Advies gevraagd voor herintredende modelvlieger

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
jinx zei:
een andere prop (10x8) met een speed 600 BB SP met 2,8:1 vertraging.

Welja, die combo (wel met speed 500 sp race motor) bied ik dus in het koopjesforum aan :wink:

Niels

Jinx (hoe heet je eigenlijk?)

Vergis je niet in de moeilijkheidsgraad van het zweven, ik zie zat ervaren motorvliegers die hun handen vol hebben als ze voor de eerste keer een zwevertje moeten vliegen. Andersom is dat overigens bijna niet het geval! Een goede zweefpiloot vliegt zo met een motorkist weg.

Als ik het zo allemaal lees, adviseer ik je gewoon een 2e hands kistje te kopen, die worden er genoeg aangeboden oa op de KNVvL site en zeker in bladen als FMT.
Dan kun je je roestige vingertjes weer oppoetsen en ondertussen beter kijken naar wat je écht wilt hebben.
Ik kan je tientallen links geven van allerlei (veelal Duitse) firma's die bij elkaar honderden modellen aanbieden, idd, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Koop eens wat losse nummers van FMT, MFI of Modell (Aufwind is niet los verkrijgbaar) en ga je verder oriënteren op al dat moois.

Ga eens naar clubs waar ze veel zweven of spendeer een weekend in Calais aan de helling.

De ideale zwever zul je echter niet vinden, want een mooie schaalzwever is niet bijzonder geschikt voor de helling, een snelle minder geschikt om te thermieken, een kleine minder mooi vliegt als een grote....
Vrijwel alle zwevers hebben een "zootje" modellen om per weertype/locatie/gelegenheid een specifiek toestel in te zetten.

Richard, mijn echte naam is Jonathan :)

Ik ben me ervan bewust dat zweefvliegen op enkele terreinen lastiger is te leren dan met een motormodel, desondanks gaat mijn interesse hier toch naar uit. Ik wil namelijk in principe alleen electro vliegen, en daarmee ook redelijke vliegtijden halen. Met deze eisen kom je dan al snel op een zwever uit. (al zijn er ook alternatieven om een motormodel goed uit te rusten met een electromotor, maar dit is stap twee voor mij ;) )

Het lijkt me in ieder geval, zoals enkele ook al hebben aangegeven, onverstandig een schaalmodel aan te schaffen. Daarom overweeg ik een niet al te hotte hotliner aan te schaffen. (kans is groot dat dit de virage van protech wordt).
De standaard motor op dit toestel is eigenlijk te licht en maakt het meer een "warmliner" dan een hotliner ;), waardoor ik denk dat dit toestel met mijn ervaring niet al te hoog gegrepen is, maar corrigeer me alsjeblieft wanneer ik het mis heb!

Jonathan.
Kleine suggestie: als je deze naam in je gebruikersprofiel zet, kan iemand desgewenst je naam zoeken, beter is echter met een (tenminste voor-)naam te ondertekenen, dat kun je ook automatisch laten doen door een "onderschrift" in te vullen in je profiel en dat aanvinken.

De Virage heb ik even bekeken, persoonlijk vind ik 160cm aan de kleine kant, maar ja, ik ben groot gewend.

Het is maar wat je er mee wilt doen, een grotere bak kan meer accu's vervoeren (zonder dat de vleugelbelasting omhoog giert) en in samenwerking met een vertraging tot behoorlijk lange vluchten komen.
Zelf vlieg ik oa met (zo'n typische "floater") de SunWind van CHK en 3100mm. De aandrijving is een Plettenberg 200/25/8 met vertraging 4,4 : 1, Regelaar Kontronic Cybec 50-6-14 GTO, Prop 14 X 9,5, Toerental 4040, Vermogen 10,3 Amp en dat geeft een motorloopduur van 13 minuten op een al wat oudere 8 cellen akku.
OK, het stijgen gaat "bezadigd", typisch een zwever met hulpaandrijving, maar je kunt er meerdere klimvluchten mee maken om aansluiting in de thermiek te zoeken.

Anyway, zoveel modelvliegers, zoveel meningen, succes met je keuze!

Ik kan me voorstellen dat je groter gewend bent. Ik heb net even www.biggs.nl bekeken en wat een gigantische zwevers zeg. 8O Om jaloers op te worden. (kom ik aanzetten met een schamele 1,60m :roll: )

In eerste instantie ga ik niet echt voor thermiek maar meer voor een kunstvluchtmodel. Dit om het vliegen weer goed onder de knie te krijgen.
De reden dat ik voor een relatief kleine vleugel kies is om praktische redenen. > 2m wordt voor mij lastig zo niet onmogelijk om te vervoeren, vandaar.

In ieder geval wil ik jou en alle andere mensen bedanken voor de reacties!

:D Volgens mij komt Richard alleen nog maar beneden met die Sunwind (heel mooie floater volgens mij) als hij door thuis gebeld wordt dat het eten klaar staat :wink: Wat een mooie specificatie -> 13 minuten motorloop in een Sunwind!!!

Stop er voor de aardigheid eens Lipo´s in, wordt nog lichter en kun je ook door de nacht komen. Zweeft ie het hele weekeinde. :wink:

(Deze meligheid is niet cynisch bedoeld, maar om aan te geven dat ik mij kan voorstellen dat je er erg tevreden mee bent)

Eelco.
Het klopt, ik vlieg de Sunwind meestal een uurtje of zo (ik heb er een Sky Melody in zitten!) want dan krijg ik er genoeg van, van dat naar boven staren.
De "experts" die altijd beweerden dat in er in Oss geen thermiek zat (allemaal groen er omheen) heb ik nu wel voldoende gelogenstraft met de SW.
De kist vliegt heerlijk, je kunt er ook nog een loopje mee trekken, maar echt stevig aanduiken houdt hij niet van. De bespanning is na zeer vele uren nog tiptop, het zit er ongelofelijk mooi en strak op en is erg stevig.

Hij is echter niet echt goedkoop en die meneer Krause is een.......van formaat.

Ja, als de akku's slechter worden zal ik dit eens aanpassen aan de stand der techniek, ben benieuwd.

Ik zal er nog wel een plaatje van opzoeken en uploaden

Hier is het plaatje, Joost heeft zojuist nieuwe serverruimte om foto's weg te zetten gecreëerd.

Mooie achtertuin hè ;->>>>>

afb54.jpg

Back