Advies gevraagd : Lader voor NiCad accu´s

Heb voor heel klein prijsje een gebruikte robbe lader kunnen krijgen van marktplaats. Ga daar eerst eens mee kijken of ze nog wel goed oplaadbaar zijn. Wordt vervolgd..

Terwijl ik altijd gedacht heb dat delta-peak laders even stoppen met laden om te meten. Jouw tweede situatie dus.
Ik bedenk me nog iets, mag Martin er van uitgaan dat zijn NiMH packs snellaadbaar zijn? En zo ja, bij welke C-waarde?
Als een nimh lader zou stoppen met laden dan zal hij zeker geen delta peak vertonen.
Als de laadstroom niet hoog genoeg is dan heeft hij al moeite iets van een delta peak te constateren.
De laders voor elektrisch gereedschap zijn wel accus die een forse stroom kunnen leveren en zullen redelijk snel geladen kunnen worden.
Ik heb wel ze als motor accu voor een elektro zwever gebruikt
De meeste laders welke bij geleverd worden hebben meestal een temp censor om te constateren dat de accu vol is.
De budget boormachines hebben vaak een 5 uur lader maar die moet handmatig gestopt worden.
Dit is natuurlijk de goedkoopst denkbare lader om dat het om een budget setje gaat maar dat wil niet zeggen dat met een B6 lader niet een beter resultaat te behalen is bij 1/2C of zo iets.;)

Als een nimh lader zou stoppen met laden dan zal hij zeker geen delta peak vertonen.

Het automatisch laden van NiCd- en NiMH-accu's, waarbij de lader zelf de laadstroom bepaalt, is ooit uitgevonden door Matthias Schulze. Later hebben blijkbaar ook andere fabrikanten dezelfde uitvinding gedaan, want tegenwoordig zie je niet veel anders meer.

Bij deze methode onderbreekt de lader elke minuut gedurende zo'n 5 seconden het laadproces. In deze tijd wordt gemeten hoe ver de accuspanning terugvalt en dat gegeven wordt gehanteerd om de inwendige weerstand van de accu te bepalen en daarmee tegelijkertijd ook de kwaliteit en de ladingstoestand. Aan het begin van het laadproces wordt daarbij voorzichtig begonnen met een aanvangsstroom van 0,1 Ampere, die na één minuut en elke volgende minuut wordt bijgesteld. Na verloop van tijd wordt de maximale laadstroom bereikt en dan kun je meteen zien of de accu nog een beetje redelijk is. Bij slechte accu's blijft de laadstroom namelijk tamelijk laag. Aan het eind van het laadproces neemt de laadstroom weer af tot de accu vol is, z'n piek spanning heeft bereikt en vervolgens een dalende spanning aangeeft (delta peak), waarna de lader afslaat.

Ook tijdens het laden met een vast ingestelde stroom wordt deze onderbreking meestal gehandhaafd, wat je bij sommige laders op het display kunt zien en anders bij gestabiliseerde voedingen, die met een Ampere meter zijn uitgerust.

Het automatisch laden van NiCd- en NiMH-accu's, waarbij de lader zelf de laadstroom bepaalt, is ooit uitgevonden door Matthias Schulze. Later hebben blijkbaar ook andere fabrikanten dezelfde uitvinding gedaan, want tegenwoordig zie je niet veel anders meer.
Dat klopt wel met mijn ervaringen maar ik doelde meer op het stoppen met laden bij het einde van het laadproces.
Dan lijkt me een onderbreking van het laden juist een verstoring van het meten van een delta peak.;)

Het meten van de accuspanning en dus ook de delta peak is uiteraard geen momentopname, maar een traject-meting. Gedurende de 5 sec. onderbreking is de accuspanning alleen een maat, waarmee de laadstroom voor de volgende 55 sec. wordt berekend. Gedurende de 55 sec. dat er geladen wordt is de gemeten accuspanning echter de maat om te bepalen of het laden moet worden beëindigd. Hierbij moet de spanning binnen een x aantal seconden in een zekere mate dalen. Dat aantal seconden weet ik niet, maar dat zullen er vermoedelijk zo'n 20 of 30 zijn. De mate, waarin de accuspanning moet dalen stel je zelf in door het aantal milliVolts (per cel) op te geven.

Dat er een zekere tijd overheen moet gaan om de lader te laten besluiten het laadproces te beëindigen komt, doordat de accuspanning niet zo mooi oploopt als je in grafieken ziet. In werkelijkheid zitten daar allerlei hobbeltjes en kuiltjes in en daarop mag de lader uiteraard niet afslaan. Dit mag pas als het dalen van de accuspanning echt doorzet.

De spanning meten als er geen laadstroom loopt geeft een exactere waarde van de accuspanning. Als je meet als de laadstroom nog loopt krijg je een (kleine) meetfout die ontstaat door die laadstroom. De spanning die de lader meet zal altijd hoger zijn dan de spanning op de polen van de accu. Dat komt door de weerstand van de draden en de connectoren die er tussen zit. Als er geen laadstroom loopt heb je ook geen spanningsval over die weerstanden dus zal de meetfout kleiner zijn.

