Advies gevraagd over mijn FPV setup

Ik ga binnenkort beginnen met FPV. Ik wacht nog op wat onderdelen, dus heb ik ondertussen alvast een schema getekend van hoe ik denk de componenten te plaatsen. Graag zou ik op- of aanmerking er over willen ontvangen.

Dit zijn de kenmerken van de mijn componenten opzet:
  1. Er wordt 1 accu gebruikt voor alles (ivm accu status monitoren via OSD).
  2. De camera wordt gevoed door een UBEC ipv via de TX (of OSD) V-out.
  3. De VTX zit ver weg (op de vleugel tip) van de overige componenten.

omgwtffpvwiring5vcam.png

Er zijn meerdere punten waar ik zelf mijn twijfels nog over heb:
  1. Op welke punten kan ik het beste ferriet ringen plaatsen?
  2. Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken tussen VTX en camera gezien de afstand? Ik kan kiezen tussen USB of standaard (maar wat zwaarder) AV kabel , of is er wat beters die ik kan bestellen?
  3. Tussen OSD en VTX lopen 2 GND draden. Kan ik de GND van de AV kabel weglaten?
  4. Als ik een geschermd kabel gebruik tussen camera en VTX, klopt het dat de shield met de GND ader alleen op 1 kant (maakt niet uit welke) verbonden moet worden?
  5. Een andere punt is ground loops vermijden. Ik zie 2 in mijn schema:
    • EzOSD EzBus -> current sensor -> UBEC -> cam pwr -> cam AV out -> EzOSD AV in. Is dit erg, en zo ja welke GND ader kan ik het beste weglaten?
    • RX batt -> UBEC -> ESC -> RX throttle. Dit komt ook in niet-FPV setups voor, maar hier geldt dezelfde vraag.

Alvast bedankt voor het kijken en hopelijk kunnen andere beginners later ook van leren als het eenmaal klopt.

Laatst bewerkt:
Ik zou een losse camera gebruiken voor FPV, niet de AV-out van de GoPro. Ook zou ik de GoPro alleen via z'n eigen accu voeden, hij vraagt nogal wat stroom namelijk als je hem extern voedt en daarnaast komt er nogal wat rommel uit en die heeft direct invloed op de Rx. Neem gewoon een losse 5V camera b.v.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik zou een losse camera gebruiken voor FPV, niet de AV-out van de GoPro. Ook zou ik de GoPro alleen via z'n eigen accu voeden, hij vraagt nogal wat stroom namelijk als je hem extern voedt en daarnaast komt er nogal wat rommel uit en die heeft direct invloed op de Rx. Neem gewoon een losse 5V camera b.v.

Dank je voor de tip. Ik zal de GoPro volledig los koppelen en het in de schema vervangen door een 5v alternatief (waarschijnlijk een FatShark 420TVL "CCD Killer" CMOS). Ik zit alleen nog vast met de andere punten die ik noemde.
De schema heb ik aangepast door de GoPro te vervangen en een de Tx power aan de current sensor aan te sluiten ipv OSD (tekenfoutje).

Laatst bewerkt:
Dank je voor de tip. Ik zal de GoPro volledig los koppelen en het in de schema vervangen door een 5v alternatief (waarschijnlijk een FatShark 420TVL "CCD Killer" CMOS). Ik zit alleen nog vast met de andere punten die ik noemde.
De schema heb ik aangepast door de GoPro te vervangen en een de Tx power aan de current sensor aan te sluiten ipv OSD (tekenfoutje).

Niet je camera aansluiten op dezelfde UBEC als de Rx. Welke videozender wil je gaan gebruiken? De ImmersionRC videozenders zijn voorzien van een 5V camera voeding, en icm. de 12V stepup kan je daar ook een 12V camera op aansluiten, dan ben je dus meteen klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Niet je camera aansluiten op dezelfde UBEC als de Rx. Welke videozender wil je gaan gebruiken? De ImmersionRC videozenders zijn voorzien van een 5V camera voeding, en icm. de 12V stepup kan je daar ook een 12V camera op aansluiten, dan ben je dus meteen klaar.
Ik heb een Blackstork video zender (want de ImmersionRC variant die ik wilde was niet leverbaar). Daar zit een jumper op voor 5V of ext (12V), echter de video zender zit helemaal aan het uiteinde van de vleugel. Dus vraag ik mij af of het nog loont om 2 extra power draden vanaf de video zender tot aan de camera te trekken i.p.v. vanaf de UBEC die ca. 15cm vanaf de camera zit (eventueel m.g.v. toroids). Ik ben nu aan het rond zoeken naar recente info over goede camera's die weinig storen - zo te zien is de KX550 een goede.

