Advies gevraagd voor herintredende modelvlieger

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar advies over welk (electro)zweefvliegtuig het meest geschikt is.

Ik heb enkele jaren geleden met succes gevlogen met een Charter en vervolgens met een Little stick (rolroeren).
Door gebrek aan tijd en andere interesses ben ik toen echter gestopt zonder het behalen van mijn brevet :cry:

Nu ben ik echter weer zover dat ik deze fantastische hobby weer wil gaan oppakken. Door omstandigheden gaat mijn voorkeur uit naar een (electro) zweefvliegtuig.
Met wat zoekwerk kwam ik uit op een voor mij interessant toestel, namelijk de Meribel van BMI. Groot nadeel is alleen dat dit toestel geen rolroeren heeft :(
Daarnaast kan ik ook niet goed beoordelen of het toestel gezien mijn eerder ervaringen met modelvliegen niet te "makkelijk" is. (Met als gevolg dat ik er snel op uitgekeken raak).

Daarom dat ik eens ben gaan kijken naar andere zwevers met rolroeren :wink:

Ik kwam al snel uit op een Duitse site die erg mooie toestellen aanbiedt. Nu wil ik alleen niet zo'n modelvlieger zijn die een mooi toestel aanschaft maar vervolgens niet de vaardigheden heeft het veilig te vliegen. (of te leren).

Mijn eerste keuze gaat uit naar de Discus/2500 een toestel met een spanwijdte van 2500cm met rolroeren.

Daarnaast kwam ik op een andere site ook de Last Down XL tegen. Een met spanwijdte 2800 cm en de mogelijkheid aangedreven te worden door een electro motor. (wat een groot voordeel is voor mij).

Nu zullen jullie de vraag wel zien aankomen natuurlijk :)
Welke van deze drie modellen is nou geschikt voor iemand die reeds ervaring heeft met de twee eerder genoemde toestellen? Of heeft iemand ervaring met deze twee zwevers?

Ik hoop dat iemand mij hierin een advies kan geven want ik zie door de bomen het bos niet meer :roll:

Ik heb zelf een meribel 2500

vliegt uitstekend op de standaard motor en 7 cellen 2400 Mah.
Ik vlieg hier "recreatief" mee. dus stel niet erg hoge eisen.

Maar het vliegt gewoon leuk. is wel wat traag, geen rolroeren zoals je aangaf. kan wel lekker langzaam.

Is niet echt moeilijk om mee te vliegen...gezien jouw ervaring weet ik zeker dat je hiermee uit de voeten kan.
Alhoewel een rolroer zwever ook best te doen is.

Johan

De vraag is eigelijk een beetje wat je er mee wilt. Waarschijnlijk is geen van deze zwevers echt moeilijk te vliegen, alhoewel ik niet snel als eerste model voor een schaalzwever zou kiezen omdat deze vaak in prestaties wat achterblijven en moeilijker te vliegen blijken dan ´doel´-zwevers. Het verschil in prijs zal daarentegen aanzienlijk zijn. Vooral als je electro wilt vliegen, nemen de kosten van de aandrijving bij een model met de toename van het vlieggewicht nogal toe.

Kun je een zwever van rond de 2 meter nog redelijk zinvol met een vertraagde speed600 omhoog brengen, daarboven moet je toch al snel aan wat duurdere oplossingen denken.

Om een goede inschatting te krijgen van de presaties van het model kun je het verwachte vlieggewicht eens delen door het totale vleugeloppervlak. Hoe hoger de uitkomst, hoe breder je hem over het algemeen kunt inzetten, maar ook hoe lastiger het zal zijn om op relatief lage hoogte het model in thermiek omhoog te laten gaan en zal het model lastiger/uitdagender zijn.

De vraag is eigenlijk:
- wil je thermiek zweven?
- moet het model snel gaan?
- wat is de beperking in je budget?
- tot welke windkracht wil je kunnen zweven?
- etc.......

Als ik je een tip mag geven en je zoekt een goede thermiek-zwever van uitstekende kwaliteit, welke niet snel vliegt, rolroeren heeft, niet te duur is en kwa motorisering vele mogelijkheden heeft. Kijk eens naar de Silent Dream van FVK. Voor niet al te harde wind een heel goede zwever, zeker voor die prijs.

Maar vraag je ook even af, wil ik wel electrozweven, of wil je electro vliegen? Ik zeg dit naar aanleiding van je opmerking over het vervelen. De uitdaging van het zweven zit in het zweven, niet zo zeer in het model. Zoekt je een uitdagend model, kun je misschien beter denken aan een electro kunstvluchtmodel.

In principe hoef ik niet echt thermiek te zweven. Het model moet bij voorkeur wel redelijk snel gaan, alleen daarbij ook redelijk beheersbaar blijven ;)

Daarnaast moet het model ook op de qua weer wat mindere dagen kunnen vliegen. Ik wil niet beperkt zijn tot de zomer om te kunnen vliegen, maar ook op de wat betere winterse dagen kunnen vliegen.
Met storm hoef ik niet te kunnen vliegen maar het moet niet zo zijn dat wanneer er een redelijke wind staat dat het dan al meteen onmogelijk is te kunnen vliegen.

