Advies gevraagd voor helikopterkeuze!!

Ik overweeg op korte termijn een 6ch cp (size 250-450)heli aan te schaffen (bij voorkeur RTF). Ik heb geen ervaring met deze categorie maar wel n redelijk inzicht om dingen te vliegen.
Ik heb momenteel 2 coax heli's maar de lol was er (zeer) snel af vanwege de beperkingen in wendbaarheid en windgevoeligheid (zijn niet vooruit te branden met n zuchtje wind..). De bedoeling is om er buiten mee te vliegen dus moet met wind uit de voeten kunnen, redelijk voorwaartse snelheid maken, stabiel hooveren en 'standaard' vlieggedrag vertonen en natuurlijk als de tijd daar is babystapjes zetten op planeet 3d.
Probleem is dat ik besluiteloos word vanwege het enorme aanbod dus heb ik een kort lijstje met evt kandidaten en kan jullie hulp/advies/aanvulling echt gebruiken.

-KDS450s/c
-mini titan 325/325se
-skyartec wasp v3 of v4

Budget is niet zo'n probleem maar t zou wel handig zijn als er goed en snel aan onderdelen te komen is.

Bedankt alvast.

Ik denk wel dat je een klein beetje een droom leeft, de eisen die je hebt zijn niet echt samen te vatten in de heli's die je noemt.

Wil je vliegen met wind, moet je kijken naar 500 of groter.
Wil je redelijk goedkoop kopen en crashen moet je naar 450

Cp heli's heb je nooit rtf.
Moet je ook niet willen, jij bent verantwoordelijk voor de schade die zo'n gehaktmolen (ja, een 450 is dat ook) veroorzaakt. En crashen op jezelf of een toeschouwer is gewoon niet de bedoeling
Daarnaast ga je crashen, en moet je zelf alles weer gaan repareren

Dus sleutelen zul je echt moeten gaan doen, ook dat is anders dan bij een coax

Maar om je een beetje op weg te helpen, wat is je totaalbudget waar alles van gekocht moet worden?

En vergeet die 250 aub, niet echt geschikt materiaal voor een beginner

uit het rijtje wat je nu op geeft zou ik voor de mini titaan gaan die staat kwa kwaliteit boven de andere 2 heb hem zelf ook en heb een kds gevlogen eventueel zou je ook een align trex kunnen overwegen zijn ook niet meer zo gek duur en eigenlijk iedere hobbyshop die aan heli's doet heeft wel onderdelen voor de trex serie.
vlieg momenteel met een trex 450 pro een trex 250 en een mini titan de 250 is idd niet een aanrader om mee te beginnen maar zowel de trex als de mini titan vliegen erg gemoedelijk en zijn kwa opbouw en reparatie goed te doen.

Ik weet dat ik nogal een 'vreemd' eisenpakket heb opgesteld maar nogmaals, ik heb geen ervaring met deze dingen. De info over de genoemde machines heb ik van verkoopsites en neem deze ook aan voor waar..met 'wind' bedoel ik max 10-12kt zonder uitschieters. Ik heb gewoon een toestel nodig die qua complexiteit voldoende uitdaging biedt en 'uitnodigt' om deze hobby uit de diepen. Dat betekent in mijn geval dat het ten koste zal gaan van andere activiteiten.
Mijn gedachtekronkel kort samengevat: RTF>>oefenen>>crash>>moeite waard?(fun-factor)>>repareren(leren)>>oefenen>>crash>>repareren+upgrade etc..
zoals gezegd budget is niet relevant.

Ik kan me niet geheel aan de infruk onttrekken dat je nog erg in de coax sferen zit
Een goede cp is niet een kwestie van ergens tegenaan vliegen en alleen de heli opruimen.
Vaak zul je ook het voorwerp waar je tegenaan vliegt op moeten gaan ruimen

Zeker als dat beesten of mensen zijn, een 450 hakt al vingers af
Weet even waar je aan begint

Maar als budget niet uitmaakt
Als zender, kijk naar een ff7 8 9 of 10
De 8 is wat nieuwer, kan hierdoor de voorkeur hebben

Heli, kijk even bij align rond. Een trex 500 of 550 is een leuke middenmaat, doet het leuk met nog aardig wat wind
Andere merken kunnen ook, logo of protos

450 maat kan wel, maar word gemiddeld door beginnende piloten als erg nerveus beschouwd
Alles valt en staat hoe rustig je er zelf mee omgaat
Mini titan is goed, de align 450 is goed, mini protos ook
Clones moet je even mee opletten, er zijn erg slechte versies en een paar goede versie

Nogmaals, al deze apparaten worden niet rtf verkocht, arf houdt meestal in dat je eigenlijk nog steeds alles uit elkaar moet halen

En wil je het helemaal goed doen, zoek iemand op met wat ervaring, of zelfs een club

Ik kan me niet geheel aan de infruk onttrekken dat je nog erg in de coax sferen zit
Een goede cp is niet een kwestie van ergens tegenaan vliegen en alleen de heli opruimen.
Vaak zul je ook het voorwerp waar je tegenaan vliegt op moeten gaan ruimen

Begrijp me niet verkeerd,
ik ben me er zeker van bewust dat dit geen speelgoed is.. Als oefenterrein heb ik een geisoleerde lokatie in gedachten en oefenen met publiek totdat ik het goed beheers komt niet bij me op (en zelfs daarna nog..).

