advies gevraagd yamada 91st

Ik heb al enige tijd een week of 6 problemen met deze motor
het is inmidels mijn 2 motor en eigenlijk beide motoren geven de zelfde probleem motor 1 daarvan brak op onverklaarbare wijze een hoek uit de zuiger deze had ik net vervangen inklusief de cilinderbus heeft een aan tal keren gelopen maar kreeg de motor niet goed .
starten geen probleem was eigelijk starten en lopen
optoeren geen probleem tot dat je in de hoever stand kwam dan ging de motor na ongeveer 4 seconden armer lopen na veel afstellen en doen geen resultaat nadat ik de motor op het veld uit gezet had wou ik thuis het membraam vervangen om te kijken of daar het probleem zat ,dit was een week later .Tot mijn verbazing was er toen een hoek uit de zuiger deze lag gewoon compleet in het cater, een stuk van 1 bij 1 cm
Aangezien een nieuwe zuiger met cilinderbus iets van 125 euro kost heb ik via het forum een andere motor gekocht daarvan heb ik gelijk het membraam vervangen maar ook deze motor geeft het zelfde probleem .

Starten en lopen geen punt.
In de hover na een aantal sec te arm terwijl hij in de eerste instantie terijk loopt hij pruttelt dan een rookt goed.
Nieuwe membraam geen resultaat.
-Plug vervangen geen resultaat.
-hopertankje geplaatst geen resultaat (zag enige lucht bellen in de brandstof toevoer)
-Andere clunk met filter geprobeerd geen resultaat.
-Nieuwe slangen geen resultaat.
- Nieuwe one way valve geen resultaat.
Ben nu 2 week verder en geen resultaat met afstellen
Ik ben telkens vanuit de fabrieks instelingen begonnen ,waarvan je dan mag verwachten dat hij terijk loopt maar ook hier loopt hij in de hover te arm .

iemand een idee wat kan ik nog doen ik weet het niet meer

Laatst bewerkt:
Welke plug gebruik je.
Als je de motor niet goed krijgt lijkt de timing niet OK te zijn.
Dit kun je op 2 manieren beinvoeden:
- Plug (kouder of heter)
- Shims plaatsen of verwijderen.

En de timing hangt ook af van de brandstof.
Een OS91 met 15% werkt goed met een standaard instelling en OS#8 plug
Maar dezelfde motor met 30% wil een extra 0.2mm shim en een ENYA#3 plug

Het makkelijkste is om een hetere en koudere plug te kopen en NIETS veranderen qua fabrieksinstelling of fuel.
Welke loopt hij dan het beste op.
DAN pas verder tunen.

Hoi Walter
Ik heb 12,5 % nitro geprobeert Coolpower 15% tornado en nu gebruik ik 20% rapicon
Ik gebruik de standaard plug OS 8 deze wordt ook door ys aangeven.
tevens heb ik een enya 3 geprobeerd.
het rare is gewoon dat de motor super loopt tot het midden aan toe daar boven gaat het mis dus net in de hover stand
Gisteravond heb ik mijn gas curve wat hoger gezet en iets minder pitch zodat hij meer toeren maakt dit ging ook tot de hover stand goed maar daarboven sloeg de motor af van het ene op het andere moment .
De 0.2mm shim zit nog tussen de kop

Jan

Laatst bewerkt:
Probeer eens een os10, deze is een tik kouder dan de 8
Best kans dat daar een deel van je punt ligt

En luchtbellen in je toevoer zijn een big no no
Dat mag gewoon niet...

@ Student waar op bazeer je dat er een koudere plug in moet kun je me dat uitleggen en niet een warmere plug ?
koudere plug geeft een tragere verbranding cq latere verbranding maar hoe weet je dat er een koudere in moet.
luchtbellen probleem is opgelost.

Jan

Laatst bewerkt:
Andere opties:
- Slangen IN de tank vervangen (maar als je boven de helft zit van de tank dan mag dit niet uit maken)
- Clunck kan zich niet in een hokje vast zuigen?
- Alle filters er tussenuit halen om zeker te zijn van geen obstructie
- Tankdruk OK?
- Slang van uitlaat naar tank nog ok?

Dan de afstelling.
Je beschrijft het of de kleine naald te vet staat en grote naald te arm.
Is het een 2 of 3 naalds carb?

