Advies gevraagd: ombouw naar electro!

Ja, het is voor mij ook zover; ombouw naar electro.
Ik heb de laatste jaren minder tijd om te gaan vliegen en als ik ga heb ik steeds minder zin in gesjouw.
Afgelopen Zondag de hele middag lopen rommelen om mn brandstof aan t lopen te krijgen en niet gevlogen... Das dus zonde....

Nu wil ik dus iets wat makkelijk meegaat naar t veld en zodoende kwam ik op het idee om mijn Somethin' Extra van Sig om te bouwen naar electro.
De motor kan er makkelijk af, geen kap en de tankruimte is makkelijk toegankelijk en daar kan ik dus de esc en lipo kwijt.

Vraag is dus; wat voor prop/ motor/esc/lipo combo kan ik het best gebruiken?

Het kistje vliegt nu met een .46(7,5cc) os max.

Setupje mag hobbyking zijn, wil t eerst eens proberen.

Alvast mijn dank!!
 
Een .46 is typische een 50-55 motor.
Te denken valt aan een turnigy G46 - 550 kv op 5/6s.
Of G60 - 300/400/500 kv op 5/6/7s.

Ikzelf vlieg .46 op een Aeolian c5055-500kv op 5s (op 14x10 of 15x10). Die koop ik altijd via ebay.
 
... Vraag is dus; wat voor prop/ motor/esc/lipo combo kan ik het best gebruiken? ...
Niet gaan rekenen met het vermogen dat de verbrandingsmotor kan leveren.
Over benodigd vermogen:
magische getallen voor elektropiloten
deels overlappend met
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
of
magic numbers for e-flight - WFF


Ja, het is voor mij ook zover; ombouw naar electro. ...
Voor een regenachtig weekend ...
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents
  • Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
 
Laatst bewerkt:
En als je dan toch bezig bent, deze twee zijn m.i. erg belangrijk.

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau:
Beginnen met elektro
 
Aeolian zijn zeer goede motors, heb er ook een in m'n sukhoi

5055 400 op 16x8 6S

Ik zou op je kist een 5055 600 KV op 5s zetten prop 14x7 oid, denk dat 6s iets te zwaar wordt.
 
Turnigy (hobbyking) heeft ook de easymatch serie motoren.
Deze hebben de namen als G15, G30, G110 etc.
Als je vliegt met een 30cc motor dan is de G30 iets voor jou. Propmaten e.d. is vaak aangegeven bij de motor.
 
Mijn Goldberg Piper Cub spanwijdte ca. 2 meter, gewicht ca. 3 kg vliegt met een Robbe Roxxy motor. Handig als je de aankoop dicht bij huis wilt houden, en niet overdreven duur.

Een Kontronik presteert beter, maar is 3 x zo duur...

De mechanische kwaliteit van de motor is goed. Is inmiddels bijna 5 jaar in gebruik. Het rendement van een Kontronilk motor is beter, maar zoals al gezegd, die kost flink meer.

De motor is een Roxxy 4250-07. Met 5 Li-Po cellen is het stroomverbruik met een APC 12x6 E-prop 11006 rpm. De stroom is 48,6 ampère en het toegevoerd vermogen 952 watt. Deze gegevens komen uit de logfile van de Castle Creations ESC.

Dat de Piper met meer dan 300 watt per kilo uitstekend vliegt laat zich raden. Dit vermogen wordt uitsluitend bij de start gebruikt. Daarna kan het vermogen flink worden teruggenomen.

Robbe geeft veel informatie over de Roxxy motoren. Hier ROXXY BL Outrunner 4250/07 kan je zien hoe de motor met andere propellers presteert.

De Piper is oorspronkelijk bedoeld voor een verbrandingsmotor. Geadviseerd werd een .40 -.61 tweetact- of een .40 - .90 viertactmotor toe te passen.
 