Ik heb een Blackstork video zender (want de ImmersionRC variant die ik wilde was niet leverbaar). Daar zit een jumper op voor 5V of ext (12V), echter de video zender zit helemaal aan het uiteinde van de vleugel. Dus vraag ik mij af of het nog loont om 2 extra power draden vanaf de video zender tot aan de camera te trekken i.p.v. vanaf de UBEC die ca. 15cm vanaf de camera zit (eventueel m.g.v. toroids). Ik ben nu aan het rond zoeken naar recente info over goede camera's die weinig storen - zo te zien is de KX550 een goede.

Als je e.e.a. op de EzOSD hebt aangesloten kan je toch vanaf de EzOSD direct naar de camera? Daar is deze aansluiting ook voor bedoeld, zodoende heb je de kortst mogelijke verbinding en ook geen aardlussen. De KX550 is op zich prima, maar stoort heel breedbandig op UHF RC systemen. Ik heb daar op RCG al eens uitgebreid aan gemeten.

RC Groups - View Single Post - Camera Noise (chart)
RC Groups - View Single Post - Camera Noise (chart)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Er zijn meerdere punten waar ik zelf mijn twijfels nog over heb:
  1. Op welke punten kan ik het beste ferriet ringen plaatsen?
  2. Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken tussen VTX en camera gezien de afstand? Ik kan kiezen tussen USB of standaard (maar wat zwaarder) AV kabel , of is er wat beters die ik kan bestellen?
  3. Tussen OSD en VTX lopen 2 GND draden. Kan ik de GND van de AV kabel weglaten?
  4. Als ik een geschermd kabel gebruik tussen camera en VTX, klopt het dat de shield met de GND ader alleen op 1 kant (maakt niet uit welke) verbonden moet worden?
  5. Een andere punt is ground loops vermijden. Ik zie 2 in mijn schema:
    • EzOSD EzBus -> current sensor -> UBEC -> cam pwr -> cam AV out -> EzOSD AV in. Is dit erg, en zo ja welke GND ader kan ik het beste weglaten?
    • RX batt -> UBEC -> ESC -> RX throttle. Dit komt ook in niet-FPV setups voor, maar hier geldt dezelfde vraag.

Alvast bedankt voor het kijken en hopelijk kunnen andere beginners later ook van leren als het eenmaal klopt.

1. Je kan het beste alles even buiten het model bedraden en dan op je werktafel de correcte werking controleren, dan is het makkelijker foutzoeken, maar ook makkelijker om wijzigingen aan te brengen.

2. Ik gebruik gewoon normale servokabel, die is flexibel en van voldoende draaddikte, afscherming e.d. is in de regel niet nodig.

3. Ja, je kan in principe die vanaf het OSD weglaten.

4. Ja, maar ik zie daar het nut niet van in, ik heb al heel veel FPV modellen gebouwd en noch nimmer de noodzaak van afgeschermde kabel gezien.

5. Als je de camera direct vanuit de EzOSD voedt ben je daar je aardlus in ieder geval al kwijt. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk met steraarde werkt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoi FPV' er in spe,

Zoals je ziet heb je al binnen no time al heel wat antwoorden op jouw vragen en ik kan deze ook alleen maar ondersteunen.

Echter zou je toch je camera appart willen voeden dan heb ik zelf zeer goede ervaringen door gebruik te maken van de balanceer stekker op de LiPo accu zelf.
Dan heb je eigenlijk ook niet eens meer een filter nodig.

Succes,

Jaco

Hoi FPV' er in spe,

Zoals je ziet heb je al binnen no time al heel wat antwoorden op jouw vragen en ik kan deze ook alleen maar ondersteunen.

Echter zou je toch je camera appart willen voeden dan heb ik zelf zeer goede ervaringen door gebruik te maken van de balanceer stekker op de LiPo accu zelf.
Dan heb je eigenlijk ook niet eens meer een filter nodig.