Hetgeen ik uit jouw advies opmaak is dat je als beginner juist voor een groter model moet gaan vanwege het stabiele vlieggedrag?
Ik ga wat rondkijken en zoeken of er in de buurt (z-limburg) en clubje is waar ik misschien kan lessen.

Even een update..
Ben vorige week toch nog gaan shoppen en kwam thuis met n KDS450s(RTF).
Veel plastic maar wat mij betreft een ideaal ding om te leren, crashen, repareren etc. Goed en goedkoop aan onderdelen te komen en vliegt prima, zelfs met de wind van afgelopen week. Even goed de handleiding doorgenomen van de zender en heli wat afgesteld daarna naar n grasvlakte gereden. Preflight gedaan en met n bonkend hart ging- ie los.. Heb m al n keer tegen de vlakte aan gehad maar na eur 14 en een uurtje sleutelen kon-ie weer los. Van lessen komt denk ik niet veel terecht maar heb al wel contact gehad met n paar mensen die me tzt willen helpen met de electronica als ik ga bouwen.
Ben nu aan t kijken voor Trex600 kit en n goede zender. Bedankt voor de tips.

Hi,

Goed om te horen dat je geslaagd bent en al heb mogen proeven van het heli vliegen!

Ben zelf ook nog niet zo lang geleden gestart met een KDS450. Ben wel snel naar de 500 klasse overgestapt. Heel betaalbaar en een stuk meer heli dan de 450 klasse!

Grt. ETienne

Goed bezig!
en nu op het gemakkie zonder haast goed leren hooveren, dat is het belangrijkste van allemaal

en voor je rond gaat vliegen, probeer eerst nose in vliegen door te hebben

Vergt veel geduld, maar het wordt vanzelf beloont

Zelf ben ik ong jaar tot 1,5 jaar met een piccolo fp bezig geweest om mezelf hoover, nose in hoover en achten vliegen had aangeleerd (en alles onder controle kon doen)

Voor je 600, probeer die wel even na te laten kijken door iemand met wat ervaring
een 450 kan kwaad, maar is te overzien, een 600 neemt armen mee
ZEKER de electro versie (nitro slaat af..)
Een goede zender telt daarbij ook mee natuurlijk

en een sim, scheelt veel crashes en frustratie op regenachtige dagen :mrgreen:

Goed bezig!
en nu op het gemakkie zonder haast goed leren hooveren, dat is het belangrijkste van allemaal

en voor je rond gaat vliegen, probeer eerst nose in vliegen door te hebben

Hooveren gaat op zich redelijk en rondvliegen ook (heb D/R op 50%) ik kan m alleen niet rustig hooverend op de plaats houden, wil continu alle kanten op..:confused:..
Wat is trouwens 'nose in vliegen' ?
Heb me trouwens wel verbaasd over hoeveel lift je verliest in n bocht met dit ding..

Hooveren gaat op zich redelijk en rondvliegen ook (heb D/R op 50%) ik kan m alleen niet rustig hooverend op de plaats houden, wil continu alle kanten op..:confused:..
Wat is trouwens 'nose in vliegen' ?
Heb me trouwens wel verbaasd over hoeveel lift je verliest in n bocht met dit ding..

Wat je hooverprobleem betreft: Dat ie alle kanten uit wil komt gewoon omdat je té hárd probeert om hem op zijn plek te houden. Daardoor overstuur je en wil hij na de "correctie" twee keer zo hard de andere kant uit. Gewoon NIET proberen die heli tegen te houden, maar uitsluitend focussen op de heli zo vlak mogelijk te houden. Dan komt die rustige hoover binnen twee vliegmiddagen vanzelf langzaam de kop om de hoek steken :p

Nose in vliegen betekent dat je hoovert met de neus naar je toe, ofwel je staat aan de voorkant van de heli.

Veel lift verliezen in de bocht betekent dat je te langzaam vliegt. Ietsjes sneller vliegen en iets voorzichtiger "up" geven in de bochten en het zou al een stuk minder moeten zijn.

Groet, Bert

Wat je hooverprobleem betreft: Dat ie alle kanten uit wil komt gewoon omdat je té hárd probeert om hem op zijn plek te houden. Daardoor overstuur je en wil hij na de "correctie" twee keer zo hard de andere kant uit. Gewoon NIET proberen die heli tegen te houden, maar uitsluitend focussen op de heli zo vlak mogelijk te houden. Dan komt die rustige hoover binnen twee vliegmiddagen vanzelf langzaam de kop om de hoek steken :p

Nose in vliegen betekent dat je hoovert met de neus naar je toe, ofwel je staat aan de voorkant van de heli.

Veel lift verliezen in de bocht betekent dat je te langzaam vliegt. Ietsjes sneller vliegen en iets voorzichtiger "up" geven in de bochten en het zou al een stuk minder moeten zijn.

Groet, Bert

Bedankt voor t advies.. Ik vind t echt een heerlijke bezigheid en ga hier zeker mee door..
Nose in gaat in ieder geval goed, vanwege (prof)achtergrond is 3d omgekeerd inzicht niet zo'n probleem.
Sneller vliegen durf ik nog niet aan maar zal de bochten wat flauwer nemen en meer geduld opbrengen om de heli z'n ding te laten doen tijdens hooveren.

Back