De computer in de lader meet de accuspanning en vergelijkt die waarde met de vorige metingen. Zolang de accu nog niet vol is zal er een stijgende lijn te zien zijn. Wanneer de accu vol is zal die stijgende lijn stoppen en zelfs iets gaan dalen. Dat zal de computer aan het verloop van de spanning zien en wanneer die spanning zover gedaald is als je hebt ingesteld, bijvoorbeeld 6mV per cel, zal de computer de lader stoppen en melden dat de accu vol is.
Niks wat ingewikkeld of moeilijk is voor een computer.

Als dat zo zou zijn, zou de lader moeten stoppen tijdens een onderbrekingsperiode, maar dat gebeurt niet. Je ziet altijd, dat-ie stopt als 't ie al weer een tijdje bezig is met laden. Bovendien zou 't ie dan in het ongunstigste geval 55 sec. doorladen nadat de accu z'n piek heeft bereikt en vol is.

Dat de lader tijdens het laden de spanningsval over de bedrading en de connectoren meeneemt is voor het bepalen van de afslag niet relevant. Het gaat tenslotte niet over de absolute spanning, maar over een verschilspanning. De gegeven laadstroom is nu eenmaal over het hele meettraject dezelfde en levert dus ook over het hele traject dezelfde foutmeting. Deze meetfout heeft echter wél invloed op de maximale stroom. Bij lange, dunne accukabels 'ziet' de lader een accu met een hogere inwendige weerstand dan dat-ie daadwerkelijk heeft en houdt de laadstroom lager dan voor deze accu zou kunnen.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in Jan. De absolute spanning is niet van belang bij het detecteren van de delta-piek. Die zal je ook zien als de volle laadstroom nog loopt.
Sorry mensen, ik heb even niet voldoende nagedacht voordat ik reageerde. :oops:

Welk type van Robbe?

Het is een Robbe 8560.

Met aansluiten moest ik op de accu kiezen tussen 4 aansluitpolen. Wat me erg vreemd leek bij een 4,8v accu. Meten bood geen duidelijke uitkomst. Dus om een beetje inzicht erin te krijgen heb ik 1 accu opengesneden. Verrassing! :eek:

De accu is opgebouwd uit 8 nicad cellen. Geen diode of andere electronica in de accu aanwezig. Elke cel is (volgens de print erop) 1,2v 1900mAh. Het zijn 2 gescheiden rijen van 4 cellen (4x 1,2v = 4,8v). En dat dan maal twee. Vandaar de 4 aansluitingen. In feite dus 2 accu´s van 4,8v in 1 behuizing!

De 4 aanluitpolen van de accu worden als volgt gebruikt :

In de machine :
Worden beide rijen parallel doorverbonden. Voltage blijft dus 4,8v (maar zou theoretisch een dubbele capaciteit moeten hebben)

In de originele laderstandaard :
Worden beide rijen in serie doorverbonden.

Ik ben van plan de laderstandaard om te bouwen zodat ik deze met banaanstekkers op de Robbe lader aan kan sluiten. Ik heb 2 opties :

1. Beide rijen van 4 cellen parallel koppelen
2. Alle 8 cellen in serie koppelen

Wat is het beste? Mijn gevoel zegt alle 8 cellen in serie koppelen..

Graag hoor ik jullie mening hierover!

Update.. Na een weekje opladen met de Robbe er toch achter gekomen dat automatisch ontladen wel erg handig zou zijn. Dus heb toch maar een nieuwe (originele) Imax B6 AC aangeschaft. Bijzonder verrast dat alle Nicad accu´s nog ruim 50% van hun capaciteit hebben.

Ben echter nog lang niet klaar met spelen met de Imax, hangt nu een Loodaccu aan. Maar de vraag daarover zet ik wel in een loodaccu topic.

Deze mag gesloten worden, iedereen bedankt voor de info!

Omdat het Nicad accu´s zijn en ik de capaciteit niet 100% gebruik. Ik wissel van accu als de machine kracht verliest. Met de B6 kan ik ze simpel op een enkele cycle van ontladen-en-opladen zetten. Zo hoop ik nog lang met de accus te kunnen doen..

Ontladen is niet nodig martin, geeft alleen maar extra slijtage. Geheugeneffect bestaat niet (meer).

Misschien bij moderne NiMh cellen bijvoorbeeld, maar met oude NiCads merkte ik toch duidelijk een verbetering als ze af en toe goed leeg werden getrokken. Ook als ik oude NiCad packs weer in gebruik neem. Eerste keer laden zie je de spanning erg snel oplopen bij laden, en lijkt de accu al snel vol. En is ook zo weer leeg. Langzaam laden, dan ontladen tot richting 0 volt, en dan de volgende keren steeds met hogere stroom laden. Na een paar van deze cycli kan een goed reagerende accu weer snel geladen worden zonder valse delta peak, geeft een hogere spanning onder belasting bij een ontlaadtest, en heeft een grotere capaciteit in mAh dan aan het begin.

Of je dat dan geheugeneffect noemt of niet, het toont wel aan dat een deel van de capaciteit eerst niet beschikbaar was, en door een paar cycli van laden/ontladen, de accu langer en beter presteert. Dan zou ik zeggen dat ontladen toch wel zin heeft. Bij NiMh is het een ander verhaal, daar is het voor de accu schadelijk als deze te laag komt. Minder erg dan LiPo, maar toch opletten geblazen.

Back