Advies juiste lipo voor schaal zwever

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Nogravity, 12 nov 2021.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi, graag advies

    Mijn 4 mtr ISB Komar van 5 kg heeft een Roxy motor met een Aeronaut Cam prop van 13 x 6.5 of 12 x 6.5. De lipo is een 5S, 3000 mAh 30-40C. Met deze combi is er meer dan voldoende power voor 3 goede stijgvluchten. De Roxy motor heeft een vermogen van 1100W, een max Amperage van 85A en belasting Amperage van 58A.

    Ik wil een 2e lipo kopen met dezelfde specificaties, maar tot op heden niet gelukt, aanvoer vanuit China niet mogelijk. Ik zoek een mogelijkheid om met andere specificaties hetzelfde resultaat te krijgen.

    Kan ik ook met een 4S lipo voldoende vermogen krijgen?
    Hoe belangrijk is het C getal, kan ik ook voldoende vermogen krijgen met bijvoorbeeld een 20 C lipo en andersom, boven de 40C, of blaas ik dan de motor op?

    Ik zag bijvoorbeeld een Hacker lipo met de volgende specificaties: 5S, 3800 mAh, 20C, zou dat lukken?

    Alvast bedankt voor jullie hulp! P1230215.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die hacker accu zal het wel doen. Als je 58A trekt is dat zo'n 15C (15x3.8 = 57A), dus dat moet de accu wel aan kunnen.
    Als het fysiek past en klopt qua gewicht zou ik dat dus zonder twijfels doen.

    Maarrrr, wat is precies het probleem met zoeken? Ik vind bij hobbyking een drietal 5s lipos leverbaar in jouw range. Zijn die niet ok?

    https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-c...D=82523&indexName=hbk_live_products_analytics

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...D=69384&indexName=hbk_live_products_analytics

    https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-c...D=24710&indexName=hbk_live_products_analytics
     
    Terence vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    C waarde zegt niets bij de meeste merken. Daar is wel een zeer uitgebreid draadje op rcgroups over te vinden:

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons




    Je kan bijvoorbeeld kijken tot hoeveel volt je voltage zakt tijdens het wattage meten van je setup( voltage onder belasting). Dat is een indicatie van de echte C waarde van je lipo's.

    Accu's voorverwarmen op een 30a35 graden Celsius verhoogd de C waarde ook enorm.


    5s lipo's tussen de 3 en 4000mah zijn zat te vinden. Een grotere accu wordt ook minder belast.

    Met een 3000 mAh lipo en 58A, zit je op 19.3C belasting.

    Met een 4000 mAh lipo en 58A, zit je op 14.5C belasting.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2021
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Uiteindelijk telt de combinatie van spanning en stroom dus het bepalen van de C -waarde is eigenlijk helemaal niet interessant. We willen vooral het (potentieel af te geven) vermogen van de accu kennen. Dus als je het wattage kent weet je in elk geval of de accu zwaar/goed genoeg is voor de prop/motor combinatie. Los daarvan ben ik het wel met je eens dat het inzakken van de spanning wel een duidelijke indicator voor de kwaliteit van de accu is.
     
  6. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi, klopt, dat is de juiste accu, echter als ik wil bestellen wordt aangegeven dat er geen beschikbaar transport is.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Laatst bewerkt: 13 nov 2021
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou eens kijken bij Mylipo.de
    Dat zijn kwalitatief goede accu's, niet te duur en worden gewoon vanuit Duitsland verscheept
    Als je er geen een kan vinden op zijn site dan moet je hem even mailen.
    C waardes zeggen weinig, wij trokken 120C uit een 30C pakket en dat ging een seizoen mee.
    Alleen heeft het ene pakket een hogere interne weerstand dan het andere, je wilt een zo laag mogelijke interne weerstand omdat je dan de hoogste spanning onder belasting haalt.
    Spanning onder belasting meten is dus het credo.
    Dat kan je heel goed doen met een SM Modellbau Unilog.
    Dat meet stroom, spanning, vermogen, toerental, hoogte, stijgsnelheid en nog veel meer.
    Eenmalige aanschaf die heel nuttig is.
    En altijd de accu's opwarmen, minimaal een uur vantevoren naar minimaal 30 graden.

    Naar mijn weten komt 95% van de lipo's uit China....
    Vroeger waren er Koreaanse maar die zie je bijna niet meer.
    De zogenaamde duitse merken als Hacker en SLS komen allemaal uit China en zijn beide nou niet de beste.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor jullie hulp. Het lijkt nu wel te lukken met een zippy accu vanuit hobbyking. Levering vanuit de EU. Mylipo is ook iets om te onthouden.
    Bouw ze!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, je kunt bij HK volgens mij niet uit UK of hongkong accu's bestellen, alleen uit EU. Maar dat wil je vanwege transportkosten toch graag. Hetzelfde geldt helaas ook voor (cyano) lijm vanuit hongkong.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goede secondenlijm kan je goedkoop hier kopen.
    https://www.blitzfix.shop/start/shop/
    En accu's koop ik ook al niet meer bij HK omdat de voorraad steeds minder word en de laatste 2 accu's die ik ontving konden na een week de kliko in.
    Wat prijs betreft is het ook niet meer zo interessant, dan gun ik het liever mylipo, de prijs en kwaliteit is daar goed.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de winkeltips! Zal ze bekijken.
     

Deel Deze Pagina