advies gevraagd yamada 91st

Staat je mengselschroef wel goed?

Normaal heb je midden en hoge naald
En ergens nog een schroef achtig geval om het totale mengsel te beinvloeden

Jouw symptomen wijzen hier wel een beetje naar...
Lees de gids van walter nog ff door, te vinden op de site van jupiter

Jan,

ik ben vrijdagavond , geïnspireerd door dit topic, maar weer eens met mijn YS aan de gang gegaan. Ik heb em in een voor jou welbekende chinees zitten. dat paste al voor geen meter en ik heb het frame destijds moeten aanpassen.

IM2009dec04.JPG

Maar voor nu zal ik mijn huidige bevindingen hier delen. Ik heb enkel even in de tuin er een tank aan besteed en heb dus niet anders dan de stationair sproeier en de hover sproeier bediend. Ik heb Optifuel 20% (nitro) in de tank gegooid. Hoofd en hover sproeier stonden nog een 1,5 slagen open. Plug = OS8. De motor had zeker al een jaar niet meer gelopen. Misschien wel 2 jaar niet. Ik had verwacht dat het ellende zou worden maar het viel alleszins mee. De motor starte vrij snel nadat er wat druk in de tank kwam en bleef lopen. Wat me even opvalt in jou verhaal is het dan weer arm en dan weer rijk lopen. Ik had de stationair sproeier ruim 2 slagen open wat dus eigenlijk erg veel is. Na wat gespeel en geprobeer met de sproeiers kom ik tot de slotsom dat de hoversproeier op 1,25 slag open moet en de stationair sproeier op zo'n 1,5. Fijn afstemming moet nog maar voor nu toert ie goed op en blijft hij een constante rookpluim geven bij hover. Ik weet niet waar de motor van de stationair sproeier overgaat op de hover sproeier, maar ik denk dat dat vlak onder de 40% is. Toen ik de stationair sproeier nog veel te rijk had staan was ie moeilijk op te toeren en kreeg je veel rook , maar zogauw ik tegen de 40% aanstuurde "pakte" de motor opeens flink op. In deze setting wilde de motor ook afslaan bij het langzaam gasgeven vanaf stationair. Daarna heb ik de stationair sproeier (omdat de handleiding aangeeft dat dat een stuk minder zou moeten zijn) flink geknepen en dat scheelde een stuk.
Eigenlijk bied mijn tuin niet genoeg mogelijkheden om het goed te doen. Kortstondig naar volgas lukt me met de 10cc motoren nog wel maar niet met deze YS.
Wat me ook opviel , maar dat ligt misschien aan de stille demper, is dat het in de hover slecht tot niet hoorbaar is of de motor rijk of arm draait. Ik kan het eigenlijk enkel aan de rookpluim waarnemen.
Ik heb daarna nog even omdat ik daar nieuwsgierig naar was mijn eigenbrouwsel brandstof geprobeerd. 15% dikke polyglycol met 85% methanol. Ik had een warmloper verwacht maar hij bleef heerlijk roken bij hover. Wel moest de naald nog een kwartslag dicht voor deze peut.
Oja, en het schijnt verstandig te zijn dat je de motor als laatste nog even "droogdraait" met de startmotor voordat je em wegzet.

Nog even dit: In het verleden heb ik ook het membraam verwijderd om het schoon te maken. Onnodig bleek later maar wel weer veel van geleerd. Ik was eigenwijs genoeg om wel aan de stelschroef te draaien. Na dien was het 1 dikke sopzooi. In principe moet de stelschroef vlak met het zwarte huis zijn maar dan was het membraan gewoon open en liep de brandstof door de tankdruk zo de carburateur in en kwam het via de venturi zo naar buiten. Ik heb de schroef toen zo afgesteld dat het membraan net niet volledig sluit. Dat werkt op dit moment goed en ik zal het melden als het later blijkt anders te moeten zijn. Er lekt nu geen brandstof als de carburateur op stationair staat.

Zo, een heel verhaal . goed voor 3x leesplezier! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Met een beetje geluk probeer ik zondag de volgasnaald erbij goed te krijgen. Waarna bericht.

Steven.

A die chinees ja daar voor heb ik nog in onderdelen liggen,heb je er belang bij ?

Helaas moet ik eerst op brandstof wachten heb er 4 liter door gejaagd en nog geen meter echt gevlogen maar zoals al geschreven er zit nu verbetering in
Ik hoop woensdag weer verder te kunnen.

Jan

Ik heb lange tijd met deze motoren gevlogen voordat ik op elektro ben overgestapt. Het zijn goede motoren en in het begin op CP12,5% en later op CP 30% gedraaid. Ging altijd goed, wat deze motoren niet fijn vinden is after run olie. Heb je dat wel eens gebruikt? Zo ja dan de motor/carburateur uit elkaar halen en alle kanalen schoon blazen.
Zit er niet toevallig een brandstof filter dicht? En heb je de lengte van de slang naar de one way valve wel goed? Ik gebruikte trouwens gewoon een OS 8.
De mid sproeier werkt touwens verder dan het midden gebied dus deze niet te arm, als je de fabrieks instellingen gebruikt moet hij het gewoon goed doen.
Hopelijk kan je er wat mee.

Gr. Ronald

Hoi Ronald
valve zit op 10cm van cater
filters zijn nieuw
valve is ook nieuw
Afterrun gebruik ik niet
cp12,5 geprobeerd
Os8 enya 3 geprobeerd
brandstof op dit moment 20% rapicon
Druk in tank is goed
carburateur is doorgeblazen.

Jan

Vandaag weer gevlogen en ik moet zeggen de motor loopt nu gewoon goed
ben terug gegaan naar rapicon 15% nitro en een enya 3 plug
eindelijk zover dat ik de heli verder kan afstellen.

Jan

Back