Advies gevraagd aan de heren slepers en duwers

Raf, fijn dat je die tekening wil gaan plaatsen.

Wat ik me afvraag, hoe kan het dat het achterste stukje van een Beckerroer veel verder draait dan de rest, want ik zie niks erheen lopen, geen veertje, niks!

0004.jpg
(Foto 'gejat' (pardon) van onze vriend Droopy op Modelbrouwers... Sorry, maar dit is de ideale foto voor uitleg)

Principe van een beckerroer:
De 'flap' zit met een verlengstuk vast achter de roerkoning.
In dat verlengstuk zit een gleuf.
Als het roer draait, loopt de roerkoning door die gleuf heen.
Omdat het draaipunt van de flap nog steeds achter de roerkoning zit, maakt die dus een andere (grotere) uitslag dan het roer.
Op zich niet zo moeilijk te maken, denk ik.

Marx heeft ook nog een Becker roer in z'n assortiment.
Van kunststof en redelijk betaalbaar. Echter wel een slag kleiner dan de roeren van Billing Boats.
Persoonlijk denk ik dat een dubbel roer niet echt de oplossing is.
Je kunt beter één roer hebben dat "vol" in de maalstroom van de schroef zit, dan twee die aan de buitenzijde zitten.
Zeker als je een "balans roer" neemt

Roel, bedankt voor de uitleg wanty dit is nu een stuk duidelijker ;) dat verlengstukje heb ik nooit gezien op foto's, of ik heb er gewoon niet op gelet...

Da butch zei:
wat is een balans roer precies. Is dat veel anders dan een normaal roer.
Bij een balans roer zit er een behoorlijk deel van het roer (maar minder dan de helft) VOOR de as. Het aanstromende water duwt dan het roer al om, waardoor je minder kracht hoeft uit te oefenen met je servo.

Wim

hallo

zoals je op de foto van het becker roer hebt kunnen zien heb je geen draai bank nodig om het te maken
als je het bovenste stukje met een messing u profiel maakt
dat is het stukje dat het meeste problemen kan geven
de as die IN het roer zit waar de achterste flap op draait die laat je scharnieren in kroonsteentjes (lusterklemmen)die je vast zet op je roer
en het U profiel lijm je vast op het achterste stukje van dat roer en laat het over het bovenstuk van het voorsteroer heen gaan en zo scharnieren in een pennetje dat in je romp zit vastgelijmt

moeilijke uitleg maar bekijk het beckerroer maar eens goed dan begrijp je makkelijker wat ik bedoel

groeten raf

Zo na even afwezig te zijn geweest, zijn hier de foto's van mijn Werkschip :D . Ze is nog niet helemaal af, er moet namelijk nog iets voorop gemaakt worden zodat ik mijn speedboot naar de kant kan duwen en hier endaar nog even een stickertje voor de afwerking.

Verder bedankt voor de vele tips over het roer. Het is zoals jullie zien een balansroer geworden de boot is perfect te manouvreren alleen als ik rechtuit wil varen wil ze nog wel eens wat afwijken van de rechte lijn.
Maar ja wat wil je ook met zo'n varende doos :wink:

Gr. Wouter

Afb090.jpg

Afb091.jpg

Afb093.jpg

Afb094.jpg

Back