Succes,

Jaco
Hallo Jaco,
Ik ben nog bezig met denken over en info opzoeken n.a.v. de reacties van Sander (waarvan dank Sander :worship:). Ik wil geen stroom vanaf de balancer port tappen in dit geval voor de reden dat ik in een recente post genoemd heb en dat is dat je daarmee de current sensor omzeilt. Verder lijkt het mij dat het geen meerwaarde kan hebben over tappen vanaf de hoofd LiPo stekker anders dan dat de balancer stekker vrij is omdat ze toch aan elkaar aangesloten zijn.
-Craig

Hallo Jaco,
Ik wil geen stroom vanaf de balancer port tappen in dit geval voor de reden dat ik in een recente post genoemd heb en dat is dat je daarmee de current sensor omzeilt.
-Craig

Het verbruik van de camera cq. video is ten opzichte van de aandrijving verwaarloosbaar. Men gebruikt ook wel eens een apparte LiPo van slechts 500mAh waar men dan een aantal vluchten mee doet.
Het geeft naar mijn mening dus geen meerwaarde om de video zender en camera over de current sensor te laten lopen er kleven uiteindelijk meer nadelen aan:
De impulsen die in de hoofdstroom draden plaatsvinden die ontstaan door de brushless regelaar geven dus een storing in het video gebeuren.
Deze impulsen zijn in tijdsduur erg kort maar wel erg hoog en kunnen wel 40 a 60 Ampere zijn afhankelijk van de gebruikte aandrijving.
En hoe verder van de accu je de video spullen voedt hoe meer dit effect optreedt (nl. de leiding weerstand wordt steeds groter zeker na de current sensor die zijn spanning meet over een vaste weerstand).
En hoe groter de leiding weerstand hoe groter de spanning over deze leiding onstaat als gevolg van de stroom die er doorheen vloeit.

De balanceer aansluiting zit namelijk direct op de LiPo cel zelf aangesloten en daar vloeit dus totaal geen motor stroom doorheen en dus ook geen storings impulsen. Het enige wat kan ontstaan zijn spannings dippen maar deze zijn bijna verwaarloosbaar en hebben nagenoeg geen invloed meer op de video spullen.

Als voorbeeld: Ik gebruik een motor die 30Ampere (piek) trekt op een accu van slechts 3,3Ah en met de video op de balanceer stekker heb ik zonder filters een super strak beeld.

Uiteraard weeg je voor jezelf af wat de voor's en tegen's zijn en hoe je het gaat uitvoeren we geven je alleen onze ervaringen zodat jij een goed beeld krijgt van wat de mogelijkheden zijn.

Succes Craig

Laatst bewerkt:
Sander en Jaco bedankt voor de toelichting. Na heel wat forums lezen, ben ik weer terug. Ik heb een nieuwe schema gemaakt (met Dia) n.a.v. de adviezen van Sander. De Ez current sensor fungeert hier als de kern van de ster aarde.
Hopelijk gaat het zo de goede kant op:
omgwtffpvwiring2.png

Ik vraag mij nu af of ik de 5v draad van de EzBus ook kan gebruiken voor iets anders zoals de RX (om zodoende de UBEC daar voor overbodig te maken), of een 5v camera (maar dat betwijfel ik i.v.m. de noise).

Ik heb een hoop gelezen en mooie camera noise charts gezien vandaag in rcforums, waaronder een aantal van Sander, waarin te zien is in hoeverre ze met de GPS en UHF ontvangers storen. Nu moet ik nog verder info vergaren om een kleine (max 2x2cm) camera uit te zoeken (misschien een KX171 G2 o.i.d.) die ik nu en ook later kan gebruiken voor long range zweven zonder motor (mijn doel waar ik stapsgewijs naar toe wil werken en uitvoeren op een geschikte locatie). Jaco, dat is ook een reden waarom ik het liefst de current sensor niet wil omzeilen, want dit wil ik qua opzet als testbed laten fungeren voor later.

-Craig

Ik vraag mij nu af of ik de 5v draad van de EzBus ook kan gebruiken voor iets anders zoals de RX (om zodoende de UBEC daar voor overbodig te maken), of een 5v camera (maar dat betwijfel ik i.v.m. de noise).

Nee, die is alleen bedoeld om de EzOSD te voeden, niet iets anders.

Nogmaals, e.e.a. eerst op de werktafel aansluiten en de goede werking verifiëren voordat je zaken in gaat bouwen. D'r zijn naast hoe alles aangesloten is nog zoveel andere variabelen zoals kabellengte en doorsnede, etc. die roet in het eten kunnen gooien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Nee, die is alleen bedoeld om de EzOSD te voeden, niet iets anders.

Nogmaals, e.e.a. eerst op de werktafel aansluiten en de goede werking verifiëren voordat je zaken in gaat bouwen. D'r zijn naast hoe alles aangesloten is nog zoveel andere variabelen zoals kabellengte en doorsnede, etc. die roet in het eten kunnen gooien.
Oke dank je. Alles op de werktafel aansluiten was ik al van plan om te doen zodra al mijn spullen binnen zijn, maar daarvoor wou ik beginnen met een schema die enigszins deugt.
-Craig

Back