Je hebt gelijk over het feit dat het bij zwevers om het zweven gaat. Ik heb dan ook naar enkele kunstvluchtmodellen gekeken (zoals de virage van protech), alleen twijfel ik in hoeverre dit niet te hoog is gegrepen.
Is het zo dat een schaalmodel zoals de discus echt moeilijker is te besturen dan een kunstvluchtmodel zoals de virage? En wat zijn precies de nadelen mbt de prestaties?

De reden dat ik niet voor electro vliegen kies is dat de prestaties van electromotoren (en de vliegduur) helaas nog niet toereikend zijn om een toestel met een redelijke spanwijdte te kunnen vliegen. (alle modellen die ik heb gezien hebben een span van < 1.2 m).

Mijn voorkeur gaat echt uit naar een zweefvliegtuig, echter een waar je naast rustig vliegen ook nog een uitdaging in terug kan vinden.
Ik heb alleen geen zin in het aanschaffen van een toestel om vervolgens tot de conclusie te komen dat het te hoog is gegrepen.
Maar jullie zijn van mening dat geen van deze toestellen echt moeilijk zijn te leren vliegen?

Als je een "snel" model zoekt, moet je geen meribel nemen.
de meribel is eerder langzaam.

http://www.protech.be/html/a3.html

heb zelf ook nog de protech focus, zelfde als protech alpha
maar dan met V-staart.
Die vliegt stukken sneller en kan een aardig briesje aan.
vlieg ik op 8 cellen 3000 mah.

Johan

Dan zou ik kiezen voor een mooie zwever/hotliner. Hoe hot je hem maakt hangt af van het gewicht aan accu´s wat je er in stopt.

Hierin is heel erg veel keus. Wordt dus weer even surfen. Zoek maar eens op hotliner of F5B.

Houdt er wel rekening mee dat een lichte aandrijving in een hotliner het model aangenaam te vliegen maakt, maar er komt een moment dat je het ding recht omhoog wilt zien gaan... :yes: .........en dat kost ietwat.

Bovendien zijn er heel goede lichte kunstvlucht oplossingen waar je best lang mee kunt vliegen, ook electro. Berucht is de Holliday, vliegt ook met 4Bft. De Delta400 van RBC is ook een uitstekende keus. Zo is er nog veel meer.

Maar let er vooral op dat je een tijdje niet gevlogen hebt. En zoals je zelf zegt nog niet je brevet gehaald hebt.
Zweven is in de regel toch ietsjes moeilijker dan motor vliegen.
Er zijn best wel wat electro motor trainers tussen de 1 a 1,5 meter met rolroeren. Misschien is dat een betere keuze?
Bij hollein hebben ze een stick met rolroeren, rond de 1,5 meter, vliegt met 10 cellen en speed 700 met vertraging. Misschien een idee?

Zweven is inderdaad lastiger aangezien je bijv. geen mogelijkheid een doorstart te maken bij een verkeerde landing. Daarnaast zijn zwevers ook eerder geneigd te overtrekken. Ik kan me alleen niet voorstellen dat wanneer je rekening met beide zaken houdt, zweven nou echt moeilijk is dan een motorvliegtuig. (afhankelijk van het model natuurlijk ;) )

Je hebt alleen wel gelijk dat ik al een tijd niet heb gevlogen en enkele vaardigheden dus opnieuw moet aanleren. Ik weet alleen van mijzelf dat ik enkele dingen niet opnieuw hoef aan te leren, bijvoorbeeld het "inzicht" in het vliegen. Bij mij zal het alleen gaan om het leren beheersen van het model en bijvoorbeeld niet hoe je goed aanvliegt voor een landing.

Ik denk dat ik wel voor een hotliner/kunstvlucht kies, alleen deze niet te "hot" maak in het begin ;) Die virage van protech lijkt me een interessant model waarmee je zowel redelijk rustig kan vliegen, maar ook zeker uitdagende kunstvluchten mee kan maken.

Wat is trouwens qua vliegeigenschappen het verschil tussen een normale stabilo/richtingsroer en een v-staart? Ik weet dat het laatste sneller is, aangezien je minder vlakken hebt, maar hoe reageert deze met het sturen e.d.?

Je zender dient over een v-tail mix te beschikken.
(uiteraard zijn er ook mechanische oplossingen)

Als alles is afgeregeld, maakt het voor het vliegen niet veel uit.

Omdat de V tail schuin omhoog staat, is er wel minder kans op
landingsschade.

Johan

Ik ben van plan de Eclipse 7 van hitec te gaan halen en deze heeft v-mix :)

Kan jij trouwens met je focus ook op de wat minder mooie dagen nog redelijk vliegen? En wat is je mening over de kwaliteit van het bouw-pakket?
Groot voordeel is in ieder geval de vleugel die uit twee delen bestaat en daardoor makkelijk is te vervoeren ;)

Is eigenlijk geen bouwpakket, meer een assemblage pakket
het samenvoegen van de onderdelen, inbouwen van servo's, ontvanger etc, kan binnen een avondje.

