Advies gezocht, welke sleper, maar geen box romp

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door hoeby, 3 apr 2020.

  1. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb wat slepen betreft nooit schade gehad in de twintig jaar dat ik gesleept heb.
    Het laden is inderdaad lastig.
    Ik liep met 8 loodaccu's iedere middag van de auto naar het veld.
    Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel sleep je ga doen.
    Als dat tot de 20 sleepjes per middag beperkt blijft kan je gewoon een paar setjes lipos kopen.
    Het is goedkoper dan brandstof en je mag overal vliegen.
    Je kan ook op kleinere velden slepen.
    Want in een paar meter is de sleepkist al los.
    Ik heb regelmatig gelachen.
    De grote wilga's konden niet dwars op het veld opstijgen en konden dus niemand slepen.
    Mijn pipertje kon je 20 meter voor de sloot neerzetten.
    Volgas en vliegen en de zwever had ruimte genoeg.
    De rest stond sip te kijken.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    849
    Hier heb ik mijn twijfels over.
    We hebben het op het veld vergeleken met een F3A model. Wat daar aan accu's nodig zijn geweest en wat de aandrijving kost. Bij dat model kwamen we tot de conclusie dat brandstof op termijn toch goedkoper is. Niet in het eerste jaar. Maar na 3 jaar elektro gevlogen te hebben, kwam er toch een keerpunt.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Kijkende naar mijn kitfox 90cc motor. Daarmee kan ik veilig 3 sleepjes doen op 1 liter (alle zwevers boven de 10 kge en onder de 25) dan houdt ik tussen een halve en kwart tank over. Op een goede sleepdag zet ik 6 tot 8 liter benzine weg. Dus een 12 euro zegg maar. Dat doe ik zo 3xper jaar dat zijn dan een 40 sleepjes op een dag ongeveer. Op de club sleep ik ook maar niet zo intensief, reken een Max van 10 sleepjes op een dag. Dus tel er 100 bij, dat zou een 220 sleepjes zijn. Is grof weg 44 liter benzine puur slepen. Dat kost het mij. Reken hier 1 liter olie bij van 10 euro. Dus een 44 x1,50 gemiddelde benzine prijs (deze is variabel, vandaar 1,50)
    Dan kost mij het slepen een 76 euro puur aan brandstof. Daar heb je nog geen goede 12 cellen lipo voor welke hierbij dus ook in een jaar versleten is.
     
  4. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Bij de grotere kisten die op benzine vliegen denk ik dat de kosten Inderdaad in het voordeel van de brandstofkisten uitvallen. Bij kleinere modellen met nitromotoren verwacht ik dat elektro goedkoper is. Tot 6 cellen zijn laders en regelaars redelijk betaalbaar en een extra setje accu’s blijft ook behapbaar.
     
  5. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb het beide gedaan dus heb goed kunnen vergelijken.
    Je vergeet dat je veel goedkopere servos kan gebruiken
    Ik ben met het electro van mijn principe afgestapt.
    Alles heb ik bij hobbyking gekocht.
    Het heeft op de regelaar nooit 1 storing gegeven.
    De regelaar heb ik via Gert Jan gekocht.

    Het het set heeft nog geen 1000 euro gekost.
    4 laders 5 12s 8000 mag paletten.
    Hangar 9 j3 piper.
    Rotomax 50 cc.
    Alle electro incl telemetrie.
    Accu's waren na 3 jaar intensief gebruik nog als nieuw.
    Gewoon tot 90 % laden en niet leger trekken als 30 %
    Dan kunnen de accu's wel tot 8 a 10 jaar mee.
    Er wordt veel te moeilijk gedaan over electro.
    Het enige waar ik tegen aan was het ontbreken van 220 volt op de club.

    Ik kon wel continu slepen ik hoefde nooit op een volle accu te wachten.
    Laadde met max 1 c.

    Ik heb 10 jaar gesleept met een 45 cc zenoah
    En een jaar of 3 met een rotomax 50 cc electro.
    Met de eerste was het tobben om een 6 meter zwever omhoog te krijgen.
    Met de tweede deed je 7 meter met 2 vingers in je neus.
    Een electro motor heeft een veel beter koppel.
    De motor levert een veel beter koppel bij een laag toerental.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    In mijn opinie moet je naar de brandstof kijken. Motoren zijn er I. Elektro of brandstof in beide gevallen voor alle budgetten. Laders zijn gereedschappen. Servo's idemdito. Met lipos moet je ook de stroomkosten meerekenen voor het laden of het nu groen gebeurt of niet een lipo laadt zich zelf niet op. En reëel bekeken als je 4 sets lipos hebt zal er altijd 1 minder worden na een seizoen en is dus op. Behalve als je nooit het volle benut. Dat doe je dus wel met brandstof en. Om reëel te blijven reken je dus met elektro ook zo.

    In vergelijk qua krachten wint elektro altijd.
    Qua gemak in gebruik op het veld zeg ik benzine bij gebrek aan laadstroom wat heel vaak een issue is al wordt dat steeds beter geregeld.

    Een zenoah 45 is net zo sterk als een dle32.
    Om het netjes te zeggen de zenoah is oud en vertrouwd en gaat lang mee, maar er is beter.
     
  7. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat laatste ben ik met je eens.
    Maar mijn broer had een even grote sleepkist met een 75 cc 3w.
    Wij trokken beide even snel een zwever de lucht in.

    Het laden is inderdaad een ding.
    Ik heb alle pakketten nieuw gekocht na 3 jaar merkte ik nog niets.
    Accu's gaan snel kapot door verkeerd gebruik.
    Te ver opladen en te ver ontladen of te hoog belasten.
    Als je genoeg overcapaciteit heb gaan ze lang genoeg mee.
    Ik sleepte met 8000 mah 3 keer een 12 kg zwever naar 300 meter.
    Dat kan zeker meer met een sleepkist die minder weerstand heeft als een piper.
    Als je 4 pakketten zou hebben met een wat andere sleper kan je zo maar 16 keer kunnen slepen.
    Vaak zitten er ook nog wat kleinere zwevers bij.
    Dan kan je zo maar 20 sleepjes doen zonder op het veld te laden.

    Ik vond het heerlijk.
    Lekker stil op het veld.
    Maar het is ieder zijn persoonlijke beleving.
    Ik som zo maar de voordelen van een electro sleper op.

    Kort om sleep je minder sleepjes op een middag is electro veel handiger, stiller en goedkoper.
    Het model is lichter dus je kan op kleinere velden slepen.
    Dat laatste wist ik ook vooraf niet.

    Als je 100 sleepjes op een middag wil doen is dat ook mogelijk maar dan wordt een benzine handiger.
    Nadeel is dat je dan op veel clubs niet mag vliegen.
    Of je moet veel kosten maken om je model stil te krijgen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    849
    Ik sluit me aan bij Serge, de vergelijking gaat om de aandrijving, niet de rest.

    Verder geloof ik er niet in dat hobbyking accu's 8 tot 10 jaar meegaan. Het F3A model wat we als vergelijking gebruikt hebben voldoet aan jouw laad/verbruik percentage, doch na 1 á 2 jaar waren de accu's toch echt wel op. Dit zowel met robbe als met hobbyking accu's.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan doe je echt iets verkeerd.
    Ik vergat of te vermelden dat ik ze op storage modes op sloeg.

    Ik gebruikte 30 c accu's maar trok maar rond de 90 A.

    Niemand geloofde me toen ik vertelde waar ik mee vloog wat de kosten en levensduur betrof.
    Ik heb 1 keer in mijn leven lipos af gedaan vanwege het feit dat ze op waren dat was na een jaar of 8 in mijn mini Excel van simpel
    Dit waren destijds een van de eerste lipos.

