijk, dan zal jij je motor op 3S moeten stoken om winst te boeken tegenover de originele speed 400. Ik zou zeggen, probeer effe met een geleende E.G. 8) . (als die motor de stroom kan slikken.)

Je laatste vraag kan ik alleen maar beantwoorden met "3800 KV zal beter geschikt zijn." (vergelijkbaar met deze motor:) https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4212

KB204012L.jpg

Deze is perfect vergelijkbaar met mijn exemplaar. https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4704

De Kv van 2900 scheelt niet zoveel met de Kv van de orginele 400. Je hebt dan alleen rendementswinst, maar je gaat niet meer stroom trekken, wat met die nieuwe motor wel mogelijk is voor extra vermogen. Inderdaad: Hogere Kv kiezen voor deze toepassing.

Bedankt voor deze zinvolle opmerkingen; hier heb ik echt bijzonder veel aan!
Het positieve is dat dit motortje dus maar 15 usd kost, die andere variant er bij halen is geen enkel probleem; vele malen goedkoper dan alle andere opties en ik heb gelijk een leuk platform voor die 2s1p-lipo's!

Zodra ik zeker weet dat die EG er komt (iemand neemt 'm waarschijnlijk voor mij mee uit Dortmund), bestel ik die.
Welke adviseren jullie nu? de 3600 of de 3800 kv?
Verder zal ik mijn eigen motortje nog wel even testen op 2 en 3 cellen.

Als je Lipo's de stroom kunnen geven, ga dan voor de 3800 Kv, daar zal je net iets meer plezier aan hebben.

Mijn binnenlopertje heeft standaard geen koelribben, maar het Hacker koelelementje past er perfect op, en ik kan je melden dat het motorken absoluut koel is na een vlucht. Dus geen angst over koeling. De af-fabriek koelgaten voldoen prima. :)

Verschil tussen 3600 en 3800 is maar 5%, dat komt neer op een 1 ampere meer of minder.

Die Kv 2900 met een 5 inch propje (gunter) zou op 2S erg leuk moeten zijn voor iets snels of zo'n 70cm vliegend vleugeltje.

rafgol zei:
Als je Lipo's de stroom kunnen geven, ga dan voor de 3800 Kv, daar zal je net iets meer plezier aan hebben.

Hyperion Litestorm's 1800 mah, 7,4 volt: 20-30 C, dus lijkt me geen probleem!
(en een mooie, lichte setup voor die Easyglider)

Harold zei:
Die Kv 2900 met een 5 inch propje (gunter) zou op 2S erg leuk moeten zijn voor iets snels of zo'n 70cm vliegend vleugeltje.

ik heb nu in die vleugel een 3 cel's lipo zitten van 1000 mah; ik wil die 2900 kv dan vliegen met Graupner CAM-speedpropje 4x3
als ik veel moeite moet doen voor het zwaartepunt (er zat eerst zo'n 34 grams gouden buitenlopertje op die met die 1000 mah lipo perfect lag), zou ik ook het gat voor de lipo iets op kunnen ruimen en terug gaan naar 2 cellen op de 1800's met een groter propje :lol:

Helaas waren de Easygliders op zondag uitverkocht, echter wel leuk geslaagd voor een Calmato-sport :D

Harold zei:
4x3 prop op 3S zou ook moeten lukken. Met lichtere lipo toch nog meer zwaartepuntsprobleem?

de Himodel 3s is 1000 mah en weegt 78 gram
de Hyperion 1800vx 2s 7.4v die ik heb weegt 91 gram

Aangezien deze inrunnertjes een stukkie zwaarder zijn dan het goudkleurige 34-grams buitenlopertje, hoop ik dan zo wederom geen lood mee te hoeven zeulen. Los daarvan heb ik nu, omdat die EG er niet is, 2 stuks 1800vx 2s werkeloos thuis liggen (de oude 3s 1000 weet ik nog wel iets mee te doen).
Echter: de 2900 kv inrunner mag maximaal 12 amp trekken - kan ik dan wel meer performance verwachten t.o.v. wat ik nu heb?
Kan ik niet beter een type nemen met iets hoger kv dat meer amp's mag trekken en dan met (uiteraard) een aangepaste prop?

het doel is i.i.g. met name meer snelheid

alvast bedankt voor de hulp!

Back