Advies gevraagd

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Maestro NL, 29 dec 2021.

  1. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Hallo allemaal,

    Ik ben al jaren bezig met vliegtuigen en drones echter zijn RC auto's iets waar ik me nooit mee bezig heb gehouden.
    Nu wil mijn zoon (15) een rc auto. Ik ben zelf wel dat ik iets goeds wil kopen, echter weet ik niet of hij dit iets gaat vinden of dat dit een bevlieging is.
    Nu heb ik al wat threads gelezen en ik denk dat ik een schaal 1/10 zou zoeken en iets brushless. Mijn gevoel gaat uit naar lipo's(daar heb ik al laders voor).

    Ik ben nu naar een absima abd 1.4bl aan het kijken( 300 euro bij verschillende shops), die lijkt aan de wensen te voldoen echter moet ik daar dan nog een lipo bij zoeken(+ 35 euro)
    Ik kom ook de DBX-10 1/10 4WD BL tegen. Dit lijkt mij een bijna identiek product met een lipo meegeleverd en dan ongeveer 100 euro goedkoper. via https://www.rovansports.nl/nl/dbx-10-110-4wd-bl-rtr-rc-desert-buggy-v3.html
    Op MP zie ik nu https://www.marktplaats.nl/v/hobby-...y-1-10-brushless-80a-stalen-tandwielen-2-4ghz

    Met een budget van 325.
    Lijken deze opties een goede start?
    Of eerst brushed beginnen, iets goedkoper en dan door ontwikkelen als hij het leuk vind?
    Nimh vs Lipo ?
    Lijkt met jullie ervaring die van MP wat? is die zender in orde? met 2 lipos lijkt mij een goede deal als ik al de verbeteringen zie..

    Of is er een alternatief?

    Ik zie jullie reacties met interesse tegemoet.

    Bij voorbaat super bedankt!!
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Die Absima op MP lijkt mij niet echte het meest ideale model om naar brushless om te bouwen, lijkt nogal toy-grade...

    Die Rovan is ook nogal 'chinees', flashy schokdempers en oranje alu, maar komt mij nogal 'flimsy' over

    Heb je een modelshop in de buurt? Kijk ook vooral eens naar een bekend merk waar je onderdelen voor kunt krijgen.
    Ikzelf zou nogal snel een Traxxas Stampede / Rustler / Bandit aanraden, gewoon vanwege robuuste bouwkwaliteit, en zeer courant i.v.m. onderdelen of support...

    Wat niet wil zeggen dat je met de zelf aangehaalde modellen geen plezier zal beleven.

    Heeft je zoon reeds ervaring met RC's (uit de speelgoedwinkel) ?
     
    Maestro NL vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Persoonlijk heb ik altijd de neiging om een 2dehands model voor te stellen dat niet te oud is, maar oud genoeg om tegen fel verminderde prijs verkocht te worden. Zelf geen traxxas fan, maar een rustler of zo zie je wel vaker 2dehands passeren. Als starter lijken me de erg op elkaar gelijkende merken zoals himoto, maverick enz prima. Al moet je rekening houden met een upgrade na relatief korte tijd, want top zijn ze ook niet.
    Hij is 15 jaar? Dan mag het al wat meer zijn vind ik ook wel, kan samenhangen met feit of het een bevlieging is of niet.
    Mijn zoontje is nu 12 en rijdt al een jaar of 5 denk ik met een 4x4 buggy 1/8. Begonnen op 2S, maar kan heel goed weg al een tijd met 4S. We hebben samen verschillende auto's, en hij amuseert zich wel met verschillende types. Shortcourse 2WD 1/10 ook erg gesmaakt wat recenter omdat het rijdt als een veertje, mooi jumpt, de looks enz.
    Heb een aantal auto's mee helpen kopen voor kinderen van collega's enz. Eens babbeltje doen, iets laten proberen, wat googlen... om een idee te hebben wat ze zelf tofst vinden. Voor sommige is dat snelheid, looks, realisme, ... Dat maakt veel verschil.
    Gezien je zelf wel wat ervaring hebt met lipo's, zou ik ik zeker voor lipo gaan. Brushless is voor pakweg 1/10 auto's niet meer zo duur. Blijkt het toch een bevlieging, dan is er nog waarde genoeg om terug te verkopen eventueel..
    Als je er helemaal zin in hebt: koop een nitro 1/8 buggy of dergelijke. Het is niet zo moeilijk en duur om naar brushless om te bouwen. Nitro's zijn veel minder populair geworden waardoor je wel eens moie deals kunt maken. Maar je moet er wel zin in hebben om de ombouw te doen.
    Van de vermelde zou ik de Rovan kiezen als het echt niet anders kon, maar liever geen van beide.
    Succes en laat weten hoe het gaat!
     
    Maestro NL vindt dit leuk.
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Maestro NL vindt dit leuk.
  5. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Bedankt voor jullie reacties!

    Mijn zoon heeft wel wat ervaring met soort van drift auto's zoals je die bij intertoys koopt, dat vond ie wel leuk in de woonkamer maar ik denk niet snel genoeg dus een beetje saai.

    Blijf het lastig vinden met zo veel keuze. de WLToys had ik eigenlijk nooit naar gekeken daar dit me niet echt een platform lijkt waarop je kunt uitbouwen.
    Als ik dan youtube videos ga kijken zijn er wel heel veel mensen enthousiast over en lijkt ie best rap en is dit wellicht een goede test auto om te kijken of het een bevlieging is of meer, bij banggood voor 95 euro met 3 accu's met een week geleverd. kun je haast niet voor tobben.

    Neemt niet weg dat ik dan nog steeds aan het kijken ben naar de volgende stap, in een andere thread onder electro auto's wordt aangeraden weg te blijven bij traxxas, in een andere thread kwam die absima omhoog waarbij dat me ook wel een platform lijkt waar je wat onderdelen kunt vervangen en upgraden.
    Zelfde zie je ongeveer bij drones, je kunt een goedkoop instap model kopen en onderdeel voor onderdeel vervangen.. zo leer je ook nog eens alle ins en outs, dat trekt mij ook wel.

    De absima van MP was al omgebouwd naar brushless met 2 lipo's en wat andere aanpassingen, die heb ik een berichtje gestuurd, eens kijken of dat wat wordt.

    Mochten jullie nog adviezen tips trucs of alternatieven hebben dan hoor ik het graag!!
     

Deel Deze Pagina