Hoi,

ik heb precies hetzelfde probleem met de mijne. De vorige eigenaar had de motor perfect echter toen ik em had heeft ie alleen maar tot halfgas goed gelopen. Ik heb em nu al jaren werkloos stilstaan. ik vrees het ergste als ik er weer mee aan de haal ga.

Bekende en veel voorkomende problemen zijn inderdaad de one way valve en het membraan. verder moet ie het eigenlijk gewoon doen volgens allen die zo'n motor hebben...........

steven

Andere opties:
- Slangen IN de tank vervangen (maar als je boven de helft zit van de tank dan mag dit niet uit maken)
- Clunck kan zich niet in een hokje vast zuigen?
- Alle filters er tussenuit halen om zeker te zijn van geen obstructie
- Tankdruk OK?
- Slang van uitlaat naar tank nog ok?

Dan de afstelling.
Je beschrijft het of de kleine naald te vet staat en grote naald te arm.
Is het een 2 of 3 naalds carb?

clunck is ok kan zich niet vastzuigen
Tank druk loopt via de cater deze geeft druk genoeg is ook in de tank tezien daarom had ik lucht in de leiding dat is opgelost
Druk via de uitlaat geprobeert zelfde resultaat

Het is een 3 naalds carb

@Heimhelicopters
one way valve en het membraan zijn beide vernieuwd.
Maar jij bent er dus ook niet uitgekomen zoals ik het lees.
Vreemd probleem.

Het voorstel van student ga ik uiteraard proberen plug is besteld. mocht dat geen resultaat geven dan haal ik de shim er tussen uit en probeer het opnieuw ik weet het anders ook niet meer

Jan

Hoi Walter het vreemde is dat we woensdag de temp hebben gemeten en de motor was maar 96/98 graden warm dat was na dat ik de gascurve / pitchcurve had aan gepast
zodat de motor meer toeren kon maken dat was geen probleem maar toen sloeg hij in het midden/ hover stand ineens af zonder dat hij te arm of te rijk ging lopen gewoon ineens uit.
maar zal je manuel te hand nemen.

Jan

Waarom een koudere plug..

Je hebt kleine nitromotoren en grote
Ergens zou het logisch zijn als ze niet allemaal dezelfde plug zouden gebruiken

Een klein blok heeft weinig materiaal in zich, is snel zijn warmte kwijt.
Hierdoor kan de plug net ff zijn warmte verliezen, waardoor de motor slecht loopt.

Installeer je een warmere plug, zou de motor beter gaan lopen.

Een groot blok, bv een .90 oid, heeft veel materiaal, houdt dus intern ff langer zijn warmte vast, waardoor een warme plug te warm kan blijken.
Een koudere plug kan dan uitkomst bieden.

Naast de warmte in het blok, kun je dus ook de timing met de plug aanpassen, maar das weer een andere uitdaging..

Is allemaal logich wat je zegt ben het met je eens ga het ook proberen hoor.
maar er is niet veel logich aan deze motor zolangzamer hand.
Os 8 wordt voor geschreven, motor wordt maar 96/98 graden dus niet te heet.
Ik gebruik 20 % nitro volgen boekje is hij voor 15 a 30 % gemaakt ik weet alleen niet of er standaard een shim in zit of dat die later geplaatst is om met hogere nitro gehalte te draaien daarmee verander je de timing ook.

Jan

Hoi Jan,
Ik heb ook twee ys91st motoren en deze werken zonder problemen.
Als er flinke druk in de tank is, en dat is er, dan werk de one way valve.
Als het membraam stuk is dan gaat de motor zeer snel heel arm lopen.
Als de motor arm gaat lopen dan maakt de ys een hoop herrie.
Dit alles is niet aan de orde dus zit het probleem ergens anders.

Advies: gebruik een enya 3 plug en gooi die OS8 in de prullebak.
gebruik bij de enya 3 geen 2volt loodaccu hier kan de enya niet tegen.
hou de compressie standaard.

