Advies gevraagd 7,2 of 12 Volt

Discussie in 'Model truckers' gestart door Dobermann, 29 apr 2020.

  1. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Advies gevraagd :

    Als ik mij verdiep in de elctronica voor de vrachtwagen dan kan ik kiezen uit 7,2 of 12 Volt.

    Kan iemand mij de voor/nadelen van deze 2 verschillende spanningen vertellen........

    Zijn de 7,2 Volt accu’s nog steeds het meest gangbare....

    En wat zouden jullie adviseren qua type en voltage accu.

    (Qua electronica gaat mijn voorkeur uit naar de Beier set).

    Alvast bedankt voor jullie input.
     
  2. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    De meeste rijden op 7,2 volt nihm accu.
     
  3. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Het ligt er aan met wat voor truck je rijdt. over het algemeen rijden de tamiya trucks rond op 7,2 volt. Heb je wedico of scaleart dan is dat normaal gesproken 12 volt. De meeste electronica is voor beide voltages geschikt.

    Het voordeel van 7,2 tenopzichte van 12 volt is vooral de grote van de accu packs en qua prijs wat goedkoper daarnaast kan je ook nog kiezen tussen nihm of lipo. Lipo's zijn kleiner van formaat maar de laad techniek is ook anders.
    hier op het forum is genoeg informatie te vinden over nimh of lipo. succes met jouw keuze.
     
  4. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik heb alles op 3s.
    Ook de Tamiya MAN.

    Gewoon gangbare wat er in mijn omgeving is. En van Zippy heb je mooie kleine 3s packs met 2200mah.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  5. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Bedankt voor de reactie's, het is mij duidelijk en blijf dan op 7,2 Volt.
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Weet je dat zeker ?
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Denk het niet: ik heb alles op 12 V, oftewel 3S LiPo
     
    trialrolf en Mark300 vinden dit leuk.
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Verreweg het grootste deel rijdt op 7.2-7.4v denk dat ruim 80% van de mensen daar mee rijdt.

    12v wordt vooral gebruikr in de wedico schaal en zodra er met hydrauliek gewerkt gaat worden.

    Wat sterkte van de truck maakt het geen verschil zolang er maar de juiste spanning in zit.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  9. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Verreweg het belangrijkste is de te leveren stroom in een bepaald tijdsbestek.

    Hoe hoger het getal des te meer piek- of continuestroom er per tijdseenheid geleverd kan worden. (mili- of Ampere per uur).

    De spanning is minder van belang, tegenwoordig is bijna elke electronica component wel geschikt voor 7,2/7,4 of 12V.

    Het type accu is wel van belang. Zo zullen een niMh (nikkel mili hydryde) accu en nicad (nikkel cadimium) aan het einde langzaam hun capaciteit gaan verliezen tot ze leeg zijn.
    Een lipo (LithiumPolymeer) daarentegen zal tot het einde de capaciteit kunnen handhaven en daarna dan bijna in 1 keer leeg zijn.
    Ze zijn dan ook in staat om gedurende langere tijd veel hogere stromen te kunnen leveren.

    Vooral bij modelvliegtuigen en heli's alsmede hydroliektoepassingen is dit bijzonder gewenst en veelal toegepast.
    In mindere mate is dan ook nog het gewicht van belang denk hierbij aan drones. (lange vliegtijd i.c.m een laag gewicht)

    Lipo's vragen echter wel een lader met een balancer die de cellen afzonderlijk op de juiste spanning brengt. (o.a. te herkennen aan speciale laadstekkers).
    Het laden van een lipo zou gevaarlijk kunnen zijn, de cellen zijn gevoelig voor het overladen. De balancer zorgt voor het veilig balanceren van de cellspanningen.

    De afzonderlijke celspanningen liggen bij een lipo iets hoger dan bij een nimH of niCad cel.
    Over het algemeen geen probleem, maar bij toepassingen die max. 7,2V vragen wel een punt van aandacht.
     
  10. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Bedankt voor je uitleg, aangezien ik geen hydrauliek heb en alleen ermee rijd, hoef ik dus geen LiPo.
     
  11. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik heb dat ook allemaal niet. Rij toch op lipo.

    Laag gewicht, vele pasvormen, levert langer continue stroom.
    Die horrorverhalen vallen reuze mee. Je wilt niet weten wat er gebeurd als het fout gaat met NIHM.
     
    trialrolf, VOLVO FH 16 750 en Helicor vinden dit leuk.
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ook hier een LiPo gebruiker en meestal 12V, daar dit efficiënter is (meer totaal vermogen) en na mijn idee, loopt alles meer stabiel.
    Daar de meeste U-bec's met een te lage voltage hik-ups kunnen gaan vertonen. (hebben een minimale spanning nodig)

    Ook gebruik ik bij een standaard Tamiya truck een 2S LiPo en deze past met een kleine aanpassing op de normale plek.
    Deze zit in een hardcase en heeft dezelfde ronde vorm aan de zijkanten.
    Door de balans stekker, moest ik wat extra ruimte maken.

    Het zal na mijn idee toch een persoonlijke keuze zijn.
    Pus inderdaad de configuratie van de truck/grondverzet.
     
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Die kennen ook uit elkaar klappen bij verkeerd laden.

    Ik heb hier bij al me modellen 3s lipos van 0,5 ampere tot 1 ampere( Simpel groter pas gewoon niet) en de tamiya truck gaa thet tzt ook gewoon in.
     
    Helicor en Mark300 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina