Advies gevraagd, zendbereik 5.8Ghz @ 25mW

Hallo,

Ik plan wat te gaan experimenteren met FPV en luchtfotografie.
Mijn geplande setup is een beweegbare camera op een heli of multirotor die de opnames maakt een een 2e FPV camera die mee beweegt op dezelfde gimbal gestuurd door een 2e persoon met aparte zender.

Op deze manier zouden we perfect gecoördineerde beelden moeten kunnen maken.

Nu is de zendlimiet voor 5.8Ghz in Belgie 25mW.
Welke range kan ik hiermee verwachten en waar kan ik op letten om het beste resultaat uit dit vermogen te halen?

Alvast bedankt!

Hoe lossen professionelen dit op?
Bestaat er een soort vergunning om een hoger zendvermogen te gebruiken of wordt dit gewoon door de vingers gezien?

Je moet een HAM/Amateur licentie halen om grotere vermogens te mogen gebruiken.

volgens mij mag je op de 5.8G tot 100 mw
Neem dan wel een goede zender van immersionRC
Die haalt wel zowiezo wel 500m+ zonder storing te veroorzaken.

succes

Je moet een HAM/Amateur licentie halen om grotere vermogens te mogen gebruiken.

volgens mij mag je op de 5.8G tot 100 mw
Neem dan wel een goede zender van immersionRC
Die haalt wel zowiezo wel 500m+ zonder storing te veroorzaken.

succes

100mW met of zonder licentie?

Nog wat opgzocht, zonder vergunning toch echt maximum 25mW.
Enige mogelijkheid om verbetering te brengen is een tracking antenna waar ik tot nu toe nog niet veel van snap. Ik begrijp het principe wel maar vind weinig kant en klare oplossingen.

Een zendamateurvergunning bekomen zal ook wel niet zo eenvoudig zijn vrees ik en kost je jaarlijks geld om ze te behouden.

Dan zitten we nog met het wildvliegprobleem, eigenlijk mag je helemaal niet vliegen buiten een erkend modelbouwterrein...

Dit hele zaakje lijkt juridisch zeer moeilijk rond te krijgen, vraag mij af of al die commerciële aanbieder van RC luchtfotografie wel legaal bezig zijn.

Zeer leuk plan, maar leer eerst lopen voordat je gaat rennen. Het lijkt erop dat je veel te veel meteen wilt. Begin met het bouwen van een simpele quadcopter met multiwii of kk. Leer hier goed mee vliegen. Dan een simpele easystar met fpv setupje voor het fpv vliegen onder de knie te krijgen en dan dit alles combineren in een grote okto of hexa copter met alle toeters en bellen. Begin je meteen met alles aan te schaffen en je crasht (en geloof me dit ga je hoe dan ook doen) kost je dat een hele berg met duiten. Dus neem even een stapje terug en begin onderaan de trap.

mvg Hugo Janse

Mwah, TS heeft het niet over FPV vliegen, maar het besturen van de gimball met opnamecamera en FPV-camera door een 2e persoon met aparte zender.

Als TS al ervaring heeft met heli of multirotor zal dat niet zo'n probleem moeten zijn.

Een 25mW zender op 5.8GHz met een nette 18 of 21dBi antenne en een antenne tracker is toch goed voor zeker 1km of meer bereik. Dan moet je wel een EzAntennaTracker nemen en geen EagleTree want die wijst alleen af en toe in de goede richting en dan heb je dus nog geen beeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Vliegen is het minste van mijn zorgen, ik ben al 6j bezig met 3D vliegen dus die quadcopter zal wel lukken :D

Sander, ik ben eens op je website aan het zoeken geweest maar ik kan er niet helemaal aan uit wat ik allemaal nodig heb om een eenvoudige setup moet video downlink en antenna tracker te bouwen.
Kan je mij wat voorbeelden geven?

Vliegen is het minste van mijn zorgen, ik ben al 6j bezig met 3D vliegen dus die quadcopter zal wel lukken :D

Sander, ik ben eens op je website aan het zoeken geweest maar ik kan er niet helemaal aan uit wat ik allemaal nodig heb om een eenvoudige setup moet video downlink en antenna tracker te bouwen.
Kan je mij wat voorbeelden geven?

Voor de EzAntennaTracker is minimaal benodigd de EzAntennaTracker zelf, een TinyTelemetry in het model en uiteraard een pan/tilt mount voor de antenna. In de handleiding schrijven wij de ServoCity pan/tilt mounts voor omdat die prettig werken en robuust zijn. Hieronder een voorbeeld (DDT500 en SPG785).

DDT500_on_SPG785.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Back