Advies gevraagd voor een beginnende bouwer

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door sjouke, 4 mrt 2016.

  1. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,

    Ik ben net begonnen met mijn eerste bootje., de Evelyn Rose van Billing boats.
    Deze is geschikt om radiografisch te bedienen.
    Mijn vraag is of je deze apparatuur er later in kan/moet bouwen of moet dit direct gebeuren tijdens de bouw.

    Verder is elke tip met betrekking tot de bouw van dit bootje welkom.

    Sjouke
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    RC inbouwen voor je het dek op de boot legt, opening voor de schroefas voorzien, voor je begint te schilderen.
     
  3. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt. De schroefas zit er inmiddels in.
    Ik vraag me alleen af hoe je deze waterdicht maakt want het is gewoon een messing pijpje waar een asje in draait.
    Ik de hoeveelheid materiaal zit wel een O-ringetje maar ik vermoed dat die voor het roer is.
    De tekeningen zijn niet heel uitgebreid en het meeste van dat soort dingen moet je zelf maar uitzoeken.
    Ik zal in de toekomst vast nog wel met meer vragen komen.
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Sjouke,
    Een leuk scheepje de Evelyn Rose :).
    Misschien geeft de link: http://handleidingkwijt.com/billing-boats-set-bb524-boatkits-evelyn-rose/ je meer plaatjes en informatie. Of is deze hetzelfde als wat er bij jouw pakket zit?
    Schroefasjes van BB zelf staan over het algemeen bekend als matig en worden - hoewel er (goed ingevet) wel mee te varen is - vaak door bouwers vervangen door een betere kwaliteit as.
    Wat betreft het zelf uitzoeken; dit kan ook een uitdaging van / bij (model) bouwen zijn :rolleyes:.
    Gr. Bert
     
  5. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
  6. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Gisteren was ik druk aan het plakken en tot mijn grote schrik knakte een van de laser gesneden delen voor de scheepshuid.
    Vervangen is geen optie dus mijn vraag is of iemand anders hier ervaring mee heeft.
    IK zat zelf al te denken om de buitenkant te versterken met expoxiehars en een glasvezel matje (80 gr/m2). Laten uitharden, plakken en schuren.
    Het is de bedoeling om later, wanneer het schip af is, om de hele romp zo te doen om hem afdoende waterdicht te maken.

    Graag advies.

    Sjouke
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Latjes weken in water, zo buigen ze gemakkelijker, op de romp plaatsen en laten drogen, als ze droog zijn houden ze hun vorm en kan je ze op de spanten kleven.
    Zorg ook dat je spanten afgeschuind zijn zodat je latje niet op een hoek van de spant steunt maar op de volle dikte.
    Als je er epoxy en glas mat opzet dan buigt het niet meer.
    Nog een tip , telkens een plankje aan beide zijden plaatsen anders trekt je kiel krom .
     
  8. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik had de spanten niet afgeschuind, daarom ik hij ook geknakt. In water leggen was hier geen optie, misschien denk ik, het eerste deel is nl triplex.Zit i k nog wel met het probleem van mijn gebroken deel. :(
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Is dat een triplex deel dat geknakt is ?
     
  10. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ja, klopt. Het triplex gedeelte is geknakt.
    Omdat epoxie niet flexibel is ben ik nu van plan om tegen het spant aan een stukje balsa hout te lijmen in de vorm van de bolling van het stukje scheepshuis. Het geknakte stukje zit dan op het spant en het stukje balsahout. Volgens mij moet het zo wel gaan.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2016
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De neus opvullen met balsa word wel meer gedaan om een mooiere buiging te krijgen vooraan.
    Je kan best de voorste spant dubbelen aan de voorkant met balsa en in vorm schuren.
    Als je triplex zo scherp wil buigen dan zal je deze ook moeten weken in water,
    hoop dat de lijm watervast is ?
     
  12. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor de tip. Ik zal de spanten voor en achter gaan dubbelen.
    Ik wist niet dat je triplex ook in het water kan leggen. Ik ben bang dat de lijm los gaat laten.
    De lijm die ik zelf gebruik is houtlijm extra van bizon. Dit is waterbestendige lij.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je geen stuk triplex van de kit om te testen ?
     
