Advies gevraagd rolroer standen

Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een plm. 7 jaar oude 10cellen hotliner.
Ooit is in Dortund gekocht geschikt voor speed 700 turbo en 10 cellen.
Alleen rolroeren en hoogte roer en uiteraard gas.

Spanwijdte: 1,8 meter type: DISCO, bouwer???
Gewicht: 1,75kg met nicad nu met lipo 1.6kg.
Motorisering: feigao 1365KV brushless heli motor direct drive met 11*7 klapprop (zat al op de speed 700) ook een 80A bami esc.
Accu: 4cellen lipo 3700mAh.
Vleugel profiel vlg. overlevering: HQ15
Vleugel vorm: achterlijsten recht, voorlijst naar achteren gepijld in 2 trappen.
Vleugel voorkant is bijna scherp te noemen.
Vleugel met Cfk rovings versterkt.
T staart.

Met de speed 700 was het een snelle kist omlaag en naarboven een vlotte slak, speed stall zovaak je er om vroeg en naar een 20 vluchten en radslag op zolder beland.
Nu ca. 5 jaar later had ik een heli setup over en deze pastte, en het vlieggewicht kwam 100 gr. lager uit.
die 100 gr lijkt het te doen haast geen speed stall meer (maar gaat daarmee niet haaks de hoek om verre van dat), power zat, vliegduur zat (accu 50% ontladen na 10-12 loodrechte starts naar zichtgrens 30 min totaal gevlogen met windkracht 3)
motor koud regelaar en accu evenzo.
Gewoon m'n zoon leren vliegen, het ging verdraait goed (die simulators tegenwoordig ook).

Alles hallelujah?
nee ik heb moeite met binnenhalen voor de landing (oud probleem.
HQ 15 wil snel vliegen (je hoort de zwever continue fluiten, op zich mooi).
Aan de voet landen is wel een kunst op zich en veroordeelt mij nu tot weilanden om te vliegen.

Nu de vraag;
bij het landen doe ik de ailerons omhoog en geef een tikkie down om een veilige snelheid te garanderen, is dit juist? of moeten de ailerons juist omlaag?
Mijn doel is een zo steil mogelijk landings hoek te realiseren die af te vangen is zonder stall.

Voorheen (speed 700) deed ik met de motor ook remmen maar de bami regelaar loopt minimaal net te hard.

Graag jullie commentaar

1. Ailerons zover mogelijk omhoog! Zover als je servo aankan (40 graden is een minimum).
2. Hoogteroer zo mixen dat de kist goed naar beneden komt EN de snelheid erop houdt.

Gr. Dirk.

Voorheen (speed 700) deed ik met de motor ook remmen maar de bami regelaar loopt minimaal net te hard.

Graag jullie commentaar

Dat ligt niet aan je regelaar maar aan de combinatie van de motor (1365 KV) en de spoed (7 inch) van je propellor. Als je een een motor met minder toeren per Volt kiest en een propellor met minder spoed zul je zien dat hij bij de zelfde regelaar wel remt op de prop. Ik pas dat trucje ook toe op mijn kleine sleep Porter. Die vlieg ik op 3S met een 11x6 prop en een 1100 kV motor. Na het ontkoppelen zet ik ook 1 tandje op het gas waardoor de prop netjes de kist afremt.

Max

Dirk,
Bedankt ik zat op zo'n 30 graden.

Flymax,
KV en spoed verhaal is juist maar de regelaar gaat ook niet vrijuit. uit ervaring weet ik dat kwaliteits regelaars vaak veel langzamer draaien als deze bami regelaar.

PS het vleugel profiel is geen HQ15 maar RG15.

groeten en bedankt voor de reacties.

Je zou deze vragen beter kunnen stellen in het pylon en speedmodellen deel maar OK.
Rolroeren inderdaad flink omhoog maar je moet nog wel kunnen sturen.
Met een goede computerzender kan je dat wel instellen.
Het hoogteroer mix je zo bij dat je model neutraal blijft vliegen.
Ik heb zelf veel met RG15 gevlogen, je kan dat prima landen en hij kan ook nog vrij langzaam.
Als ie overtrekt zou je eens met het zwaartepunt moeten spelen, ietsje naar voren maakt hem wat minder agressief.
Overtrekken met de ailerons omhoog zou ie niet mogen doen.

Remmen met de motor aan?
Heb ik bij een electrozwever nog nooit gezien, lijkt me ook niet echt gezond voor je prop en regelaar.

Voor je voeten landen is gewoon oefenen.
Bij ons in F5B is een doellanding een vereiste, daar pak je punten mee.
De Hawk F5B komt met zo'n 60 km/u aanvliegen en die wordt ook voor de voetjes gezet.
Heeft ook alleen maar ailerons.
Dus.. oefenen.

GJ

Je zou deze vragen beter kunnen stellen in het pylon en speedmodellen deel maar OK.
Rolroeren inderdaad flink omhoog maar je moet nog wel kunnen sturen.
Met een goede computerzender kan je dat wel instellen.
Het hoogteroer mix je zo bij dat je model neutraal blijft vliegen.
Ik heb zelf veel met RG15 gevlogen, je kan dat prima landen en hij kan ook nog vrij langzaam.
Als ie overtrekt zou je eens met het zwaartepunt moeten spelen, ietsje naar voren maakt hem wat minder agressief.
Overtrekken met de ailerons omhoog zou ie niet mogen doen.

