Advies gevraagd: Bevestiging spinner en propellor.

Ik heb een tijdje terug een Turnigy D3542/4 kunnen overkopen ter vervanging voor de motor in mijn Dynam P-51 Mustang.
full

Leuk vliegtuigje overigens.

Maar nu mijn probleem.
Ik heb online een mount-setje kunnen kopen voor dit soort type motor met een 5mm as. Hierbij zat zo'n klem die over de as heen schuift, dit gebruikte ik bij mijn vorige motor ook.
Zie foto:
full

Maar mijn probleem is dus, dat het schroefdraad op deze klem te dik is voor het gat in mijn spinner en propellor.
full

Nu heb ik ook een mooi opzetstuk bij het setje gekregen die wel de juiste dikte heeft, maar daar kwam het volgende probleem opzetten.
full

Het opzetstuk heeft 4 gaten, en de motor maar 3. Bovendien zou ik ook de as op de motor moeten inkorten, waarvan ik ook geen flauw idee heb hoe ik dat moet doen.

Nu heb ik twee vragen naar aanleiding van dit alles.
Het liefste koop ik zo'n nieuwe klem, of een ander opzetstuk. Dit moet overigens wel lang genoeg zijn, want de spinnen en de propellor zijn samen vrij dik. Dus heeft iemand dit liggen? Ik vind het zonde om een compleet nieuw setje te moeten bestellen hiervoor, maar als er geen andere optie is, dan moet dat maar. Hierbij zit een ander probleem, ik heb geen PayPal! Ik ben nog geen 18, en mijn vader wil dit niet gebruiken.

Nu zit ik ook nog te twijfelen of ik het gat in de propellor en de spinner kan uitboren? Ik ben alleen heel bang dat ik het gat dan niet meer precies in het midden heb, of dat ik de stevigheid ervan verklooi.

Mvg,
Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het beste het gat in de prop en de spinner iets groter maken maar niet gewoon met een boor. Dat kan heel makkelijk fout gaan waar je al bang voor bent.
Om het gat in een prop iets groter te maken is speciaal gereedschap gemaakt. Dat is de propeller ruimer (prop reamer in het Engels). Bij de diverse modelwinkels kan je die kopen. Bijvoorbeeld HIER en HIER en HIER en nog meer.

Je kan ook de Hobby-In nog even vragen. Prijs weet ik niet.
Maar leveren wel heel erg snel, kan je weer voort, wellicht nog voor Kerst.
Wel even in de telefoon klimmen voor het krieken van de dag :-)
Prijsverschillen... na ja... paar pakken koffie... je hebt er je hele leven plezier van.

Je kan een bepaald merk kunststof spinners wel opboren, mits er pasbusjes bij zitten om te centreren. Dan ben je gered. Zo ook bij de APC elektroprops. Ook keurig busjes bij de verpakkingen bijgesloten. (om zo zonder ruimer op een onverlaat tijdstip verder te kunnen werken)
Normaal gesproken boor je altijd en eeuwig zo buitengewoon scheef,
dat het je gaat doen loenzen :mrgreen:

De 4-gats-meenemer? Die kan je niet gebruiken. Normaal krijg je bij de motor een meenemertje. In het 2e hands gebeuren is dat meestal zoek.
Ik denk dat je dan daarvoor een passende een nieuwe moet bestellen (zal wel bijna de prijs van een nieuwe motor zijn?) Ook dan is het even uitzoeken wat dan de asdikte zal zijn. De klemkonus werkt even goed denk ik.

Als dan... HobbyKing is dan een mogelijkheid. Of bestellen bij een van de Nederlandse webshops/modelbouwzaakjes. Zou ook hier eerst even bellen of ze het hebben liggen.
Vast en zeker, want er wil er nog wel eens eentje krom geraken.

Ernst heeft je al wat NL links gegeven... zijn nog wel meer shopjes.

PayPal? Vanaf het eerste uur nimmer gelazer. Banken, die gaven pas gelazer.
Maar dat is een andere discussie.

Laatst bewerkt:
Dat is juist het probleem!
Alles op de foto's heb ik al in huis.
Het klemmetje, of meenemer noemde U het. (Zie foto 2)
Die is te dik voor de propellor en de spinner.
Dus hier zal ik zo'n ruimer voor moeten bestellen.

Persoonlijk ben ik erg voorzichtig met "goedkoop" gereedschap. Naar mijn ervaring is dat niet bepaald bruikbaar. Ooit heb ik op een beurs een keer zo'n goedkope prop ruimer gekocht. Na twee props was hij al zo bot dat hij niet bruikbaar meer was. :oops:
Veel props hebben glasvezels of andere soorten vezels als "wapening" (zie bijvoorbeeld HIER). Als het metaal van de ruimer nogal zacht is zal hij binnen de kortste keren bot zijn. Goed gereedschap kost nu eenmaal geld. Maar dan heb je er wel lang plezier van. ;-)

Nu heb ik ook een mooi opzetstuk bij het setje gekregen die wel de juiste dikte heeft, maar daar kwam het volgende probleem opzetten.
Het opzetstuk heeft 4 gaten, en de motor maar 3. Bovendien zou ik ook de as op de motor moeten inkorten, waarvan ik ook geen flauw idee heb hoe ik dat moet doen.

Zo'n opzetstukje wordt gebruikt als de motor "andersom" wordt ingebouwd. Het opzetstukje wordt dan aan de achterzijde (dus niet de zijde waar de vaste as uit de motor komt) gemonteerd. De propeller en spinner komen dan op het opzetstukje.

Niet elke motor is geschikt voor "omgekeerde" montage.

Ah op die manier N.P.S.!
Ik ga vanmiddag even met de hobbywinkel bellen, misschien heeft hij wel een meenemer liggen van het goede formaat.
Ik heb alles even opgemeten, de motor as is 5mm, de dikte van mijn huidige meenemer is 8mm en het gat in de propellor en de spinner is 6mm.
Het mooiste is natuurlijk als ik een goede meenemer kan vinden, want als ik weer nieuwe propellors moet bestellen, zijn ze direct goed.

Eergisteren toch maar even een propellor ruimer gehaald bij de modelbouwwinkel.
Ideaal ding! Propellor en de basis van de spinner zitten er nu mooi op!
Nu is er enkel nog één probleem.
Ik heb er geen rekening mee gehouden dat de nieuwe motor een stukje langer is dan de oude.
Hierdoor heb ik enigzins wat ruimte tussen de spinner en de romp.
Nu is dat in principe niet zo'n probleem aangezien de koeling in deze Mustang niet erg goed is, maar dit is iets te veel van het goede denk ik ;p
full
full

Misschien m.b.v. de spinner een mal maken, en een verlengstuk van balsa maken?
Iemand misschien andere ideeën?

Ik zou zelf niet beginnen knutselen in balsa, want de kans op onbalans en trillingen is groot.
Je zou de as ook wat kunnen inkorten.

Maar persoonlijk zou ik er gewoon mee vliegen, veel leuker :proost:

De as inkorten zal niet verl uitmaken. Na 3mm zit de meenemer al tegen de motor zelf aan.
full

Met het balsa bedoelde ik niet de spinner verlengen, dan krijg je inderdaad onbalans. Ik bedoelde eigenlijk de romp zelf met een centimeter verlengen. Hierdoor krijg je misschien een kleine verschuiving van het evenwichtspunt, maar dat valt op te lossen.

Dat is idd een goeie mogelijkheid.
Maar ik vrees dat je altijd een breuklijn zult zien. Valt moeilijk glad af te werken van redelijk hout naar redelijk flexibel schuim.

Maar het is natuurlijk wat jij aanvaardbaar vindt natuurlijk.
Qua balans moet je er niet teveel mee inzitten. Als je dit netjes bouwt ga je hier niets van merken, desnoods lipo 2mm achteruit.

Sorry maar ik denk dat er een veel groter probleem is, je nieuwe motor is niet alleen veel groter, maar heeft ook een veel hogere KV
De oude motor heeft een KV van 820, ik schat dat hij met deze prop 25 ampere gebruikt (moet je eerst meten om zeker te zijn!).
De nieuwe motor heeft een KV van 1450, met dezelfde prop geld dat deze motor dan bijna tweemaal zo snel moet draaien en dan 4 maal zo veel amp zal trekken!!!!
Dus 100 Amp volgas oeps.
De vraag is wat er kapot gaat, de regelaar, de motor of gewoon de hele kist.
Maar het is 100% zeker dat het binnen 1 minuut een grote puinhoop is.
Deze motor is gewoon niet geschikt voor deze prop.

Volgende keer eerst beter kijken of de motor ongeveer dezelfde specs heeft.