  14. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Heb net mijn eerste hulpspant gemaakt van een stukje triplex wat ik over heb uit de kit. Dat gaat prima.
    Ik zal ook meteen een stukje in het water gooien om te kijken of de lijm ook loslaat.
    Bedankt voor de tips.
     
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Je kan ook boven een stomende waterketel de latjes soepel maken
     
  16. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb nog een vraagje en misschien dat iemand hier een zinvol antwoord op kan geven.
    IK ben de Evelyn Rose van Billing boats aan het bouwen. Hiervoor heb ik als aandrijving een krick MAX power 500. De regelaar is een Graupner Navy V30R. Voor het roer heb ik een servo van Hitec, de HS-311. Dit is verder niet belangrijk, denk ik.
    Ik wil nu graag weten wat voor een accu moet ik nu nemen om alles van stroom te voorzien? Een 12 V loodaccu of een 6 V bv, hoeveel Ah moet die dan zijn? Is een NiCad of NiMh beter maar kunnen deze wel genoeg vermogen leveren om een tijdje te varen?

    De Evelyn Rose is een bootje van 84 cm lang en 30 cm breed. Naar mijn idee heeft hij best wel wat drijfvermogen waardoor een redelijk zware accu m.i. mogelijk is
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, Heb even naar de motorgegevens gekeken. Daar staat geen ampèrage bij op vollast, maar op een 12 Volt 7 Ah loodaccu moet je wel een paar uur kunnen varen. Het gaat niet de hele tijd volle kracht. Keek in eerste instantie bij de verkeerde motor, dus vergeet wat hier eerder stond. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Bühler motoren. Laagtoerig, sterk en op 12 V trekken ze maximaal 1,5 ampère.
    http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
    Gezien de afmetingen van de boot kun je (gesteld dat die erin past) gerust een loodaccu nemen. Heb je gelijk wat ballast. Je regelaar verzorgt waarschijnlijk de stroom voor de ontvanger en servo's. Met Nicads en Nimhs heb je het voordeel dat je ook voltages kunt kiezen tussen 6 en 12 volt. Als je op 12 Volt langere tijd volaan vaart heb je kans dat de motor wat warm wordt. Maar denk dat het op 12 Volt wel moet kunnen. Hoop dat je zo iets wijzer bent. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
  18. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Klaas, bedankt voor je informatie. Ik zag al dat je in eerste instantie bij de verkeerde motor had gekeken. Deze die ik heb is ook een laagtoerige motor maar niet zo laagtoerig als de Bulher. Ik ga het gewoon proberen met deze en anders probeer ik de Bulher. Die ziet er in ieder geval een stuk degelijker uit als de Krick maar ja die heb ik gekregen van mijn zoon.
    Voor de accu ga ik dan voor een loodaccu. Ik denk niet dat ik lange tijd vol aan zal varen.
    Wat de regelaar betreft klopt het dat die de spanning levert voor de servo en ontvanger.
    Bedankt voor je info klaas.
    Groeten, Sjouke
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sjouke,

    Het model van de Evelyn Rose kan wel wat ballast hebben, maar een 12V 7Ah Loodaccu weegt 2650 gram!
    Ik zou eerst de romp zover dicht maken dat je (met een plastic zak er omheen) de romp kunt laten drijven en dan proefondervindelijk bepalen hoeveel ballast je nodig hebt.
    Aan de hand daarvan zou ik dan een accu kopen.
    Helemaal, als je ziet wat BB voor accu adviseert (een 8,4V 3800mAh zeven cellige NiMH accu, die weegt ruim 350 gram).

    Groeten, Jan.
     
  20. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Jan, ik denk ook wel dat de evelyn rose wel wat ballast kan hebben. Ik heb nog een 12V accu staan, 7Ah. past net niet in de houder die Billing Boats in het pakket heeft zitten maar dat is zo verholpen.
    Die accu die BB adviseert is naat mijn idee veel te licht.
    Ik was van plan om de romp te bekleden met epoxie en dunne glasvezel.
    Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee maar voordat ik het op de romp smeer ga ik eerst wel eens even een testje doen op wat afvalhout.
    Ik zie trouwens dat je uit Sneek komt. Leuk., ik kom van orgine uit Bolsward maar woon sinds anderhalf jaar in Schettens.
    Groeten, Sjouke
     

Deel Deze Pagina