Advies gevraagd bij eerste off road.

Hallo,

Mijn zoon wil graag een elektro off road auto aanschaffen. Helemaal nieuw op dit gebied ben ik niet. Vroeger ben ik begonnen met auto's (rond 1980) en later overgestapt naar modelvliegen. Laders en dergelijke zijn dus genoeg voorhanden.

Ik heb jullie hulp nodig bij de keuze van een eerste model. Allereerst de wensen:
- off road, buggy model;
- zoveel als mogelijk gelagerd;
- zelf bouwen;

De vragen:
- 2wd of 4wd;
- welk merk (ik heb begrepen dat onderdelen voor Tamiya moeilijk verkrijgbaar en duur zijn, is dat zo);
- welk model of chassis;
- rijden met lipo of NiMh?

Zender wordt een 3 kanaals, 2,4 GHz uit Hong Kong.
Bij voorbaat dank voor jullie kennis, kunde en advies!

Laatst bewerkt:
Hallo Hannes, Leuk dat je zoon ook met het RC virus is besmet, hoe oud is hij ?

2wd of 4wd is een beetje persoonlijke voorkeur, met 2wd zal je wat gedoseerder met de triggervinger moeten omgaan. 4wd is makkelijker te controleren, zekers bij gebruik van snelle brushless motoren. Maar om te leren rijden is een 2wd misschien beter, ook onderhoud aan een 2wd is eenvoudiger en goedkoper.

Tamiya onderdelen via ebay zijn goed en ook redelijk goedkoop verkrijgbaar hoor, volgens mij geen probleem.

Wat mogelijke instap buggy's:
Tamiya DF02 chassis (4wd)
Ansmann Madrat (2wd)

Ik zou kiezen voor lipo, maar ik ben begonnen met nimh. Ik heb ook nog steeds auto's die alleen nimh aankunnen.

Hoop dat je hier wat mee kan, succes met je zoektocht.

om op een goede manier het gewenste advies te kunnen geven is het wel makkelijk om hier een budget te vermelden

dus hoeveel geld mag het kosten ongeveer?
en welke schaal denk je aan? 1:10 , 1:16, 1:8 ?
lipo`s zijn zeer aan te raden, = hoger voltage, minder gewicht,

Budget tot 130 euro.
Wat betreft de schaal, ik denk dat 1:10 een fijne schaal (ook gangbare) is om mee te rijden.
Wat betreft die lipo's: ik weet dat ze lichter zijn en over het algemeen veel vermogen kunnen leveren. Maar, als ik het goed heb, zijn de regelaars die standaard geleverd worden niet echt op lipo's gebaseerd. Is dat juist? Daarnaast..... het laden van een lipo voor een 11-jarige is misschien een 'beetje' tricky?!

dan kan je niet echt iets vinden dat wel redelijk tot perfect is. het echte werk begint pas vanaf 200,-

het hangt ervan af of je brushed of brushless neemt.

Het budget van 130 euro betreft alleen de auto. Overige zaken als zender en accu staan daar los van.
Is bijvoorbeel een Sand Viper of Rising Storm van Tamiya dan zo slecht?

De zender incusief ontvanger (2,4 GHz) en de oplaadbare penlites wil ik bestellen bij HK, servo heb ik nog liggen (Robbe S3001), evenals laadkabels en computerlader.

Laatst bewerkt:
hallo hannes,

deze auto's zijn niet slecht,

mijn kids hebben ook tamiya auto's.

rijden ze wat kapot? nee ,speed? ,snel zat.

onderdelen, ebay of een duits internet verkoper.

de meeste jongens willen een snelle auto.

snelheid is niet alles,rijdt je ventje steeds wat kapot, gaat de aardigheid er snel af.

Voor 130€ heb je wel een leuk chassis van Tamiya. Moest ik in jouw schoenen staan zou ik een Tamiya DF03 kopen (bouwkit, volledig gelagerd, 4x4) zeer stevige wagen. Ik heb hem zelf ook, en heb er geen slecht woord over. Ik heb in deze auto nooit echt supersnelle motoren geprobeerd (tot 14t, wat toch aardig is wel). Maar voor een 11-jarige beginner hoeft dat zeker niet direct.

S t e l l a m o d e l s - for RC products!

Inclusief verzending gaat dit wel op het randje zijn.

bij RCTwente verkopen ze de HPI Firestorm FLUX zonder elektronica (op servo na dan) voor 100 euro. Is een 2wd die én kan bashen én kan racen.

als je wilt racen op iets anders dan kunstgras/gras dan kun je wel andere banden kopen en dat kost weer €30,-
en een motorset is minimaal €60,- goedkope zenderset €30,- dus je komt dan sws een heel stuk duurder uit.

Als de verzendkosten voor een Tamiya DF03 mee gaan vallen wordt het waarschijnlijk dat chassis. We laten 'm gewoon lekker standaard (misschien een slipper clutch erin) en die jongen van me kan rondjes rijden.
Ik heb vroeger een grasshoppery, wild willy, big foot gehad. Ook zo standaard als wat en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik ga er er even vanuit dat het materiaal niet veranderd of beter geworden is.
Dat word dan toch zeker weer dikke pret?!

Als de verzendkosten voor een Tamiya DF03 mee gaan vallen wordt het waarschijnlijk dat chassis. We laten 'm gewoon lekker standaard (misschien een slipper clutch erin) en die jongen van me kan rondjes rijden.
Ik heb vroeger een grasshoppery, wild willy, big foot gehad. Ook zo standaard als wat en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik ga er er even vanuit dat het materiaal niet veranderd of beter geworden is.
Dat word dan toch zeker weer dikke pret?!

ik heb zelf een DF-03RA, rally uitvoering van de DF03, dus kortere armen, veren etc maar de auto zelf is vrij stevig gebouwd, tot nu toe niets gebroken en er wordt toch flink mee gereden met een snelle brushless set erin.
Echter raad ik je wel aan om als er mee gesprongen oid gaat worden een slipper te monteren om zo de aandrijflijn te ontlasten

Echter raad ik je wel aan om als er mee gesprongen oid gaat worden een slipper te monteren om zo de aandrijflijn te ontlasten

Is dat een slipper clutch (die nieuwelingen ook altijd met hun stomme vragen ;)) zoals in mijn vorige post? Die krengen zijn toch nog 26 dollar!

Een slipper clutch doet zeker z'n werk, maar is zeker niet dadelijk nodig, zeker niet met een standaard motor. Ik heb er ook zo'n 10x meegereden zonder een slipper en geen problemen gehad (ik had op 2 plaatsen besteld, in 1 van de 2 zat de slipper en die was wat achter). En ik had de standaard motor dan zelfs al vervangen door snellere motor.

Eerder kreeg al een webwinkel geadviseerd om eens te kijken (Stellamodels). Hebben jullie nog meer van dit soort webwinkels waar ik mijn licht op kan steken? Duits mag ook hoor.

Wat is een goed adres voor het aanschaffen van battery packs?

Naar alle waarschijnlijkheid wordt het de Tamiya Keen Hawk op een DF-03 chassis met een slipper clutch als hop-up.

Deze kit wordt geleverd zonder ESC. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Tamiya ESC TEU-104BK. Is dat een goede keuze?

Back