Het probleem denk ik is dat je je vergist met de twee naalden.
De korte naald is de hoofdsproeier (main needle)
De lange naald is de middensproeier.
Mijn naald afstelling is dat bijde naalden 0,8 slag zijn uitgedraaid (dus minder dan 1 slag).
Ik vlieg met 15% nitro, jij op 20% dus zet bijde naalden 1 slag open.
Bij het afstellen van de motor moet de toerenregelaar (governer) uit staan.
Op de zijkant van de carb staan drie strepen. een met L (low) een met H (high) en een op 40% gasopening.
Op deze markering werkt alleen de midden naald, de main needle is volledig afgesloten en heeft dus 0,0 invloed. Ga hooveren op deze markering en je kan het midden gebied goed afstellen.

Gr Frans.

Hoi vandaag even weer getest helaas zonder resultaat
De gloeiplugen zijn niet gekomen dus niet kunnen proberen.
wat heb ik wel getest
Ben begonnen met het inregelen op 40% zoals Frans laurijsen adviseerde
met succes geen probleem motor liep redelijk goed. hoveren lukte redelijk met zo`n laag toerental toen mijn gas curve aangepast zodat ik meer toeren op de kop kreeg
en gelijk was het weer mis eerst te rijk dus armer gesteld daarna weer te arm na een aantal seconden
ik wacht nu even tot ik de gloeipluggen heb OS10 en gelijk op advies van Frans enya 3 besteld
@ Frans nee ik haal niet de naalden door elkaar dat had ik wel door je moet er inderdaad wel op letten en ik gebruik geen governer.

Jan

Hoi Jan,
Jou een na laatste regel had ik niet goed gelezen.
Als de motor al arm loop met fabrieks afstelling, dan is mijn eerste reactie, er zit vuil in de carb of bij de naalden. Maar ik denk dat je dit ook al heb gecontrolleerd. Als je de barrel (gasschuif) eruit trekt zie je meerdere kanalen ook hier kan eventueel vuil zitten. Kijk uit met deze er terug instoppen, er zit nl een dunne silicone ring die gemakkelijk stuk gesnede kan worden door de inlaatopening. Of is deze al stuk?

Succes
Frans.

Even een domme vraag denk ik, heb je een gesloten tank of er een ontluchting op de tank
Ik vlieg met de kasama srimok deze heeft een ontluchting op de tank is dat puur voor het bij tanken, of moet die open zijn als je vliegt om overdruk uit de tank te laten.
hij bouwd behoorlijk veel druk op.
Als je druk via de uuitlaat hebt is de tank gesloten maar dan kan de eventuele overdruk via de uitlaat weg
Ik krijg nu druk uit de cater volgens mij is dit veel meer druk en eventuele overdruk gaat niet weg.
of is dit onzinnige gedacht.
de barrel (gasschuif) gecontroleert rubber ring is goed.

Jan

Laatst bewerkt:
Ik heb een gesloten tank, de tank komt bol te staan en is niet in te drukken. Ik moet zelfs de frame platen rond schuren anders slijt het frame in de tank wand. In de slang die naar de motor gaat heb ik een T-stuk (met filter), als ik tank dan haal ik de slang van de tank af voor de ontluchting (deze zal bij andere motoren naar de uitlaat gaan). Na het tanken doe ik een afsluit nippel op de slang en plaats ik de ontluchting slang weer op de tank.
Na het vliegen trek ik de ontluchting slang weer van de tank (om de overdruk te laten ontsnappen), want als ik dit niet doe en weer ga tanken dan spuit alles uit de slang.

Gr Frans.

Vandaag maar weer eens getest
ik moet zeggen de motor liep stukken beter maar helaas niet goed.
Op 40%de midden naald afgesteld en draaid dan goed, iets meer toeren laten lopen en het boven gebiet afstellen
dit heb ik redelijk goed gekregen dit bij ongeveer 70% gas . Maar dan loopt hij net onder de 40% weer te rijk en er net boven te arm, stationeer loop hij dan na een paar minuten te arm
Geef ik hem in het midden iets minder 1a2 tandjes loopt tie weer te arm
stationeer iets meer wil de motor niet blijven lopen
bij een pitch punch gaat de motor 4 takken
ik kom in de buurt maar net niet goed en geeft zeker geen betrouwbaar gevoel zo.
plug heb ik nu een enya 3 geprobeerd

Het is gewoon niet constand wat tie doet of constand rijk of constand te arm het is van beide wat
ik weet het niet meer.
Jan

Laatst bewerkt:
Back