Groeten Willem

Willem geeft hier een zeer terechte waarschuwing.
Op de foto's kan ik niet zien wat de maten van de prop zijn maar, als ik naar de gegevens van deze motor kijk kan je hier maximaal een 11x6 drieblad prop opzetten als je een 2S accu gebruikt. Heb je een 3S accu dan mag de prop niet groter zijn dan ongeveer 10x6 misschien zelfs nog iets kleiner.
Hou er ook rekening mee dat de motor met die maat prop om en nabij de 50A kan trekken, dat moet de regelaar ook aankunnen!

Er zit een 70A ESC in, dus daar zullen weinig problemen ontstaan.
Ik heb zelf eigenlijk ook geen flauw idee wat de prop maat is.
Verder heb ik ook vrij weinig verstand van motoren en bijbehorende propellors.
Maar als ik het goed begrijp, geldt dus hoe hoger de Kv, hoe kleiner de prop?

Het KV getal geeft aan hoeveel toeren de motor onbelast per volt maakt.
(in de praktijk altijd iets minder)
Je oude motor heeft een KV van 820 en zal bij 11 volt dus bijna 9000 toeren maken.
Dit kan die 11x7 prop goed aan.
( de diameter is 11 inch, de spoed is 7 inch, dus per omwenteling wil de prop zich 7 inch naar voren door de lucht verplaatsen.
Je nieuwe motor is 1450 KV, deze wil dus bijna 16.000 toeren maken bij 11 volt.
Dat gaat problemen geven met een 11" prop, bij die toerentallen gaat de prop veel herrie maken en een veel lager rendement hebben (dus simpel gezegd niet goed werken)
Een prop die past bij deze motor is een 10x7 tweeblads of een veel kleinere drieblads.

Groeten Willem

..... Maar als ik het goed begrijp, geldt dus hoe hoger de Kv, hoe kleiner de prop?

Een aanvulling op wat Willem al schrijft.
Het is de combinatie van motor en accu die bepalen welke prop er gebruikt moet worden. Als jij een grote motor nodig hebt die veel vermogen produceert zal je ook een grote prop en accu nodig hebben.

Je kan vermogen op twee manieren "maken". Een lage spanning en een hoge stroom of een hoge spanning met een lage stroom. Stel je hebt 1200Watt nodig voor een bepaald vliegtuig. Dan kan je een 3S accu nemen. Die is ±12V dus heb je dan 100A nodig om aan 1200Watt te komen. Je hebt dus een hele "dikke" motor en regelaar nodig om die 100A te kunnen verwerken. Ook de accu en de kabels zal je daar op moeten aanpassen. Om aan een bruikbaar toerental voor de prop te komen zal je een motor nodig hebben met een kv constante van om en nabij de 1200. Dan zal de prop zo ongeveer 12000 omw/min draaien wat redelijk normaal is.

Nu heeft die hoge stroom een stevig nadeel en dat is dat de verliezen daardoor behoorlijk groot zullen zijn. De verliezen zijn namelijk evenredig met het kwadraat van de stroom. Als je de stroom halveert zullen de verliezen één vierde worden! Omgekeerd geldt ook, als je de stroom verdubbeld zullen de verliezen vier keer zo groot worden.

Stel dat je nu in plaats van een 3S accu een 10S accu gaat gebruiken. Dan zal je voor 1200Watt nog maar ongeveer 30A nodig hebben. Dat is minder dan één derde van hiervoor dus zullen de verliezen minder dan één negende zijn. Dat is een zeer duidelijk voordeel!

Maar als je nog steeds een motor met een kv constante van 1200 gebruikt zal die motor vreselijk snel gaan draaien. Je moet dan denken aan ongeveer 40000 omw/min!!!! Dat is voor een prop onmogelijk veel en dus compleet onhaalbaar. Dat toerental zal dus terug moeten naar de oorspronkelijke 12000omw/min maximaal. De kv constante van de motor zal dan zo ongeveer 350 moeten zijn.

En de maat van de prop? Die is in beide gevallen hetzelfde! Je wilt die 1200Watt vermogen omzetten in zo veel mogelijk stuwkracht. Daar is een bepaalde maat prop voor nodig en je hebt in beide gevallen het zelfde toerental dus de zelfde prop nodig!

Hopelijk heb ik het verband tussen de motor, accu en propeller wat duidelijker gemaakt.

Back