Advies gezocht, welke sleper, maar geen box romp

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door hoeby, 3 apr 2020.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    De laatste tijd al wat rond aan het neuzen, om een nieuw model te gaan bouwen. Maar kom niet tot een keuze of een richting, er is teveel waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Waar ben ik een beetje naar op zoek:
    - lengte romp 150 tot max 180cm, ivm vervoer.
    - spanwijdte, deze staat vrij mits de vleugel gedeeld kan worden.
    - geen vierkante rompen zoals paf-trainer, richting schaal heeft de voorkeur.
    - geen biglift
    - volledig houtbouw (op motor- / cockpit-kap na)

    Verder sta ik open voor idee├źn.
    Een emhw bellanca xs kwam al voorbij, maar vind de bouwdoos te prijzig. Zoek eigenlijk alleen een tekening en opties om de motor- / cockpit-kap te kunnen kopen.

    Hebben jullie adviezen en tips?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.399
    Locatie:
    Velserbroek
    Calmatow? zie foamtoair.com

    Bellanca XS is een fijne kist, maar relatief langzaam, kist heeft veel eigen weerstand.
    Slepen van zwaardere en snelle zwevers gaat daardoor lastiger ookal zit er genoeg power in de XS op aan zijn prop omhoog te kunnen, het gaat gewoon niet snel..

    Beetje kiezen tussen vorm of functie
     
  3. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    meer dan je kunt gebruiken;).


    Wat ik mis in je opsomming is hoe je hem wilt gaan aandrijven. Elektro of brandstof? En heb je iets op de plank liggen, of staat de hele aandrijving nog open?
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Was nog vergeten te onderbouwen waarom niet een model wat puur voor slepen ontworpen is: bij ons op de club zijn niet veel zwevers die gesleept moeten worden. Het model zal dan bijvoorbeeld voor 80 of 90 procent voor normaal vliegen en de overige percentage voor slepen. Daarom wil het oog ook iets en dat mis ik bij die box rompen.

    De calmatow lijkt veel ook een big lift kwam vormgeving. De romp lijkt minder dik dan de big lift, maar het idee is gelijkwaardig. Dat is niet het type model waar ik naar op zoek ben.

    De aandrijving heb ik niet liggen. Het wordt wel een benzine motor, die keuze staat wel al. Het aantal cc's is beetje afhankelijk waar de keuze uiteindelijk op valt
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  5. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    En het is wel de bedoeling om hem zelf te bouwen?
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Ja dat is wel de bedoeling.
    Liefst zoek ik daarom een tekening van een bestaand model, waar dan ook motor-/cockpit -kap voor te krijgen zijn.

    Met hout knutselen is geen probleem en een glasmatje aanbrengen ook niet. Maar een hele mal maken voor de kappen, daar wil ik liever iet aan beginnen
     
  7. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    bdoets en jve vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.457
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Kitfox s5 tot s7
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    @flymax,
    Is dat het enige modem dat voldoet aan de wensen? Of heb je nog meerdere modellen in gedachten? Het voorgestelde model lijkt op een sproeivliegtuig. Het zal aan mijn smaak liggen, maar mooi vind ik ze niet.

    @serge pot,
    De S7 is die jij gebouwd hebt?
    De s5 moet ik nog Google.
    Maar kitmanufacture.com heeft een rare website. Kan de modellen niet bekijken. Als je naar shop ga, wordt er om een wachtwoord gevraagd
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik wou een piper Pawnee voorstellen (als ik ooit aan een sleepkist ga moet het zoiets worden :). Maar als je sproeivliegtuigen niet mooi vindt zal die ook afvallen vrees ik.

    Je zou kunnen kijken of er van een Jodel (dr100?) geschikte tekeningen zijn. Komt dat meer in de richting?
     
  11. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Wat het -voor mij althans- lastig maakt is dat ik moeilijk kan inschatten wat jij zoekt. En dan is het ook zoeken naar een kit met kappen of een vliegtuig waarvan de kap en de neus eenvoudig zijn

    Qua ARF zou ik het wel weten:

    de Maule van Bruckmann. Daar wordt in het echt ook mee gesleept en ik vind het wel een hele mooie kist.
    https://www.google.com/search?q=bru...g&biw=1080&bih=701&dpr=2#imgrc=ndE1OFc9wnI8pM
     
    jve vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.694
    Locatie:
    Hillegom
    De Bidule is een bewezen goed sleepmodel. Maar alleen ARF, geen kit. Hij is er ook nog 2 maatjes groter, maar dan wordt transport een probleem.