Kwaliteit is zeer goed, heb meer zwevers van protech gezien, alle waren goed gebouwd. Zijn al bespannen.

Focus vliegt tot 3 bft. ( tenminste ik....).

Met genoemde zender kan je zonder problemen een V-tail toestel
besturen.

Johan

Is eigenlijk geen bouwpakket, meer een assemblage pakket
Ja oke, dat is ook wat ik eigenlijk bedoelde. Het zou inderdaad raar zijn het een bouwpakket te noemen :)
Hoe is de kwaliteit/prestatie van de bijgeleverde 600 motor eigenlijk?
Voor de rest lijkt het me inderdaad een goed gebouwd toestel, en zeker handig om op korte termijn op het veld te kunnen staan :)

De zomer is straks al weer voorbij en voor die tijd wil ik toch wel enkele vluchten gemaakt kunnen hebben, vandaar dat ik voor een ARF toestel ga. (Binnenkort ga ik eens op zoek naar een bouwpakket voor mijn volgende toestel. Straks in de winter toch genoeg tijd om te bouwen! ;) )

De bijgeleverde motor van mijn focus was na verloop van enige
tijd versleten,( een jaar geloof ik, veel vliegen)
deze heb vervangen door een graupner speed 600.

Deze houdt het langer vol, mischien ook omdat ik deze beter heb ingelopen, zie de de diverse draadjes hier over inlopen van e-motoren.

http://members.lycos.nl/franshop/tip24.htm

Maar dit is een andere topic

Johan

http://members.lycos.nl/franshop/tip24.htm
Deze link was ik al tegengekomen ;)
Is wel even wennen aan de gedachte je electromotor nat in te laten lopen 8O

Maar je focus had met de standaard bijgeleverde motor dus wel genoeg power om redelijk te klimmen?
En kan je nou met een dergelijk toestel ook in de winter nog aardig wat vlieguurtjes maken? De zomer is straks namelijk alweer voorbij :(

ja, op 8 cellen 2400 Mah nicad doet ie het goed.

En of je in de herfst/winter nog kan vliegen, ligt natuurlijk
aan het weer.

De grens voor mij ligt bij zo'n 3 bft en géén regen.

De temperatuur is onbelangrijk, je kan prima vliegen
op een vorstige dag.

zie topic wintervliegen.

Johan

jinx zei:
Maar je focus had met de standaard bijgeleverde motor dus wel genoeg power om redelijk te klimmen?

Mja, valt mee, maar niet zo snel hoor. De protech modellen (en alle modellen met plastieken romp) zijn wat zwaarder, dus stijgen ze wat trager, zeker als er geen wind is. Als je wat meer power wil, kan je misschien een motor met vertraging overwegen. Kijk eens in de rubriek koopjes, misschien staat er wel een geschikte tussen :wink: :wink: :wink:

Niels

(was objectief hoor, ik ben hier niet commercieel bezig, gewoon een tip moest je overwegen er één aan te schaffen)

@jinx

Kleine waarschuwing:als je van plan bent een Hitec Eclipse 7 aan te schaffen, houd er dan rekening mee dat je hem voor de juiste mode(mode 1 is "gas rechts", mode 2 is "gas links") aanschaft.De zender is misschien mechanisch wel om te bouwen, electronisch echter niet!

nou, soms zitten de trimmers gesoldeerd op het mainboard, dan moet je de printbaan doorsnijden en ook die draden omwisselen.
Dit is nogal fijn en precies werk.

Dit was ook het geval bij mijn sanwa rd6000, de potmeters van
de sticks waren eenvoudig om te wisselen. gewoon het middelste draadje van de potmeters omwisselen, echter de trimmers waren zoals gezegd aan het mainboard vastgesoldeerd.

Dus bij aanschaf van een zender is het beter om gelijk een zender in de juiste mode te kopen.

Johan

Ik ga bij de bestelling natuurlijk wel vermelden dat de zender (in mijn geval) op mode 1 en freq. 35 Mhz geleverd moet worden ;)
In ieder geval bedankt voor de tip Paul !

@ J o h a n het is inderdaad mogelijk om deze aanpassing aan te brengen, nadeel is echter dat je dan wel je recht op eventuele garantie kwijtraakt. :!:
Handiger is dus inderdaad gewoon bij levering de juiste mode te kiezen :)

@ niels polfliet Ik heb op rcgroups.com gelezen dat de prestaties van de standaard motor + prop niet al te goed waren. In ieder geval wordt aangeraden op 8 cellen te vliegen en daarnaast ook een andere prop (10x8) met een speed 600 BB SP met 2,8:1 vertraging.
Ik ga eerst maar eens kijken hoe de Virage met de std motor vliegt, daarna kan ik altijd nog aanpassingen maken om hem sneller te maken. :twisted: :D

Back