    Ga zuinig met je lipos om.
    Maak ze op bedrijfs temperatuur.
    Laad ze niet helemaal vol (max 4.1)
    Trek ze niet verder leeg als 30 %
    Leg ze weg op storage modes op en koele plek.
    Ontlaadt ze met ongeveer 1/3 van de maximale stroom.

    Ik ben nu 4.5 jaar geleden gestopt met vliegen anders had ik graag met mijn pipertje voorgevlogen.

    Vele hier op het forum actief hebben achter mijn pipertje gehangen.
    Zoek maar op electro sleepmeeting.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    849
    Betreffende de vraag waar dit draadje mee begon. De keuze is gevallen op een big jim. De motorkap zal niet rond maar iets anders worden. Zodat het een benadering krijgt van bemand toestel. Onder de kap is de structuur soortgelijk als een paf trainer.

    De bovenkant krijgt een opbouw om er een ander uiterlijk aan te geven. Ja dit kost gewicht wat voor slepen mogelijk niet ideaal is, maar aangezien de verhouding zal zijn 80% vliegen en 20% slepen, hoeft hij voor mij geen sleper in hart en nier te zijn. We hebben geen zwever van 6 meter op de club. Bij 4 á 5 meter is het al heel groot bij ons
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
    serge pot en nico v kooten vinden dit leuk.
  11. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja wat is dat nou? Eerst vraag je om advies, en nou ga je helemaal je eigen gang...:eek:

    en ook nog excuses verzinnen dat dit geen boxromp is:):)

    In elk geval succes met de bouw en je bent tzt van harte uitgenodigd om een keer op een sleeptreffen bij Cumulus te komen slepen!:yes:
     
    hoeby en serge pot vinden dit leuk.
  12. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha dat is toch juist het leuke van het forum.;)
     
    hoeby, serge pot en flymax vinden dit leuk.
  13. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Natuurlijk, inclusief een beetje terug plagen ;)

    ik zou al verbaasd zijn als wij voor Hoeby konden bepalen waar hij mee moest gaan vliegen:)
     
    hoeby en serge pot vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dat laatste is onzin. Mijn 90 cc zdz rvj draait een 28x10 op een eigenbouw 3 kamer demper(rvs thermoskan, gasbusjes. Wat bochten uit een campingstoel. En Zimmerman flens en 90 graden bocht) koste wel 30 euro totaal en doet 80 db. Motor zit star op de romp. Ik sleep hiermee dus met een 13 kg toestel, zwevers tot 25kg
    Eigenlijk telt het gewicht alleen op de grond, in de lucht is het de luchtweerstand die je moet overwinnen.

    En dan is electro echt in het nadeel dan moet je 12s vliegen en die combi Vann motor, regelaar en lipos zijn zwaarder in gewicht dan een benzine motor. Laat staan het laadproces.
    En een origineel verbrandingsmotor toestel met electro klinkt niet. Een goede uitlaat zorgt voor een stille mooie diepe klank en daar zit hem de kneep samen met waar je de inlaat lucht vandaan haalt. Krumscheidt dempers zul je mij nooit zien kopen, die aluminium rotzooi moet ik niet. Zimmerman maakt zelf zijn rvs uitlaten, die geven een goede gedempte klank af.
     
  15. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wij hebben beide andere ervaringen en dat kan.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Een gezonde discussie, heerlijk.
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.071
    Locatie:
    Marknesse vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb beide. Paf 230 en een bigjim.
    Als je niet sleept is de paf een leukere ragbak.
    Bigjim is wat sloom en lomp.

    Wat ga je dr op zetten?
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.071
    Locatie:
    Marknesse vlieg bij lvc emmeloord
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    849
    Er komt een DLE55 op (of een 60-er).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.071
    Locatie:
    Marknesse vlieg bij lvc emmeloord
    Okee. Gaat prima ik had er een 110cc op nu zit er een zg62 op met reso.
     

Deel Deze Pagina