    Voor de volledigheid vermeld ik ook nog de Eco Boomster die ik zelf heb gebouwd. Uit je eerdere posts proef ik dat deze niet helemaal het uiterlijk heeft dat je zoekt, en hij is ontworpen voor elektro (al zal een brandstof motor er ook wel op te maken zijn), maar ik ben er erg blij mee. Ding sleept als een tiet en vliegt prettig.
     
    jve vindt dit leuk.
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Op de achtergrond ben ik nog aan het mailen geweest met een ervaren sleep-piloot.

    Daarbij kwam het advies om duidelijke keuze te maken. Of een sleepkist of meer schaalmodel, met name omdat ik voor houtbouw wil gaan. Het wil niet zeggen dat een schaalmodel in houtbouw niet kan voldoen, maar zo een model is gewoon minder geschikt en kan op termijn mogelijk niet overweg met de krachten die ontstaan bij een slechte sleep.

    Daardoor heb ik de keuze even geparkeerd. Moet voor mezelf dan eerst duidelijk krijgen wat dan te doen. 2 modellen bouwen is de makkelijkste optie, maar dat wordt hem niet. Wat wel, nog geen idee
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.399
    Locatie:
    Velserbroek
    denk dat dat wel een goed advies is van die piloot, is ook mijn ervaring met de Calmatow vs Decatholon.

    Het werkpaard maakt slepen zoveel makkelijker

    De Decathlon is fijn om schaal mee te vliegen.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Het model op onderstaande foto heb ik enkele jaren terug gebouwd voor een clubmaatje. Het is een afgeleide van de big lift, maar dan met de opbouw als een paf-trainer. Dus geen vakwerk romp zoals de originele big lift, maar triplex/balsa opbouw. Vleugels hebben piepschuim kernen en een vleugelbuis. Misschien deze tekening maar eens uit het archief halen en naar de opties/mogelijkheden kijken.

    [​IMG]
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.457
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Schaal toestel kan heel best slepen. Kwestie van constructie en opletten in de sleep. Bij mij is het zowieso slappe kabel is afkoppelen, niet stug doorgaan.
    Jammer is dat de graupner taxi2400 erg slecht gebouwd is (webbing over dwars en dat soort perikelen) maar qua vlieg eigenschappen perfecte basis. Heb hem gehad met een zg 62, afgestemde resopijp en 22x10 prop.
     
  18. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.320
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb jaren met een 1/4 schaal j3 piper van hangar gesleept.
    Deze was voorzien van een 50 cc rotomax elektromotor.
    7 meter zwevers waren geen enkel probleem
    Ja het sleept moeilijker als een paf trainer maar 100 keer leuker.
    Dat met je ogen dicht zwever naar boven sleuren was ik snel zat.
    Het voordeel van electroslepen is dat je model veel minder sterk hoeft te zijn en je veel makkelijker met je gas kan doceren.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.457
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Bertus dat gas reguleren kan ook heel best met een benzine motor. Kwestie van een curve programeren.
    En je hebt volledig gelijk, als elke sleep makkelijk is, is de voldoening weg.
     
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Ik kan begrijpen dat een elektro sleper minder sterk hoeft te zijn omdat er geen trillingen zijn. Maar de krachten die ontstaan bij een slechtere sleep zijn gelijk. Ja tuurlijk kan je afkoppelen. Maar je kan ook te laat zijn met afkoppelen en dan moet het model de krachten aankunnen. We zijn allemaal mens, dus het kan gebeuren.

    Zelf ben ik alleen van het elektro bij kleine modellen. Kosten technisch vind ik de grotere elektro kisten niet aantrekkelijk. Ondanks de Chinese sites. Laden op het veld kan ik niet, dan zou het uit de auto accu moeten of multi-packs voorhanden hebben. Nee laat maar, dan heeft brandstof mijn voorkeur.
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina