Advies gevraagd: Dazzler of Slow Poke???

Ik zit er aan te denken om komende winter in alle rust een leuk vliegtuig te gaan bouwen en deze electrisch te vliegen.

Uitgangspunten:
- mijn bouwervaring met balsa is beperkt, maar ik ben op zich wel handig, knutsel al jaren en heb ook wel hulp in de buurt
- vliegervaring beperkt zich op dit moment tot een Easystar (al is die eigenlijk geen uitdaging meer - oops... wat zeg ik nu?), een paar voorzichtige starts met een Easytrainer (ga ik ook mee verder volgend jaar), veel uren op de sim en volgende week hoop ik m'n 3D-depronkistje te lanceren; ik heb dus nog een hele winter om daar mee te oefenen
- het liefst een bouwdoos en dan dik onder de 100 euro; veel ARF-kisten zitten dik boven de 100 en da's ff te gek
- prophangen is geen must; wel een BEETJE leuke aerobatics en met weinig ervaring goed te vliegen op een klein veldje "om de hoek"
- aandrijving een beetje binnen budget; bijv. een Typhoon 29 met een Tsunami 50 regelaar, eenvoudige lipo's of bijv. 2 x 5 cellen Vapextech
Over die cellen: ik denk dat het electrifyen van een glowmodel al gauw leidt tot nimh-accu's om zonder veel poespas het zwaartepunt te vinden

Als ik zo kijk wat er op de markt is dat mij aanspreekt, zie ik o.a.:
- MPX Microjet; lijkt me leuk voor er bij, durf ik ook wel mee te vliegen omdat ie wel een stootje kan hebben, maar toch niet helemaal mijn keuze voor dit moment, wel leuk voor er bij
- Super Tucano; mooi toestel, iets te snel voor mij, lijkt me ook meer een pylonracer
- Graupner Micro Showflyer; leuk, goed te betalen, lijkt mij wel vrij kwetsbaar, wel bedoeld als electrokist (dus inbouwen lipo moet geen probleem zijn), echter geen mooie layout en (lijkt mij) vrij windgevoelig (ben ik een beetje zat met die Easystar)

wat er eigenlijk overblijft zijn 2 bouwdozen van Great Planes (toevallig), namelijk:
- Dazzler http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0480.html
- Slow Poke http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0491.html

De Dazzler spreekt mij qua model iets meer aan, de Slow Poke zal denk ik iets beter uit de voeten kunnen met een wat eenvoudigere aandrijving
Beide modellen zullen moeilijk met lipo's uit te rusten zijn, maar dat geeft niet, scheelt zelfs de nodige euro's
Gewicht zal ik dan moeten beperken met niet te grote servo's e.d.

Welke kan ik beter nemen? meer tips en adviezen?

Dennis

ik heb een dazzler gehad en ik vloog die met een os .40 LA, deze kist vliegt echt goed en is heel stabiel maar ik denk niet dat het iets is voor een beginner, ik heb nu opnieuw een dazzler op de bouwtafel liggen ik ga die vliegen met een os .46fx, ik denk dat als je alleen nog maar met een easy star gevlogen hebt dat een dazzler wat te hoog gegrepen is

Hallo,

Ik weet niet of je bouwen van tekening je wat lijkt? Maar dan is mischien DIT wel iets voor je. Dit model is al veel gebouwd en er zijn een hoop goede ervaringen mee.
Ben bang dat een Dazler snel zwaar wordt voor elektro.

Vriendelijke groet Jeroen.

Leuk idee Jeroen! kan jij aan die tekening komen in dxf/dwg-formaat? (ik jarenlang beroepshalve met AutoCAD gewerkt)
Ik zou 'm dan wel verschalen tot een spanwijdte van ca. 1,20 m; anders kan ik beter bij de depronkistjes blijven

mmm... 1,20 m spanwijdte wil ik...; komt toch wel weer in de buurt van de Dazzler en dan heb je voor 65 euro een kit met alles netjes voorgestanst, canopy, wielen etc. etc.

lastig!

ZamBeZi zei:
Over die cellen: ik denk dat het electrifyen van een glowmodel al gauw leidt tot nimh-accu's om zonder veel poespas het zwaartepunt te vinden

Een glow model electro uitvoeren kan net zo goed met lipo! Kost wel wat meer maar als je een 300 gram minh accu zou neemen neem dan toch een 300gram lipo, vlieg je veel langer.

Ik zit momenteel te twijvelen, een mogelijk die ik zag was een burrito, die is volgens mij een goede electro 1.20m 3d conversie
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20628&highlight=

Ik ben zelf een kist van 120 span uit depron aan het bouwen, kost bijna nix ;)
Feitelijk is het een opgeschaalde F3A shockflyer, maar dan met een doosromp.
Deze gaat vliegen op een Axi 2812/26 en een 4s3100 lipo
En misschien van de winter voor de lol nog eens indoor met een kleiner motortje en accu, binnen waait ie toch niet weg ;)

nando zei:
Een glow model electro uitvoeren kan net zo goed met lipo! Kost wel wat meer maar als je een 300 gram minh accu zou neemen neem dan toch een 300gram lipo, vlieg je veel langer.

Nando; als ik kijk wat voor een moment een glowengine levert + de tank op het zwaartepunt van die Dazzler, vrees ik het moeilijk zal worden om dat vliegtuig zonder veel lood te kunnen balanceren met lipo's.
Ik baseer mijn stelling op een van de draadjes op dit forum waarin een dazzler electrisch wordt uitgerust. Het punt is dat bij een glow-model de motor het zwaarst is en die ligt, mede doordat er ook nog eens een flinke motorsteun tussen zit, VER naar voren.
Wil je dat zelfde moment krijgen met een lichte electromotor, dan zal je een flink zware accu moeten plaatsen, mede omdat die veel dichter op het zwaartepunt gepositioneerd wordt (moment = kracht x arm). Met 10 cellen nimh met bijv. dik 3 amp zit je al gauw op 500 - 600 gram en dat gewicht heb je echt wel nodig.

Als ik er met deze theorie naast zit, dan hoor ik het graag!

Nog even een filmpje gekeken van die Blade, maar ik geloof dat ik toch meer een vliegtuig zoek dat echt "vliegt" en echt "geland" moet worden, i.p.v. zo'n 3D ding dat meer aan z'n prop hangt en uit de lucht geplukt kan worden. Inmiddels ook wat draadjes gevonden over het electrifyen van een Calmato Sport of Superair. Lijkt mij geen gekke keuze om zo'n toestel gebruikt op de kop te tikken en naar electro om te bouwen.

Met zo'n 3D kist kan je ook echt vliegen en landen hoor, gewoon minder vermogen toepassen ;)
Overigens schijnt die Calmato Sport laagdekker een heel erg goed vliegende kist te zijn op de club in Nijverdal ook erg geliefd als leskist!

een hots? mischien is wel van tekening bouwen maar wel leuk en anders een stick

de hots
Super%20Hots%201.JPG

van de stick heb ik geen foto...

Back