advies gevraags voor robbe najade

• Topicstarter Topicstarter gertjan vd berg
  • Startdatum Startdatum
G

gertjan vd berg

Guest
hallo ik ben in het bezit van een robbe najade er zat een robbe starkraft watergekoelde regelaar in en ik vaarde op 2 keer 6 volt elke keer vloog de zekering tussen de accu en de regelaar er uit bleek dus sluiting in de regelaar te zitten zwaardere zekering erin en weg was die pech

nu wil ik wat meer snelheid en ben aan het kijken wat ik wil kom zelf uit de rc brandstof auto kant vandaan en weet nog niet zoveel van electro boten

ik heb zitten kijken ik denk dat ik ga voor de navy control 540 r alleen die is niet watergekoeld toch ?of een robbe nay 570 die is wel watergekoeld en goedkoper
en in combinatie met 2 accupacks van 9.6 vollt dus 19.2 vollt de moter is de staandaard moter en is water gekoeld
is het niet erg dat de regelaar dan niet watergekoeld is ?

en ik lees hier weleens dat er mensen op 20 tot 30 cellen varen kunnen die motertjes dat dan wel aan ?

is er hier iemand die mij wat advies wil geven

mvgr gertjan

ik heb zitten kijken ik denk dat ik ga voor de navy control 540 r alleen die is niet watergekoeld toch ?of een robbe nay 570 die is wel watergekoeld en goedkoper
en in combinatie met 2 accupacks van 9.6 vollt dus 19.2 vollt de moter is de staandaard moter en is water gekoeld
is het niet erg dat de regelaar dan niet watergekoeld is ?

en ik lees hier weleens dat er mensen op 20 tot 30 cellen varen kunnen die motertjes dat dan wel aan ?

hallo,

de robbe 570 navy is een erg leuke en betrouwbare regelaar voor in een boot. Die kan ik je zeker aanraden

Let er op dat mensen die 20 of 30 cellen gebruiken niet varen met de standaard motoren. Deze motoren zijn groter, sterker en duurder.
Je kan niet zomaar een willekeurig aantal cellen aan een motor gaan hangen. waarschijnlijk zit er in je boot een type 500 motor. Deze motor heeft een limiet kwa voltage. kom je daarboven dan zal je motor (erg) warm worden en snel kapot gaan.
Dus als je meer cellen in je boot wil, dan zul je een andere motor moeten kopen.

Ik zal eens de boot kwa afmetingen opzoeken en kijken wat leuke opties zijn voor de motorisering

Als je motor watergekoeld is, kan je vanaf je motor de waterkoeling doorlinken naar je regelaar en dan de boot weer uit. Zo kan je beide componenten koelen met een waterinlaat.

grtz jurriaan

de robbe najade vaart standaard met een speed 700.
deze motoren werken in de powerboats optimaal met 14 cellen . en voor de iets langzamere scheepen zullen ze goed draaien op 2 keer 6 cellen in serie dus 12cellen totaal.

mocht je de boot verder willen "opvoeren" dan kan je beginnen met andere schroefjes.
en een stap duurder is andere motoren en accu's
een ultra920-8m is een leuke borstel motor voor deze boot maar helaas niet meer in de handel bij graupner.
misschien dat er nog winkels zijn die ze hebben liggen en anders vind je ze meestal wel op de duitse ebay.

nog een stap verder is borstelloos.
een goedkope optie is een inline 600m 12V op 10 cellen met een dikke 100Aregellaar
z'n setje kost wat maar dan heb je ook wel wat.

bij verdere vragen horen we het graag.

greetz jaimy

1) het feit dat je zekering eruit vloog heeft alleen te maken met de stroom die je trok. Waarschijnlijk gewoon te veel voor die zekering en waarschijnlijk niets te maken met een kortsluiting (anders zou elke andere zekering ook kapot gaan)
Dewelke was dit?

2) de motor die standaard bij een najade zit is een 710/12 en die kan volgens Robbe tot 12 cellen aan. Met je 2x 9.6V ga je wellicht snel maar niet erg lang. Ik denk dat je de motor gaat roosteren en stuk maken. Waterkoeling kan helpen, toch zijn er limieten en ik schat dat dit niet gaat lukken voor lang.

3) Hoeveel stroom en spanning een regelaar kan hebben heeft niets direect te maken met of ie watergekoeld is of niet. Oke... veel van de krachtige regelaars zijn gekoeld en je kan er de grenzen mee verleggen maar het zijn de specifieke componenten die het gaan bepalen.
Vb, ik heb ettelijke Robbe u120 regelaars met waterkoeling, max 25A. Ik heb ook een brusless regelaar max 70A - zonder waterkoeling...

4) dit is een jacht, geen speedboot. Er zijn grenzen aan de stabiliteit van deze romp. Ik ben zelf een Najade aan het bouwen en wat ik op het internet gelezen heb ik dat de normale motor echt al ok is voor deze boot en men raad niets echt sneller aan.
Het maximum dat ik al gelezen heb zijn 12 cellen.

In mijn Najade zit een conrad regelaar met waterkoeling die ik gewoon in het koelwater circuit van de motor heb genomen. Dit moest niet maar ik vind het beter voor de regelaar.

dus... mijn raad is, wil je ECHT snel, koop een speedboot. wil je de Najade wat oppeppen, max 12 cellen en koop een regelaar die meer dan 12V aankan (heb je direct ook een afzonderlijk accupakket nodig)

Patrick

volgens de robbe site hebben ze een 700 motor.
maar nu ik er over na denk heeft robbe alleen de 710 motor.

als je de najade leuk wilt hebben varen kan je max tot een graupner speed 700 bb turbo neodym gaan op 12 cellen .
dan vaart het nog goed en leuk.

daarna zal er teveel tork in zitten waardoor de boot voor geen meter meer vaart.

inderdaad wat patrick(perk) zegt als je echt snel wilt koop een powerboat.

greetz jaimy..

ok ben al wat wijzer geworden en waarom worden er in de boten geen auto motoren gebruikt die lopen toch ook verschrikkelijk snel
is dat omdat ze niet zo veel kracht leveren ofzo ?

zag dat een 11 t motor voor een auto 40000 toeren loopt zou zoiets niet in een boot kunnen ?
het is alleen maar een vraag ik zou graag wat meer willen weten

dus jullie adviseren dus de robbe navy 570 regelaar en eventueel 14 cellen 2 packs van 8.4 volt
zijn er hier mensen die ook met de najade varen en hoe zit het bij jullie kwa snelheid motor schroef en vaartijd

mvgr gertjan

hey,
Die 11t moter kan je in een boot gebruiken maar is veel te licht voor in de najade, is mss beter geschikt voor een hydro 1 rigger.

Groetjes, Sam

een speed 820 met 20 cellen doet het zelfde als een speed 700bb turbo op 14 cellen,

met een 820 heb je misschien meer kracht maar die verlies je weer doordat je meer cellen moet mee sleuren.

540 auto motortjes zijn leuk voor bootjes tot 55 cm
en dan moeten de bootjes wel licht lopend zijn.

greetz jaimy

Back