Advies/hulp nodig bij 1e projectje

• Topicstarter Topicstarter FrankB
  • Startdatum Startdatum
F

FrankB

Guest
Goedenavond,

Ik ben momenteel al langzaam bezig aan een home-build op afstand bestuurbaar sloepje, eigen bouwsel, geen mallen/officiële bouwtekeningen.

Nou had ik dus een paar vragen.

Eerst wat info vooraf.

Dit heb ik nu. (link mag er niet in, jammer)
RC Speedboot.
Staat op geheimshop.de code 669.
Titel = R/C speedboot mit max.Geschwindigkeit van 50 km/h. (dat klopt niet echt, maarja)
Weegt 1175 gram.
2*380'er motoren erin.
Ging met nieuwe batterijen ongeveer 30 km/h tops.
Inhoud van de boot is makkelijk te verwijderen/over te zetten.

De vragen:
- De romp die ik momenteel nog in stukken heb liggen, is van hout. Is een goede laag verf genoeg om de boot waterdicht te maken?
- Is het handig om (gezien het feit dat ik een rookie ben) de besturing uit een donorboot te halen?
- Wat voor motoren+schroeven heb ik nodig voor een top-speed van +- 15 km/h?
- Nog ander advies voordat ik mijn romp verder ga bouwen?

Alvast bedankt!

Een goede laag verf kan de boot waterdichtmaken ja, echter is het niet verstandig als je een varend model wil maken.

Wat het als nadeel heeft, is dat een kras, breukje, uitdroging vooral, hem gelijk weer lek maakt.

Een heel goed, en veelal gebruikt alternatief is epoxy gecombineerd met glasweefsel. Dit maakt de romp sterk, scheurt niet, en is heel mooi te bewerken. Vooral omdat je hout als materiaal gebruikt, zuigt de epoxy in het hout, waardoor dit oersterk word.

Hoe groot is de boot?
Je kunt een andere boot als donor gebruiken mits deze volstaat kwa onderdelen ( soms is dat te licht, of werkt niet in combinatie met de rest )

Schroeven zijn afhankelijk van de grootte van de boot.

Groetjes, Jeremy.

Goedenavond,

Ik ben momenteel al langzaam bezig aan een home-build op afstand bestuurbaar sloepje, eigen bouwsel, geen mallen/officiële bouwtekeningen.

Nou had ik dus een paar vragen.

Eerst wat info vooraf.

Dit heb ik nu. (link mag er niet in, jammer)
RC Speedboot.
Staat op geheimshop.de code 669.
Titel = R/C speedboot mit max.Geschwindigkeit van 50 km/h. (dat klopt niet echt, maarja)
Weegt 1175 gram.
2*380'er motoren erin.
Ging met nieuwe batterijen ongeveer 30 km/h tops.
Inhoud van de boot is makkelijk te verwijderen/over te zetten.

De vragen:
- De romp die ik momenteel nog in stukken heb liggen, is van hout. Is een goede laag verf genoeg om de boot waterdicht te maken?
- Is het handig om (gezien het feit dat ik een rookie ben) de besturing uit een donorboot te halen?
- Wat voor motoren+schroeven heb ik nodig voor een top-speed van +- 15 km/h?
- Nog ander advies voordat ik mijn romp verder ga bouwen?

Alvast bedankt!

Hallo Frank
Houten romp waterdicht maken:
Buitenzijde polyester met een laagje glasvezel
óf
met G3 impregneren (staat meer dan genoeg over in de zoekfunctie)

binnenkant: volgieten met een goede lak, boot draaien en schuinhouten tot de lak overal, in elk hoekje zit. Daarna restant lak weer in het blikje en de boot ter droging wegzetten.
Opletten: liefst binnen- en buitenkant tegelijk behandelen!

Besturing, dat wil zeggen je ontvanger en wellicht je roerservo, kan je uit je donorboot halen; je motoren en regelaar waarschijnlijk niet. Ik weet niet hoe groot je sloepje gaat worden. Wellicht moet je er een zwwardere motor in zetten en dan zou het zo maar eens kunnen dat je regelaar te licht is en uitfikt.

Motoren en schroeven: Kan ik geen zinnig woord over zeggen, omdat ik dus niet weet hoe groot je sloepje wordt. Maar: een model-sloep 15 km/uur laten varen zal niet zo makkelijk zijn. 15 km/uur is al een redelijk respectabele snelheid (zelfs voor een 1:1 sloep) en een sloep-romp is nou niet bepaalt geschikt om snel te varen. Ik denk dat je die snelheid kan vergeten, tenzij dat je 1:2 bouwt en er een gasturbine inlegt met een hydrojet. Maar ja, of het dan nog een "sloepje" is...:confused:

Hallo Frank,

Zoals je hebt kunnen lezen willen we graag de afmetingen van je boot weten om iets zinnigs over de motorisering te kunnen zeggen.