Heren, erg bedankt voor al jullie tips!
Veel leesvoer gekregen, deels gelezen en ondertussen een setup gevonden!
Ik heb van een mede forummer een axi 2826/12 motor met 40A flighttech esc overgenomen.
Ik heb simpelweg mn kist gewogen (2500gr met 7,5 cc er op) en daarna de motor los (500gr)
Op de axi site gewicht en als type kist aerobatic ingevoerd en dit setje kwam er oa uit!

Zodoende maar tot aankoop over gegaan en tevens twee 4s 3000mah 30-40c lipo's gekocht.

Vandaag was alles binnen en maar eens wat sloopwerk verricht; motorsteun eraf, tank, gasservo, gaskabel en ontvangeraccu eruit.
Beetje zitten passen en meten.
Morgen maar eens een stuk M4 draadeind halen en wat ringetjes/moertjes om een steun te maken.

Nog als nitro versie:

D7EF6B1C-73BA-43DD-887B-21C5D332CF94-12535-0000073FEBF8EA24_zpsc8d4c596.jpg


Alles dr uit:

C2FDBBEB-45D9-4477-B7D9-D911AC7ABDB9-12535-000007400F0A549A_zps9a14fc68.jpg


En dan is t leeg, plaats voor de lipo:

81E54847-495F-4EC2-8AA7-2BF2F4A738FD-12535-000007439D6796B8_zps7bfc2a16.jpg
 
Zoals gezegd vandaag wat m4 draadeind gescoord en vanavond maar eens aan de slag gegaan.

Ik kon mooi de slagmoeren in het motorschot gebruiken maar deze zijn te groot van formaat en staan te ver uit elkaar voor de axi motor.

Zodoende dus eerst een plaatje gemaakt en daarop de motor gemonteerd dmv m3 boutjes/moertjes.

Dit plaatje weer mbv de m4 draadeinden geplaatst op het motorschot.

Direct de motor even laten draaien (zonder prop uiteraard) en de gasafstelling/draairichting goedgezet.

Daarna even met prop getest.... WOW!
Power zat! ;-)

Nu de ESC & LiPo nog netjes een plekje geven en dan uitwegen.
Vandaar ook de ver uitstekende draadeinden, wellicht moet de motor nog verder naar voren, momenteel is hij wat staartlastig en als er erg veel lood bij moet dan gaat de motor toch nog maar wat naar voren.

436FADA0-123A-4CD7-9AAE-4E69DB5F9FAA-13066-00000789B363E5A2_zps62551942.jpg


057BEBDB-F9FC-44BE-99D1-620C10981DC5-13066-00000789C2A14ACB_zps8aed2196.jpg


6F7C0AC4-670D-4ABB-A237-5E600DD40AD7-13066-00000789C87A3F0E_zps4e759215.jpg


3D214BC5-FFE7-44C5-8DC3-08948B8F9212-13066-00000789BD6C1442_zps86738e8e.jpg


3CD1173A-5AA5-4BE5-BDB0-C2427BBAAED7-13066-00000789B8848348_zps398d6fcf.jpg
 
Nog even een update!

Hij heeft gevlogen! Haalde uit 1 accupack twee vluchten van 6 min.
Das dus aardig wat! Al was de tweede vlucht wel echt op t randje qua vermogen. Hij bleef net aan boven t laatste circuitje. Timer dus gezet op 5 min, dan kan ik twee vluchten per accu maken, of 1 van een minuut of elf!

Qua vermogen niks te klagen, gaat als een speer! Lekker mee rondboren de komende zomer! Iedereen bedankt voor de info en tips!

Hier nog even een plaatje, dochterlief wilde ook even vliegen...

193C2F80-7209-49DB-BA81-851551F2D973-18175-00000ABE1BE13203_zps3ac22321.jpg
 
Hey Mel,

Ziet er goed uit, heerlijk dat electro spul!
Hebbie al een leraar/trainer system? Want volgens mij ziet dochterlief het vliegen wel zitten ;)

Gr. Danny
 
Back
Top