Remmen met de motor aan?
Heb ik bij een electrozwever nog nooit gezien, lijkt me ook niet echt gezond voor je prop en regelaar.

Voor je voeten landen is gewoon oefenen.
Bij ons in F5B is een doellanding een vereiste, daar pak je punten mee.
De Hawk F5B komt met zo'n 60 km/u aanvliegen en die wordt ook voor de voetjes gezet.
Heeft ook alleen maar ailerons.
Dus.. oefenen.

GJ

Ik heb 20 jaar F5B gevlogen met alleen rolroer. Remmen gaat goed, en de bestuurbaarheid blijft ook OK.
Met hoge snelheid is de remwerking redelijk, maar wanneer je flink langzamer vliegt raakt het middendeel overtrokken en remt het als een 4 kleps kist.
Ook dan nog goed bestuurbaar. Wel flink oefenen om de remwerking onder de knie te krijgen.

Rick

SRXer,

Kun je een fototje plaatsen van het model, en een detailfoto van de stand van de rolroeren bij vol-remkleppen?

Gerben

Heeft het zin om i.p.v. rolroeren en flaps(4kleppen) in het midden van de achterlijst/vleugel kleppen te maken die én gebruikt kunnen worden als rolroer én gebruikt worden als Flaps/remkleppen? Uiteraard zal het een compromie blijven.
Ik wil dit proberen met een 2Kanaals zwever.

zijn hier ideeen over?

Flaps gaan standaard naar beneden...maar als ze tegengestelt gaan hebben ze dan een rolroer effect??

Laatst bewerkt:
Willem, je bedoelt een achterlijst die openklapt of zo?
Ik denk dat Rick je daar wat meer info over kan geven.
In de praktijk heb ik wel een richtingroer gezien dat openklapt.
Maar in het geval van hotliners werkt het prima als je gewoon de rolroeren flink omhoog zet, met instellingen in de zender kan je instellen dat ze in remstand nog wel per stuk bewegen.
Flaps gebruik ik in de thermiektaak om mee te sturen, bij mij lopen ze ongeveer 10% mee met de rolroeren.
Hoe bedoel je, als de flaps tegengesteld gaan, werken ze als rolroeren?
Je zou flaps als rolroer kunnen gebruiken maar ze zijn dan inefficient, je hebt veel uitslag nodig (dus weerstand) om de vleugel te bewegen.
Daarom zitten de rolroeren altijd zo ver mogelijk aan de tips.

GJ

Flaps gaan toch in principe altijd tegelijk naar beneden.. ik wil ze dus OOK als rolroer laten werken. Ik begrijp uit je reactie dat dit in de praktijk al gebeurd....
Ik heb het idee om de rolroeren meer in het midden te zetten van de vleugel waardoor ze als flaps, remklep én als rolroer kunnen werken. dit om de inbouw van 4 kleppen en 4 servo's terug te brengen tot 2. De vleugels die ik op het oog heb zijn betrekkelijk smal en hol van profiel

Laatst bewerkt:
Ik denk, maar Rick moet daar echt even kennis op loslaten, dat je erg veel verliest in de vlucht.
Je uitslagen moeten veel groter naarmate de rolroeren verder van de tips af komen te staan.
Dus veel meer weerstand.
Zijn striprolroeren niet mogelijk, misschien dat dat een compromis zou kunnen zijn.

We dwalen trouwens wel erg af van de vraag van topicstarter.

GJ

Willem,

Een clubgenoot heeft zoiets wel eens geprobeerd, de rolroerfunctie was iig dramatisch slecht, werkte voor geen meter. Beter gewone rolroeren inbouwen met dunne servo'tjes (kun je 9mm kwijt?) en om te remmen de roeren omhoog zetten. Als je de snelheid iets terug laat lopen waardoor het middendeel overtrekt kun je fantastisch mooi remmen.

Zou wel eens kunnen dat SRS de snelheid iets te hoog houdt, dan zijn rolroeren omhooggezet wat minder effectief, gaat pas werken als je de snelheid wat lager laat worden. Doordat de ailerons omhoog staan kan dat ook veilig, de kans op tipstall is vrijwel nihil, middendeel zal altijd eerst overtrekken en je kunt mooi achterover getrokken en langzaam binnenkomen.

Gerben

Rolroeren alleen in het middendeel werkt wel maar veel minder effectief, werd daarom wel eens toegepast bij pylonracers. Met tegenwoordige stijvere bouwtechnieken en nauwkeuriger servo's niet meer nodig.

Als remklep zijn ze dan wel te gebruiken, alleen kan je dan niet meer effectief rollen, daarom is deze simpele oplossing niet bruikbaar.

Wel is het mogelijk om de ailerons over de hele vleugel te gebruiken die je dan tot zo'n 50° maximaal uitslaat als remklep. Wanneer je dan remmend de differntiaal van je rolroeren uitschakelt of omgekeerd laat werken heb je ook nog een goede rolbesturing. Dit is de methode die bij F3K (DLG) meestal gebruikt wordt.

Kortom, met 4 kleppen heb je de meeste mogelijkheden en beste doseerbaarheid.
Met 2 kleppen goed mogelijk, of als gewone rolroeren en dan omhoog voor remmen, werkt erg betrouwbaar, even wennen en om de remwerking als functie van de vliegsnelheid te leren kennen.
Of als doorlopende rolroeren naar beneden voor remmen. Ik heb hier zelf vrijwel geen ervaring mee, alleen bij een klein 50 cm DLG'tje.

Rick

Back