De speedboot als donor voor onderdelen gebruiken en dan verwachten dat je 15 km/h zult halen, lijkt me niet haalbaar, tenzij je het onderwaterschip drastisch aanpast zodat het een halfglijder wordt.

Dan nog is de besturing van de donorboot niet optimaal, een zender met een breedbandig signaal, dat door elke 'echte' zender op die frequentie band wordt weggedrukt en de weinig realistische tanksturing, waarbij telkens één motor wordt uitgeschakeld om een bocht te maken.

Laat eens zien wat je aan het bouwen bent.

Er zijn zoveel goede en goedkope zendersets verkrijgbaar tegenwoordig, dat je voor een 'eigen' model niet met speelgoed spullen hoeft te werken...

Groeten, Jan.

Ik was dit dus effe vergeten door alle drukte.

Lengte approx. 55 cm.

Ik sprak de eigenaar van de lokale modelbouw-winkel, en hij had het over prijzen van 70-100 euro voor een besturings-set.
Dat vond ik eigenlijk een beetje veel voor een 1e projectje.

Gasturbine/hydrojet was niet de bedoeling :)

Wat ik dus nu heb liggen (kwa onderdelen van de sloep) zijn puur wat planken gezien het tijdsgebrek wat ik momenteel heb.

http://img201.imageshack.us/img201/2660/img0003q.jpg
Dit is de vorm van de romp.

Lengte-verdeling:
Neus - ongeveer 15 cm lang
Romp (middengedeelte) - 25 cm
Achterzijde - 10 cm

De achterzijde is het gedeelte wat er als een trapezium uit ziet. Het is het bovenste deel op de tekening, hier komen de schroeven onder (als twin-engine makkelijker is dan 1+roeren)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frank,

Hier een foto van mijn 65 cm sleper, aangedreven door een 550 motor, een 40 mm driebladschroef en van stroom voorzien door een 2S (7.4V) 8000mAh Lipo:
full

De snelheid is iets van 6-7 km/h vol gas, op de foto herkenbaar aan de kuil naast de boot, neem ik het gas ietsje terug, dan vaart de boot op rompsnelheid (5-6 km/h) en is de dikke boeg en hekgolf gereduceerd tot een bescheiden kabbeltje.

Goed, de sleper weegt vaarklaar 2465 gram, daar zul je met een zelfbouw sloep model wel onder kunnen blijven, maar de 15 Km/h die je voor ogen staat, zul je met een verdringer van 50 cm nooit halen.

De 380 motoren uit je donorboot maken teveel toeren voor een onderwateraandrijving, ze worden teveel afgeremd en zullen oververhit raken en verbranden, tenzij je kleine schroefjes met weinig spoed neemt.

Van kleine schroefjes is het rendement abominabel laag, dus zo'n twin motoropstelling is nou niet direct ideaal.

Eén langzamer draaiende schroef van een fatsoenlijk formaat zal véél beter werken.
Als motor zou je hier aan kunnen denken:
Hobby-Lobby Modellbau - Bühler 495 , 6 Volt
Of zoiets, als je op een hoger voltage wilt varen:
Hobby-Lobby Modellbau - Bühler BB 498 Power , 12 Volt 498_3

Schroefas:
Hobby-Lobby Modellbau - Graupner Stevenrohr 145mm, Welle 170mm, M4, #321 321

Roer:
Hobby-Lobby Modellbau - Robbe Rudergarnitur 25 x 32 mm . #1-1479 1-1479

Als regelaar eentje uit deze serie (afhankelijk van de gekozen stroombron):
Hobby-Lobby Modellbau - CTI Fahrregler

Als zenderset zou je de tweekanaals zender/ontvangerset van $23,00 van Hobbycity kunnen nemen, of de iets duurdere zeskanaals voor toekomstige toeters en bellen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Een standaard of mini servo erbij om het roer te bedienen en klaar ben je...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n slepertje zoals die op de foto is iets wat ik in gedachte heb voor een tweede projectje.

De benodigde elektronica zijn niet duur, daar ben ik heel blij mee.

Is die site een goede site, of is het net zo makkelijk om hier in de buurt wat te kopen?

Hallo Frank,

Hobby Lobby is een betrouwbare shop, maar ik heb vooral uit gemak alles daar uitgezocht, er zijn natuurlijk ook winkels in Nederland waar je soortgelijke spullen kunt kopen.

Alleen een nieuwe zender voor die prijs zal in Nederland moeilijk worden, dan zal het een tweedehands worden, iets waar ik absoluut geen problemen mee heb, want ik vaar al jaren met een Graupner 40 MHz MC-10 en een MC-12, die ik tweedehands voor een zacht prijsje op de kop heb getikt.
Deze zenders had ik al vóór de Chinezen met hun lage prijzen kwamen, dus voor wat ik er destijds voor betaald heb kon ik nu gemakkelijk drie van die goedkope 2,4GHz setjes kopen...

Voor de motor zou je hier wellicht kunnen slagen:
(Gelijkstroom motoren zonder vertraging)
hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza

Groeten, Jan.

Back